Aktív feltöltődés az alpesi paradicsomban

Ausztria legdélebbi tartománya, Karintia ivóvíz tisztaságú tavaival, poszterre illő hegyvidéki tájaival és enyhe éghajlatával ideális kikapcsolódást nyújt a túrázás és a sportok szerelmeseinek is. A több mint ezer tóval büszkélkedő tartomány második legnagyobbját, a Millstatti-tavat és környékét vettük célba, hogy megnézzük, milyen aktív időtöltésre ad lehetőséget az ide látogatóknak. Nem csalódtunk.

Pálvölgyi Krisztina / TM
Pálvölgyi Krisztina
2019. május 28.

Három nap alatt, három izgalmas programban vettünk részt, tókerülés két keréken, alpesi túra és tavi evezés is szerepelt a repertoárban.

Tekerés Karintia legmélyebb tava körül

Túránk első napján biciklire pattantunk, hogy megkerüljük a 12 kilométer hosszú és közel 2 kilométer széles tavat, amely 142 méteres legnagyobb mélységével Karintia legmélyebb állóvize. Kerékpárt nem érdemes vinni, mert a tó körül több kölcsönzőben is bérelhetünk a hegyikerékpároktól a városi bringákig bármit, de az elektromos rásegítéses e-bike-ok terén is gazdag a választék. Mi is ez utóbbi, kényelmesebb biciklikkel indultunk neki a 28 kilométeres útnak.

Nagy könnyebbség az emelkedős szakaszokon elektromos rásegítéssel tekerni

A tó északi oldalának közepéről, Millstatt am See-ből startoltunk, és nyugatra indulva megtettük az első könnyed szakaszunkat a tó mellett haladó kerékpárúton.

Seebodenbe érve egy hangulatos parkon keresztül gurultunk le a parthoz egy rövid szünetre, ahonnan remek kilátás nyílik az egész tóra és a körülötte magasodó hegyekre, keleti végénél a Mirnock csúcsával.

Az első pihenő a parton, kilátás a Mirnock felé

Harsogó színek a túlparton

Az innen nem messze található hoteltől bérelhető ki egy estére az a tó közepén álló kis sziget, ahol egy romantikus vacsorát tölthetnek el a szerelmesek, a szálloda mellett pedig hangulatos bivakszállás várja a párokat. Mi viszont más izgalmakért jöttünk, így tekertünk tovább, a tó nyugati csücskénél egy kis hídon haladtunk át a Seebach felett, majd rákanyarodtunk a tó déli részén futó kerékpárút kevésbé lakott és vadregényes részére.

Átkelés a Seebach felett

Rejtőzködő szépség az út melletti hangulatos parkban

Innentől már gyakrabban kapcsoltuk be a biciklin az elektromos rásegítést, a taposósabb szakaszokért a pazar kilátás kárpótolt, és több ponton is meg kellett állnunk, hogy megcsodálhassuk a völgyben elterülő Millstatti-tavat, háttérben az itt-ott felhőkkel takart millstatti Alpokkal.

Az első pihenőnk és panorámánk a déli partról

A bicikliút betonról több helyen murvásra vált ezen a részen, és hatalmas fenyőfákból álló, sűrű fenyveseken vezet át. A tó déli partján közvetlenül csak néhány birtok található, szemben a majdnem teljesen beépített, városias jellegű északi parttal. Az alpesi tájakra jellemző bocik helyett itt egy helyen legelésző lámákat is láttunk, és több hegyi patak is csörgedezik a tó felé haladva.

Tekerés a sűrű fenyvesben

Bocik helyett lámák

Közvetlenül Millstatt am See városával szemben hatalmas, fehér konténerekre lettünk figyelmesek, amik a SoART Millstättersee néven futó, művészeket befogadó kortárs épületegyüttes. Egy mecénásprogram keretében 4-6 hetenként váltják egymást az ide érkező művészek, festők, fotósok, szobrászok és zenészek, hogy ebben az inspiráló környezetben alkothassanak.

