2021. november 11.

Balatoni kilátóhelyek, ahonnan csodás az őszi panoráma

Ősszel még azok is szívesen kirándulnak, akik egyébként nem nagy természetjárók. Színes lombok alatt sétálhatunk, és ehhez jön hozzá a napfényes őszi táj. Bámulatos panorámákat láttunk a Keszthelyi-hegységben.

A kilátók azért is annyira kedveltek a túrázók körében, mert a kirándulás valódi csúcspontjai lehetnek, ha egy fárasztó emelkedő végén hirtelen feltárul előttünk a táj. Főleg ősszel, amikor a színesedő erdő csak ül körben a hegyen, mi meg szívjuk magunkba a mellbevágó látványt. És ha mindezt a Balaton még meg is koronázza, az tízes skálán tizenegyes kibukkanási élménnyel kecsegtet. Ezért is választottuk október eleji kiruccanásunk helyszínéül a Keszthelyi-hegységet, pontosabban a Gyenesdiástól Balatongyörökig vezető túraútvonalat, ahol ha kedvünk tartja és erőnk bírja, egy nap alatt akár 7 kilátópontból is megcsodálhatjuk a magyar tengert.

Az Országos Kéktúra kék jelzését követve hagytuk el Gyenesdiás mutatós házait. A késő nyár és a kora ősz kiszívta, elégette már a legtöbb zöldet, itt-ott barna foltokban színesedtek a fák, de a fejünk fölött még mindig dúsan hajladoztak, zizegtek a lombok. Majd a Pipa-hegy felhagyott murvabányáinak fehérlő oldala mellett, fokozatosan emelkedő erdei úton jutottunk fel a Kerek-hegyre, ahol a Festetics-kilátó magasodik. A 2000-ben felújított háromszintes faszerkezetű toronyból szép kilátás nyílik a Keszthelyi-öbölre és a környék dimbes-dombos, völgyek szabdalta vidékére. Sőt, északnyugatra a következő célpontunk, a Berzsenyi-kilátó sziluettje is felsejlik.

A hegyről leereszkedve a Nagy-mező tágas rétjére értünk, amely hangulatos piknikezőhely padokkal, asztalokkal, tűzrakóval, esőbeállóval, kiépített infrastruktúrával. A gyerekeknek főleg az erdei tornapálya és a játszótér kötélcsúszkával jelentheti a fő attrakciót. Innen a sárga kereszt és sáv jelzés egybeesik a Darnay-Dornyai Béla-emléktúra útvonalával, így ezen a szakaszon a D betűs jelzések is segítik a tájékozódást. A 355 méter magas Pető-hegy tetején található Berzsenyi-kilátót 2002-ben újították fel. Mind formájában, mind kilátásélményében hasonlót nyújt, mint a Festetics-kilátó. Ezen nem is nagyon csodálkozhatunk, hiszen légvonalban alig 1,5 kilométer (gyalog 2,5 km) választja el a kettőt egymástól.

Továbbereszkedve a Darnay-kilátótúra nyomvonalán a Cseri-kapu után az őszi erdő szépségein elmerengve a Csalános-völgyben benéztünk egy letérőt, és a Szénégető-nyiladék hatalmas fenyőfái és magaslesei között találtuk magunkat. De nem bántuk meg a kis bolyongást, mert gyönyörű erdei ösvényeken bandukolhattunk, és a levegőt rendesen megbolondította a fenyvesek friss gyantaillata.

Végül megtaláltuk a zöld kereszt jelzést, és a Keserű-tetőn majd a Lajos-völgyön átvágva ismét visszakanyarodtunk a Darnay-kilátótúra útvonalára. Utunkat innen egészen a Kitaibel Pál-kilátóig ritkás fenyvesekkel tarkított vörösen izzó cserszömörcék kísérték.

A 225 méter magas Vas-hegyen álló fakilátót 2002-ben építették. A néhol magasra nőtt fenyők némileg bezavarnak a kilátásba, de délre a Balaton nyugati medencéjére, a somogyi partok távoli vonalára, közvetlenül alattunk pedig Vonyarcvashegy szőlőhegyeire és szép fekvésű üdülőtelepeire tapaszthatjuk tekintetünket.

Itt úgy döntöttünk, hogy nem folytatjuk tovább a Darnay-kilátótúrát a Bél Mátyás- és a Batsányi-kilátóhoz, mert tavaly ezek már megvoltak, hanem a zöld háromszög jelzésen lesétálunk a Fénykereszthez, mely Vonyarcvashegy település fölött a Csándor-hegyen magasodik. A 7,38 méter magas kereszthez 15 stációból álló Keresztút vezet fel a településről. Világszerte több ilyen fénykeresztet állítottak, magasságuk egységes: a jeruzsálemi Golgota-hegy magasságának egy százada. A vonyarcvashegyit 2010-ben szentelték fel.

Átsétálva a településen rácsatlakoztunk a zöld keresztre, ami felvitt a Szent Mihály-dombra, amelynek magosán hazánk egyetlen halászkápolnája található. A néphit úgy tartja, hogy a kis templomot balatoni halászok emeltették hálából, amiért egy rianásból megmenekültek. Ennél valószínűbb, hogy átépítésről lehetett szó, mert a szerencsés megmenekülés idején, az 1740-es években a történeti források szerint a dombtetőn már állt egy kápolna.

A Szent Mihály-templom előtt mediterrán hangulatú kis tisztás várja a kirándulókat, fenyők árnyékolta padokkal és remek panorámával. Tiszta időben belátni a Balaton partját Balatonberénytől egészen Keszthelyig, de a tanúhegyek vonulatai is kirajzolódnak a távolban. Fenyőillat, csillogó víztükör, szelíd nyugodtság. Tökéletes pihenőhely. A tisztás déli részében fából faragott Golgota-szoborcsoport ad különleges atmoszférát a templomkertnek.

A Balaton-parttal párhuzamosan haladó zöld kereszt, majd zöld sáv jelzés elvezet a szomszédos Balatongyörök Szépkilátójához. Nevéből adódóan nem is okoz csalódást. Ugyan nem egy valódi kilátó, inkább egy óriási füves domboldal padokkal, de a kilátást bátran nevezhetjük szépnek. A Balaton közelsége egészen más perspektívába helyezi az elénk táruló látványt. Szinte a lábunk előtt terül el a magyar tenger, egyik oldalon a komor tanúhegyek, a másik oldalon a lapos déli partból kiemelkedő fonyódi dombok.

Szóval minden látható, amit az északi partról látni érdemes, és a legjobb szögből. Ha meg kellene választani a Balaton legszebb kilátópontját, ezt választanám. Na jó, a szigligeti váré talán megelőzné egy hajszálnyival. A közelben parkolót is találunk, és a kilátóhely túloldalán bisztró, kávéház és étterem szolgálja a turisták kényelmét.

A félnaposra tervezett Gyenesdiástól Balatongyörökig tartó túránk a vonyarcvashegyi letérésnek köszönhetően közel 20 kilométeresre duzzadt, így nézelődéssel, bámészkodással egész napos programmá nőtte ki magát. A változatos terep, a színpompás őszi erdők és a balatoni kilátások messze kárpótoltak a fáradtságért.

A cikk először 2019 októberében jelent meg.