Ábel gőzös újra a zalai rengetegben

Hosszú szünet, majd alapos felújítás után újra menterend szerint közlekedik Lenti és Kistolmács között a Csömödéri Állami Erdei Vasút Ábel nevű gőzmozdonya.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2019. május 15.

Hosszú szünet, majd alapos felújítás után újra menterend szerint közlekedik Lenti és Kistolmács között a Csömödéri Állami Erdei Vasút Ábel nevű gőzmozdonya.

Nyugat-Zala erdős dombjainak szinte minden sarkát behálózza hazánk egyik legkülönlegesebb erdei vasútja, ahova a hétvégétől már a hasonló helyszínek leghívogatóbb látványossága, a gőzmozdony is visszatért. Az előre meghirdetett alkalmakkor induló nosztalgiaszerelvény legközelebb május 25-én indul útnak.

  

Indulásra kész Ábel gőzös és ünnepi különvonata
 

A mozdony régi-új otthona hazánk legkiterjedtebb kisvasúti hálózata, amely közel 110 kilométer hosszan kanyarog Lenti, Kistolmács és Szilvágy vidékén. A hosszú pályának csak egy kis részét járják személyvonatok, míg a számos erdei mellékvonalat ma is eredeti céljára, az erdei faanyag szállítására használják.

 

Kisvasutas városnézés Bázakerettyén. A vasút létrejöttében a közeli olajmezők szállítási igényeinek is főszerepe volt
 

Pedig a vasút meglehetősen fiatalnak számít, az építését „csak” száz évvel ezelőtt kezdték, és jelenlegi formájában 2000-re fejezték be. A vasúti szállítással a tulajdonos Zalaerdő Zrt. évente több száz liter gázolaj elégetésétől kíméli meg a környezetet.

 

Csendélet C50 dízelmozdonyokkal Csömödér állomáson. A padok mindegyike hazai kisvasúti járműtípusokat idéz, az egyik népszerű lakberendezési áruház „vasútállomási órája" pedig igazán autentikus helyre került
 

A vasút korai éveiben természetesen itt is a gőzmozdonyoké volt a főszerep, de ezekből az eredeti járművekből a kilencvenes évekre sajnos egy példány sem maradt. Így amikor az ezredforduló táján megszületett az elhatározás a nosztalgiavonatok indításáról, több más hazai kisvasúthoz hasonlóan a tulajdonos Erdélyben keresett és talált alkalmas gőzmozdonyt.

 

A mozdony füstje jelzi a kevés domb egyébként meglehetősen meredek emelkedőjét
 

Az ott szolgáló leggyakoribb típust, a 490 sorozatú gőzösöket eredetileg 1905-re fejlesztették ki a budapesti Mávag gyárban, és több mint hetven éven át tartó gyártásuk nyomán a kárpát-medencei kisvasutak legnépszerűbb vontatójárművei lettek. A mozdonyokat Budapest után az ötvenes évektől Resiczabányán gyártották tovább, egészen az 1980-as évekig - az erdélyi erdőkben szinte korlátlan mennyiségben elérhető víz és fa miatt a gőzösök hátrányai a modern időkben is elviselhetőnek számítottak.

 

Ábel Zalában leginkább a fát szereti, de szükség esetén a szenet sem veti meg


A Zalaerdő szakembereinek választottja, a 2002-es számú példány 1998-ban került Csömödérre, ahol teljes felújítás után a következő évben állt munkába. A nevét Tamási Áron regénye nyomán kapta, utalva az erdélyi rengeteget járó főszereplőre.

 

Tíz év után ismét megfiatalodva, ünnepi díszben 
 

Hazánkban jelenleg Gemencen és a budapesti Gyermekvasúton utazhatunk 490 sorozatú gőzösök vonatain. Eddigi zalai szolgálata alatt a mozdony Zalában is a kirándulók kedvence és a vasút egyik jelképe lett, de öreg és a mai dízelmozdonyoknál jóval bonyolultabb szerkezete tíz év után újabb, teljes felújítást tett szükségessé.

 

Az ünnepség mellékszereplői a vadonatúj motorral, váltóval és fedélzeti számítógéppel modernizált C50 mozdonyok, amelyekben hatvan évvel ezelőtti születésük óta már szinte csak a váz maradt eredeti
 

A munka 2018-ban, a Mura Program keretében megnyíló források segítségével kezdődhetett meg. A hasonló feladatokat az eddigi évtizedekben a MÁV istvántelki gőzmozdonyjavító műhelyére bízták, de az elmúlt évek változásai miatt új helyszínt kellett találni. A munkát a debreceni Energoszerviz Kft. nyerte, ahol Ábel előtt már a nagycenki múzeumvasút „András” és a szilvásváradi „Szilvi” gőzösök is újjászülettek, tapasztalatból tehát már nem volt hiány. Szükség is volt rá, ugyanis a teljes szétszerelés után a kazán és a kapcsolódó, kritikus alkatrészek anyagában a vártnál jelentősebb korróziót tapasztaltak, így számos olyan alkatrész cseréjére is szükség volt, amikkel korábban nem számoltak. Az egyedileg tervezett és gyártott különleges elemek sajnos az árcédulára és a munkaidőre is hatással voltak, de idén tavaszra sikerült túljutni a nehézségeken, és Ábel végre visszatérhetett az otthonába.

 

Az első kilométerek újra utasokkal. A meghívott operatőrök munkamódszerét nem érdemes utánozni

 

A május 10-i avatáson a meghívott vendégek népes csapata várta a mozdonyt első útjára, ami egyelőre csak egy rövid kört jelentett a közeli zajtai erdőig. Másnap azonban már normál menetrend szerint, a teljes fővonalon zakatolhatott, Lenti, Csömödér és Kistolmács között.

 

A gőzvontatású vonatok havonta két alkalommal közlekednek, 2019-ben az alábbi napokon: május 25., június 10. és 29., július 6. és 20., augusztus 3. és 20. A menetrend év közben változhat, a legfrissebb információkat a Zalaerdő Zrt. oldalán található menetrend tartalmazza.
 

Iklódbördőce határában 
 

A személyvonatok 32 kilométeres útjukon megjárják a falvak gondozott utcáit éppúgy, mint az árnyas erdőket és a panorámás domboldalakat, miközben Lasztonya és Kistolmács vidékén kétszer is érintik a Dél-Dunántúli Kéktúra útvonalát. Aki a táj csendje mellett szórakoztató programokra is kíváncsi, annak érdemes lehet a június 22-i kisvasúti napra időzíteni a látogatását. Bár ennek részletes programja később lesz elérhető, az elmúlt évek alapján gyermekprogramokra, előadásokra éppúgy számíthatunk, mint Ábel felbukkanására.

 

 

Kapcsolódó cikkeink:
Élet a Kéken-DDK 3.rész: A zalai dombok között

Újjászületik Ábel, a gőzmozdony

Új szakaszokkal bővül Zala megye kerékpárút-hálózata 

Cikkajánló