A nap, amikor minden a medvehagymáról szólt

Mostanában trendi lett a medvehagymáról beszélni. Mintha újra felfedeztünk volna valamit. Hogy mi áll a  történet mögött, azt alkalmunk volt megtapasztalni az április 12-én rendezett orfűi Medvehagyma-fesztiválon. Összekötöttük a fesztivállátogatást egy gyalogtúrával is, hogy kerek legyen a világ.

Joó Annamária
2014. április 14.

A túra a Misina tetőről indult. Mielőtt szorosabbra húztuk bakancsaink fűzőit, felmentünk a tévétoronyba, ahonnan közel 600 méteres magasságból gyönyörködtünk Pécs városát körülölelő hegyvidék panorámájában. A napos idő kedvezett, délen az egymáshoz lapuló piros pécsi háztetők, nyugaton a Nagy-Tubes csúcsa, keleten zölden hullámzó dombok keretezték a látóhatárt.

Tudtad-e?
Az amerikai nagyváros Chicago neve indiánul medvehagymát jelent. Ezen a vidéken rengeteg nőtt belőle, az itt élő potawatomi indiánok "shikaakwa"-nak nevezték ezt a növényt, ebből alakult ki a helységnév mai alakja.

A sárga turistajelzés mentén vágtunk neki a 16 kilométeres bakancsos kirándulásnak Orfű felé. Nemsokára a fák sűrű lombtakarója alatt feltűntek a „medvehagyma lelőhelyek” első, harsogó zöld foltjai. A levelek fölött már bólintgattak a növény hófehér virágai. Jellegzetes, fokhagymára emlékeztető illatuk belengte a rengeteget. Túránk során először a Kis-Tubes panorámateraszán pihentünk meg, majd felmásztunk a Nagy-tubesi János-kilátóhoz.

Menet közben túravezetőnktől megtudtuk, hogy a népiesen boszorkányhagyma, erdei fokhagyma vagy sási hagyma néven emlegetett növény, miért terjedhetett el a köztudatban medvehagyma néven. A néphagyomány szerint, amikor a medve előbújik téli álmából, ezzel a növénnyel kezd el táplálkozni. Mondhatni a nagy szundikálás után rögtön „méregtelenítő kúrát” tart. A vidéki népek korábban is tisztában voltak vértisztító, gyulladáscsökkentő hatásával.

Büdös-kúti kulcsosház

Figyelmeztetés
A medvehagyma virágzása már  folyamatban van, ilyenkor a levelek szedése nem ajánlott, mivel csökken azok gyógy- és ízhatása. Azt viszont tudni kell, hogy védett természeti területeken tilos a gyűjtésük. Mindegyik tőről csak egy-egy levelet szedjünk le, ha jövőre is szeretnénk medvehagymázni.

Remete-réti rövid pihenőnk ideje alatt pedig arra is fény derült, hogy ez a különleges ízű növény miért tenyészik tömegesen errefelé. A medvehagyma nem kedveli a kötött talajt és a napsütötte helyeket, jobban érzi magát nyirkos, árnyas erdőkben és enyhén savas kémhatású talajban. A Misina déli lejtőjén és Orfű környékén  ideálisak a körülmények számára. Az itt honos gyertyános, kocsánytalan tölgyes, bükkös erdők  aljnövényzetében burjánzik, valóságos mezőket alkotva, április-májusban.

Az orfűi Kemencés udvar fesztiválhangulattal fogadott bennünket, meglepően sokan jöttek el, amihez a ragyogó napsütéses időjárás is hozzájárult. Természetesen minden a medvehagyma körül forgott. Az első pillanatra igénytelennek tűnő, zöld levelű gyógynövény igazi sztárnak bizonyult. Elképesztő a felhasználási variációk száma - kóstoltunk kemencés péksüteményeket, medvehagymás sajtot, metéltet, mézet, pesztót (ami nagyon finom libazsíros kenyérre kenve), pogácsát. Sőt bármennyire hihetetlen, még fagylaltot is készítenek belőle. Ez utóbbival kapcsolatban az ötlet is meghökkentőnek tűnt, de amikor belenyaltunk, összekacsintottunk: ez az igazi újdonság! Már ezért is megérte eljönni Orfűre!

Aki eltelt a medvehagyma különlegességekkel, az felfedezhette a fesztiválon megjelent helyi termelők kézműves portékáit.