Mindegyik építményben egyszerre egy-egy művész lakhat, és azt is meghatározták, hogy melyik konténer melyik művészeti ág képviselőjét fogadhatja

A szép panorámákkal és fenyvesekkel váltakozó útvonal végén érjük el a tó keleti szegélyét, ahol a bicikliútról autóútra kell áttérnünk. Itt kitérőt tettünk Döbriach városába, ahol egy könnyű ebéd elfogyasztása után továbbkerekeztünk az északi partszakasz felé, útba ejtve a tó keleti végében található, nádassal körbevett parti bivakot is.

Egy rövid szakaszon autóúton haladunk tovább

Nádassal körbevett bivak a keleti parton

Romantikus bivakéjszakák
A Millstatti-tó és környéke lenyűgöző környezeti adottságokkal rendelkezik, így nem véletlen, hogy e régió választott turisztikai témája a romantika lett. Újdonságnak számítanak a bivakos éjszakák azoknak a pároknak, akik a térség nagyszámú sokcsillagos szállodáit már nem tartják elég extrának. De természetesen bárki megtalálhatja itt a neki tetsző szállást, vékonyabb pénztárcával is. A szállodák és villák mellett olcsóbb falusi szállások és számos tóparti kemping is várja az ide ellátogatókat.

Az északi oldalon ismét betonos bicikliúton haladunk, ahol egy magas korláttal szegélyezett résznél állunk meg. Áthajolva a korláton meredek sziklafal fogad minket, amely közvetlenül a tóba vezeti a tekintetünket. Kedvelt helye ez a falmászóknak: a Jungfernsprungon 12-30 méter hosszúságig terjedő mászóutakat alakítottak ki. Különlegessége, hogy közvetlenül a tóról, úszó pontonokról kezdhetik meg a mászást az erre vállalkozók.

Szédítő mélység a korlát túloldalán

Mászók a tó felől

Az út utolsó szakasza ismét a könnyed tekerésé, így közben alkalmunk van feltöltődni a hegyekkel körbevett tó látványával. Az utolsó kanyar előtt már messziről látszik a tóba benyúló földnyelven Millstatt am See városa, partján a környék egyik legszebb villaépületével, a ma hotelként és étteremként működő Villa Verdinnel, valamint a város jellegzetes, két, kupolában végződő tornya is, amelyek az 1070-ben alapított bencés kolostor templomát jelzik. A tókerülő túra pihenőkkel együtt 3-4 óra, de egy gyakorlott kerékpáros e-bike-on akár egy óra alatt is letudhatja ugyanezt.

Innen már jól kivehető célállomásunk, Millstatt am See

E-bike bérlés Karintiában
A Karintia egész tartományára kiterjedő, egyedülálló kerékpárkölcsönzői hálózatának köszönhetően a régió bármely, osztrák és olasz részén is tudunk kölcsönözni kerékpárt, és 50 állomáson vissza is adhatjuk Karintia-szerte. A Millstatti-tó körül szintén számos helyen bérelhetünk elektromos városi kerékpárt már 20 euróért, hegyikerékpárt pedig 39 euróért.

Ledér fürdőzés a tóparton

Megfáradt tagjainkat egy kis tavi wellnesszel lazítjuk ki az I. Karintiai Fürdőházban, amely tulajdonképpen egy magas színvonalú spa, kristálytiszta vizű stranddal.

Kihagyhatalan élmény megmártózni egy ilyen tiszta vizű, friss hegyi tóban

Azért arra felhívnánk a figyelmet, hogy ne lepődjünk meg, ha meztelen németajkú vendégekkel találjuk szembe magunkat. Ugyanis a fürdőnek nudista és fürdőruhás része is van, amelyeket igazából a jobbra és balra nyilak jelzésén kívül semmi nem választja el egymástól, így már a tóparton is csak a szemünk becsukásával tudjuk szeparálni magunkat a kevésbé szemérmes fürdőzőktől. Ahogy azt tapasztalni fogjuk, a nudizmus szerelmesei vannak itt többségben, és ha egy jó szaunára vágyunk, nekünk is le kell dobnunk a falatnyi textileket, mivel az összes szaunakabin a pucér szakaszban található. A Millstatt Badehaus egész évben várja a meleg vizű fürdők és szaunák szerelmeseit, és aki nem elégszik meg a nyáron akár 26 fokosra is felmelegedő lágy tó vizével, az a parton található 35 fokos medencében vigasztalódhat.

