2016. június 28.

A Szlovák-karszt természeti kincsei

Magyarország északi határától alig pár kilométernyire található a Szádelői-völgy, amelyet Szlovákia Grand Canyonjának is neveznek. A vadregényes táj és a szomszédos Áji-völgy vízesései maradandó élményt nyújtanak a turistáknak.

A hazánk és Szlovákia között elterülő Gömör-Tornai-karszt Közép-Európa legnagyobb karsztvidéke. Az Aggteleki- és a Szlovák-karszt barlangjai 1995-ben felkerültek az UNESCO világörökségi listájára. A hajdani tájvédelmi körzet 2002-ben a Szlovák-karszt Nemzeti Parkká alakult. Folyók és azok mély völgyei szelik át, kialakítva jellegzetes felszíni formáit. A Szádelői- és az Áji-völgy között magasodik a Szádelői-fennsík, túránk célpontja.

A 27-es úton észrevétlenül hagyjuk el az országhatárt. Torna előtt balra fordulunk, és Méhészudvarnokon keresztül közelítjük meg Szádelő községét. A feliratokon többnyire magyarul is szerepelnek a helységnevek, ezért eltévedni nem tudunk. Szádelő (szlovákul Zádiel) neve a régi magyar szád - azaz „nyílás” - és elő, azaz „elülső rész" szavak összetételéből alakult ki, ezzel is utalva arra, hogy a település a szurdok bejáratánál fekszik. Hamarosan feltűnik a Tordai-hasadékhoz hasonlatos hegykontúr.

Alig 4 kilométer után már a falu végi parkolóban vagyunk. Napközben 1,5 euró parkolási díjat szednek a sorompónál. A kis büfé magyarul jól beszélő eladója kedvesen fogadja a vevőket. Feltankoltunk folyadékkal és energiaszeletekkel, majd nekivágtunk a csodákat ígérő útnak. 1977-óta 7 állomásos tanösvényen ismerkedhetünk meg a szurdok természeti értékeivel. Ha követjük a jelzett körutat, közel 10 kilométer és 452 méter szintkülönbség vár ránk.

Az aszfaltúton könnyen járható a szurdok 3 kilométeres szakasza, ezért a kisgyermekes családok között is népszerű kirándulóhely. A lankásan induló völgyben a Szár-patak csordogál. A monda szerint Attila fia, Dengezik herceg, itt bukott alá szárnyas lováról, miközben a fellázadt gótok üldözték. Holttestét fivére találta meg és temette el. A patak neve és a környező hegyek őrzik emlékét. A köveken meg nem torpanó vízfolyam csobogókat, néhol kisebb vízeséseket alkot. A mellettünk lévő, akár 200 méteres sziklafal határolta ösvény helyenként pár méteresre szűkül, igazán látványossá téve az utat.

A völgy alján a levegő kellemesen hűvös, a sodródó vízből néha permetet fúj arcunkba a szél. A beszűrődő napfényben vidám táncot járnak a lepkék. Csodálhatjuk a zöld mohával fedett sziklaalakzatokat, hasadékokat. A burjánzó zöld növényzet, a fák dús lombkoronája miatt a szurdok nevezetes, 105 méter magas Cukorsüveg sziklacsúcsát nem láttuk ugyan, de nem maradtunk le róla teljesen. A szakadék belsejében egyre feljebb haladva 450 méterre értünk fel. Miután a tanösvény a patakon átívelő kis hídon a fennsík felé kanyarodik, érdemes pár lépést tenni a szurdok másik kijárata után lévő menedékház irányába. Itt nemcsak pótolhatjuk az elfogyasztott elemózsiánkat, de meg is pihenhetünk a kellemes tisztáson. A terepet ismerő kirándulók nagy része ki is használja ezt, és visszafordulás előtt itt sziesztázik.

Mi nem hagytuk ki a túra második szakaszát, ezért a patakon átkelve a hegyoldal felé vettük az irányt. A széles szekérút meredeken kapaszkodott egyre feljebb. Kissé elfáradva értük el a következő útjelző táblát, amelyen „Na-Skale” felirat jelezte a sziklatetőt. A fennsík szélén a hiányzó fák teret adtak a kilátásnak. Az élmény, amelyben részesültünk, tényleg páratlan volt. A függőleges, fehér mészkőfalak határolta hasadék Magyarországig vezette a tekintetünket. A távoli erőmű látványa nem rontotta a képet, mert a környező természeti csoda mellett jelenléte láthatatlan lett.

A völgyben megbúvó Cukorsüveg is megmutatta magát. Hosszan időzve szívtuk magunkba a táj minden apró szépségét. A fennsík belseje felé is jól követhető táblák segítik a haladást. Változatos terepen, erdők, napsütötte mezők között vágunk át. Utunkat a vaskori földvár északi sánca keresztezi. A plató tetejéről lekanyarodhatunk az alig 25 percnyire lévő Áj község felé is. A hatodik megálló után váratlan meglepetésként ért minket a szakadék déli pereme, ahonnan még monumentálisabb panorámában lehetett részünk. A sziklanyelv szurdok fölé benyúló hídjáról még jobban belátható volt az egész karsztvidék. A lenyűgöző látványt alig akartuk elhagyni, de a lefelé vezető út még előttünk állt.

Kattints a fotóra a nagyított képért

A túra nagyobb, látványos szakaszát már magunk mögött tudtuk, mégis a szikla tetején jártunk még, ami előrevetítette a hátralévő út nehézségét. Így is lett. A kisebb-nagyobb méretű, kiálló sziklák kerülgetése nehezítette a járást az amúgy is fáradt tagjainknak. A tűző napon hosszasan lefelé szerpentinező ösvényen a szárazságtól porladó apró kövek gurguláztak a talpunk alatt. „Szenvedésünket” csak az időnként előbukkanó kilátás enyhítette. A község házai között értünk vissza az autónkhoz. Elnyaltunk egy jégkrémet, és továbbindultunk az Áji-völgy felé. Útközben a tornai vár romja ékesíti a hegytetőt.

A Szádelői-szurdokhoz hasonló, csak éppen autóval is járható út vezet Ájfalucska község felé. A szűk szoros mélyén rohanó patak vízesései a környék turisztikai látványosságai. Sokan csak egy-két fénykép erejéig időznek, pedig érdemes végigsétálni. A sziklákon lezúduló patak 4 vízesésében gyönyörködhetünk. Helyenként sugárban, néhol pedig fátyolként ömlik alá a vízsugár. A nap már alacsonyabban járt, a mély patakvölgyre szinte esti félhomály borult. Ha a faluban járunk, ne feledkezzünk el a Kodály-tanítvány Vargyas Lajosról, aki a térség népi dallamkincsét gyűjtötte csokorba.

Távolodva az a 11 méter magas angyalszobor köszön el tőlünk, amelyet amerikai filmesek hagytak itt egy forgatás után. Pár perc múlva mi pedig Szlovákiától köszönünk el, hogy varázslatos magyar tájakon folytassuk utunkat, immár hazafelé.