100 éves a kemencei kisvasút

Színes programokkal ünnepelték a Kisvasúti Napot a Börzsöny északi részén fekvő népszerű kirándulóhelyen, Kemencén, ahol a Turista Magazin is jelen volt

Szerző:
Karap Krisztián
Kisvasutak Baráti Köre Egyesület
Fotó:
Gulyás Attila
2013. július 29.

Színes programokkal ünnepelték a Kisvasúti Napot a Börzsöny északi részén fekvő népszerű kirándulóhelyen, Kemencén, ahol a Turista Magazin is jelen volt

Az idei év igen fontos a Budapesttől mintegy 90 kilométerre fekvő Kemencei Erdei Múzeumvasút történetében, történetesen éppen 100 éve indult meg a forgalom azon a vonalon, ahol ma is közlekednek a kisvasút szerelvényei. A Csarna-patak völgyében két évvel a Kemence - Királykút fővonal átadása után, 1913-ban kezdett el épülni a kisvasút, melyből a hetvenes évekig faágak módjára újabb és újabb szárnyvonalak nőttek ki. A közúti motorizáció és a teherautók elterjedése sajnos megpecsételte a királykúti fővonal sorsát, melyet az ötvenes években szilárd burkolatú út váltott fel, s ez ma is a Börzsöny egyik legszebb - szerencsére forgalomtól elzárt - kelet-nyugati irányú tengelye.


A megmaradt csarnavölgyi vonalon a 70-es, 80-as évekig volt teher- és munkásszállítás, majd egy közel 20 éves Csipkerózsika-álom után 2000-ben a Kisvasutak Baráti Köre Egyesület bérbe vette a kisvasutat, s kezdetét vette a Kemencei Erdei Múzeumvasút története. Az elmúlt 14 év kutató és felújító munkájának köszönhetően egy közel 50 járműből álló gyűjtemény alakult ki Kemencén, melynek egy része aktívan szerepet vállal a hétvégénkénti menetrendszerinti közlekedés lebonyolításában.

 

Hasznos információk
Kép
Kemencén a turista magazin

A szokásokhoz híven óriási volt a nyüzsgés a Turista Magazin sátránál a szombati rendezvényen, számos jóbarát, ismerős, előfizető, olvasó látogatott meg bennünket, ahol a sátor árnyékában remek beszélgetések alakultak ki.

Mindenkinek volt egy története valamilyen erdei vasútról. Komoly műhelymunka alakult ki a 100 éves kemencei kisvasútról készült fotókkal kapcsolatosan. Mindig nagy öröm találkozni a Turista Magazin lelkes és szenvedélyes olvasótáborával.

 

Július 27-én, mint minden év júliusának utolsó hétvégéjén, idén is megrendezték a Kisvasút Napja rendezvénysorozat kemencei programját, amely a centenáriumi évhez kapcsolódva kibővített és sokrétűbb programokat kínált a Kemencére látogatóknak. A hagyományosnak mondható kézműves foglalkozások, népművészeti bemutatók és a kulináris élvezeteket is biztosító helyi termékek vására mellett idén nagyszabású erdészeti munka- és gépbemutató, lóvontatású vasút, valamint magyar veterán járművek találkozója színesítette a programot.


Az Ipoly Erdő Zrt. prezentálásában az érdeklődők bepillantást nyerhettek az erdei vasutakat is életre hívó erdészeti munkákba, a fakitermelés nehézségeibe és megismerhették a napjainkban ezeket megkönnyítő közelítő és szállító gépeket a végállomás előtti parkolóban.


Szintén a múlt előtt való tisztelgésként egy napra visszatért a „szőrösdízel” a kisvasútra, mely meghatározó vontatási forma volt a vasútüzem első 30 évében: ekkoriban a favázas kocsikat reggelente lovakkal vontatták fel a kitermelő helyekre, ahonnan a munka végeztével azok fékezők segítségével legurultak a végig lejtősre épített pályán.

 

megközelítés
Kemence elérhető Szob felől Volánbuszjáratokkal vagy személygépkocsival a 2A gyorsforgalmi, illetve a 2-es főúton Parassapuszta érintésével. Esztergom, Dorog irányából a Mária Valéria hidat ajánljuk, eme híd és a letkési határátkelő igénybevételével jelentős idő spórolható meg a nyugati országrész felől érkezőknek.

A lovakat a 40-es évektől kezdték felváltani a motoros vontatók, melyek elsősorban Csepel motorral szerelt kéttengelyes iparvasúti mozdonyok voltak. E korszaknak állított emléket a kemencei végállomás melletti fatelepen berendezett magyar veterán járművek találkozója, ahol a hazai csepel motoros járművek színes és érdekes keresztmetszetével találkozhattak a látogatók: voltak két- és négyhengeres Dutra traktorok, a jól ismert Csepel teherautók, Ikarusok és természetesen az ilyen kiállítások elmaradhatatlan „hangos” vendégei, a Hofherrek.


S ha eddig úgy tűnt volna, hogy pont az ünnepelt pihent ezen a napon, akkor néhány szám, mely épp az ellenkezőjét bizonyítja; a Kisvasút Napján a délelőtt 11 órától késő éjszakáig 45 percenként indított vonatokkal hozzávetőlegesen 500-an utaztak a völgyben, és a meghirdetett éjszakai különvonatot is meg kellett növelni egy plusz szerelvénnyel.


100 év hosszú idő, sok munka, átdolgozott éjszaka és a megszűnés folyamatos árnya kísérte a kisvasút életét, de pont ettől lett olyan értékes ez a júliusi hétvége, s ettől lesz minden egyes vonat műszaki kuriózum a Múzeumvasúton, 100 évesen is szerves része hazánk műszaki örökségének és kultúrájának. Reméljük ez még sokáig, legalább még 100 évig így is marad.


KÉPGALÉRIA AZ ESEMÉNYRŐL!
 

Cikkajánló