Árvalányhajas Windows-háttérképből az ösküi templomhoz

Pétfürdőtől Öskü kerektemplomáig kirándultunk, hegyen-völgyön, árvalányhajas, dimbes-dombos terepen keresztül, érintve a sziklát, ahol öngyilkos lett egy orvos, és a feketefenyőt, aminek levágták a tetejét, aztán Pétfürdő szimbólumává vált.

Hidvégi Brigi
Gulyás Attila
2018. június 6.

Kirándulásunk a pétfürdői vasútállomástól indult, és egy könnyedebb túra keretein belül - amit nem is bántunk a nagy meleg miatt - az ösküi rotundát céloztuk meg, e havi História rovatunk főszereplőjét. Pétfürdő tavánál üldögélve készültünk fel az előttünk álló kilométerekre, körbenéztünk a Doktor-szikláról és jó néhány dombról a környéken, meglátogattuk a tányérfenyőt, aztán átszeltük a Windows-háttérképet, hogy végül megérkezzünk a templomhoz.

A körtemplomok közül a legtöbben a szilvásváradit ismerik, de Magyarországon még körülbelül 15 hasonló található. Ezek egyike az ösküi, amely több mint 900 éve áll, bár azt nem tudni pontosan, hogy mikor épült. Annyi bizonyos, hogy egy korabeli oklevél szerint maga Öskü már 1082-ben létezett. A templommal kapcsolatban jó pár részlet homályba vész, már a keletkezésének körülményeit sem ismerjük pontosan.

Ma már csak ünnepi alkalmakkor használják: Keresztelő Szent János napján, azaz június 24-én, augusztus 19-én vagy 20-án pedig Szent István király tiszteletére tartanak misét. Egyébként kulcsra zárják, védekezésül a vandálok ellen, de előzetes egyeztetéssel bárki bejuthat.

Ha bővebben olvasnál a túráról és az ösküi körtemplomról, lapozd fel júniusi számunkat!

A JÚNIUSI SZÁMUNKAT ITT TUDOD ONLINE MEGRENDELNI, ELŐFIZETNI PEDIG ITT TUDSZ RÁNK. RÁADÁSUL A KÖVETKEZŐ HÓNAPOKBAN EGY-EGY SZÁLLÁSHELYKALAUZT KAPNAK AJÁNDÉKBA A LEGHŰSÉGESEBB OLVASÓINK.