Aki érthetetlen módon nem a tóban szeretne úszkálni, az ebben a meleg vizű medencében csobbanhat

Magashegyi gyalogtúra a bocik birodalmában

Természetesen biciklizni nem csak a tó körül lehet, Karintia számos hegyi kerékpárúttal büszkélkedhet, amit a nehezebb terepet kedvelők szívesen birtokba is vesznek. Sokszor 1000 méternyi szintkülönbséget is le kell küzdenie azoknak, akik két keréken szeretnék felfedezni a környező hegyeket. Mi a második napon a biciklit bakancsra cseréltük, és gyalog indultunk neki egy nem túl nehéz, de látványban annál gazdagabb alpesi túrának.

Pazar kilátás a túra kiindulópontjától

A 2015-ben bemutatott Weg Der Liebe, Szerelmesek útján mentünk végig. A tisztán 6,5 kilométeres túra a 1786 méteren lévő Alexanderhüttétől indul és a 2063 méter magas Gránát-kapuig (Granattor) tart. A teljes túrához azonban majdnem kétszer hosszabb távot kell teljesítenünk, hiszen autóval a kiinduló- és a végponthoz sem lehet közvetlenül feljutni.

Mesebeli tájakon jártunk

A pazar panorámákkal teli túra részletes leírását és látványos képeit ide kattintva nézheted meg.

Ringatózás és száguldozás a tó közepén

Harmadik napunkon evezőt ragadtunk és Gottlieb Strobl kíséretében facsónakokon vágtunk neki a nyugodt felszínű tónak. Reggel indultunk, de nem elég korán ahhoz, hogy lássuk a még ködfoltos, ébredező tavat. Vezetőnknek ugyanis ez a túra a specialitása, szerinte felejthetetlen élmény egy hajnali tavon kezdeni a napot, és ezt el is hisszük neki.

Vezetőnk a tó közepéről mesél a minket körbevevő hegyekről

Millstatt am See városából a tiszta vizű tavon a déli part öblei felé vesszük az irányt. A tó fölé behajló fák koronája alatt rejtett kis partszakaszokat találunk, ahol akár kikötni is érdemes egy rövid pihenőre. A kétszemélyes csónakokat könnyű kezelni, így kormányos és utasa is zavartalanul gyönyörködhet a tó közepéről a minden irányban szép hegyvidéki tájban.

Lelassul az idő a csónakokban ringatózva

Ha valaki nemcsak keresztbe, hanem kasul, azaz hosszában is szeretné átszelni a tavat, akkor motorcsónakot bérelve ezt is megteheti. Mi is tettünk így egy kört, és amit két nappal ezelőtt a partról láttunk, azt ezúttal egy teljesen más szögből nézhettük meg újra. Ez sem volt kevésbé izgalmas, sőt, ezúttal olyan villákra is rálátást nyertünk, amelyekben az osztrák elit pihenheti ki az élet fáradalmait.

Sok híressség is vásárolt villát a Millstatti-tó partján

Kellemesen elfáradva, de élményekkel tele szálltunk fel a hazainduló kisbuszra, sok felfedeznivaló maradt még a környéken, érdemes lesz visszatérni ide hosszabb időre is.

TIPP  - Kedvezménykártyával olcsóbb!
Karintiai utazásunkkor sokat spórolhatunk, ha kiváltjuk a Kärnten Cardot, a Millstatti-tó környékére utazók pedig a matricával jelzett helyi szállásokon ingyen kapják meg a Millstätter See Inclusive Cardot (MIC-card) házigazdájuktól, amellyel számos szolgáltatást ingyen vagy jelentős kedvezménnyel vehetnek igénybe.

Túra az alpesi tehenek és a démonűző drágakő birodalmában