Végigtekertünk a Tápió-vidék bolygóközi bringatúráján

Túráztál már bolygók közt? Egy egyedi és szellemes ötletnek köszönhetően a Tápió-vidéken ezt bármikor megteheted. Ráadásul még egy csillagot is kapsz, ha végigmész az útvonalon!

Lánczi Péter
Gulyás Attila
2020. szeptember 6.

A Túra a Naprendszerben elnevezésű út lényegében egy több mint 70 km hosszú tanösvény, amely több célt is szolgál. Miközben bebarangolunk egy turisták által kevésbé járt vidéket - felfedezve annak értékeit és egyediségét -, méretarányosan megtapasztalhatjuk a Naprendszerünkben lévő hatalmas távolságokat. A különleges tematika a mi kíváncsiságunkat is felkeltette, ezért nyeregbe pattantunk, és igazi bolygóvadászatba kezdtünk ezen a dimbes-dombos vidéken. A jól sikerült túra végén pedig saját szemünkkel is megcsodálhattuk a napközben bejárt Naprendszer égitesteit, ami igazi megkoronázása volt ennek a „bolygóközi” túrának.

Naprendszerünk középpontja Sülysáp, még pontosabban a település határában álló csillagda. Legalábbis a Súlysápi Amatőrcsillagász Egyesület (SACSE) tagjainak, valamint az általuk létrehozott szemléltető túra résztvevőinek biztosan az. Az épület négy méter széles kupolája jelképezi ugyanis a napot, ami körül 350 milliószoros kicsinyítésben helyezkednek el a bolygók, melyeket az utunk során mi is felkerestünk. Az egyes planéták a négyméteres „mininaphoz” viszonyított méretét a kihelyezett táblák felületén lévő halványszínű kör szemlélteti. Rögtön a túra elején meg is tapasztalhatjuk ezeket az arányokat, mert alig pár méter gurulást követően máris elérjük a Merkúrt, a Vénuszt és a Földet, de a „Naptól” légvonalban 650 méterre lévő Mars infótáblájáig is csupán egy kilométert kell megtennünk a murvás úton.

Bár az „emberi” léptékre átültetett távolságok gyors haladást biztosítanak nekünk a világűrben, azért már a túra elején is sejthetjük, hogy a 70 km-es táv végéig, illetve akár csak a Plútóig még sok van hátra. Szerencsére a hepehupás terepen kétkerekű űrhajónkkal gyorsan fogynak a kilométerek, és a dombok közt megbújó települések is tartogatnak látnivalót, tehát nem fogjuk magunkat elunni a hosszú út során. Annak pedig, aki még nem járt korábban ezen a vidéken, a Gödöllői-dombság változatos vidéke mindenképpen új élményt fog nyújtani a természetjárás, valamint a terepkerékpározás terén.

Miután elhagytuk Sülysápot, lényegében erdős részen közelítjük meg Tápiószecsőt, illetve a Szaturnuszt. Már ezen a szakaszon is megtapasztalhatjuk a környékre jellemző, sokszor bosszúságot is okozó homokos terepet és a szúrós akácosokat, de ez még nem olyan vészes. Miután a községben kanyarogva begyűjtöttük a Naprendszerünk második legnagyobb bolygóját, továbbra is erdős terepen, hol halastavakat, hol szántókat mellőzve érünk át a Tápióságra. Ne ijedjünk meg, és ne vegye kedvünket az itt tapasztalt homokmennyiség. A hátralévő kilométerek nem lesznek ilyen nehezen járhatók!

A környék településeinek történelme szinte kivétel nélkül a régmúltban keresendő, de a Tápióságot már jóval az időszámítás előtt is lakták. Kiemelt látnivaló ennek ellenére itt sem akad túl sok, de ha megtudjuk becsülni a helyi értékeket, akkor mindenképp érdemes felkeresni a Cica-hegyen található Cifrakertet. Ebben a gyönyörű parkban hajdanán egy 72 szobás kastély állt, melynek napjainkra már sajnos csak egy lakótornya maradt meg. A túra egyik legszebb szakasza a Tápióság és a Gomba közti részen vár ránk. A dimbes-dombos táj rétekkel, szántókkal és tavakkal tarkítva varázsolja el az erre járókat. Persze nem mindegy milyen időszakban derítjük fel a környéket. Az évszak megválasztása is meghatározza a látottakat és az élményeket.

A gyönyörű fekvésű Gomba központjának arculatát nagyban meghatározzák az impozáns katolikus és református templomai, illetve a Fáy-kúria és a Bárczay-kastély épületei. Utóbbi arról is híres, hogy az 1848-49-es forradalom és szabadságharc idején egy napra itt rejtették el a Szent Koronát a Habsburg csapatok elől. Több híresség is megfordult a településen. A 18. század végén épült Bárczay-Patay-Szemere-Máriássy-kastély vendégei voltak többek között: Kölcsey Ferenc, Vörösmarty Mihály, Kazinczy Ferenc, Czuczor Gergely, és hazánk más hírességek is. A Gomba látnivalóihoz napjainkban már az Uránusz is hozzá tartozik. Itt találjuk ugyanis a túránk hetedik bolygóját, ami a „mininaprendszerünkben” 14,5 cm átmérőjű.

Gomba idilli halastava mentén folytatjuk utunkat, majd aszfaltúton közelítjük meg Bénye települést. Szántóföldes részt követően a Monorierdőhöz tartozó Újmajortanyánál találjuk a Plútót. Ekkor légvonalban 16,8 km-re vagyunk a sülysápi „Napunktól”, és az információs táblán mindössze 7 mm-es sziluettje van a törpebolygónknak. A Neptunuszig jóformán végig aszfaltúton haladunk, amit Monoron találnunk. A Neptunusz a Naptól számítva a nyolcadik, legkülső bolygó a Naprendszerben. A negyedik legnagyobb átmérőjű, és a harmadik legnagyobb tömegű, de a legkisebb méretű óriásbolygó. Ragyogó kék színe miatt Neptunuszról, a tengerek római istenéről nevezték el. Valós távolsága a Naptól 4 459 631500 km, modellünkön ez csupán 12,7 km hosszú.

A Neptunusszal viszont még messze nem ért véget a csillagközi utazásunk, ugyanis áthaladunk még többek között Mendén is, ahol a változatosság kedvéért egy üstököst gyűjtünk be. A település sajátossága, hogy hét dombra épült - ami a címerében is szerepel -, és ezek egyikén egykoron egy bronzkori földvár, másikon pedig egy 13. századi erősség állt. Az itteni löszfalakban tárták fel az Országos Földtani Intézet egyik alapszelvényét. A Hyakutake üstököst az általános iskola szomszédágában találjuk meg, de valójában 34,5 és 511,5 km távolság között kering a Nap körül, pályáját mintegy 70 000 év alatt megtéve.

Innen még hátra van pár poros kilométer a Jupiterig, és vissza a Napig, de a nehezén már túl vagyunk. Legnagyobb bolygónkat Úri központjában találjuk. A településen áthaladó patak felduzzasztásával a térség egyik legnagyobb horgásztava jött létre, amelyben 1970 óta minden Magyarországon honos halfaj megtalálható. A Nádas-völgynél csodálhatjuk meg a környék legidősebb füzesét, ami olyan védett madárfajoknak ad otthont, mint a szürke gém, a barna rétihéja vagy a cigányréce. A horgásztó déli részén ritka és védett növényeket fedezhetünk fel, köztük a csinos árvalányhajat vagy a budai imolát.

Miután visszatekertünk Sülysápra kezdetét veheti az igazi galaktikus szemlélődés. Ez idáig csak utaztunk a Naprendszerben, de a sülysápi csillagdának köszönhetően közelről is megszemlélhetjük azokat a bizonyos bolygókat, melyeket hosszú utunk során úgymond meglátogattunk.

A csillagda fő műszere egy, az épülettől független vasbeton oszlopon álló, 35 centiméteres katadioptrikus távcső, amelyben a fény a fő, majd a segédtükrön kétszeri irányváltással érkezik a szemlencséhez, így a műszer 3500 milliméteres fókusza ellenére is kezelhető, „mindössze” egy méter hosszúságú.

Néhány beállítás a távirányítóval, és a távcső máris ráfordul például a Szaturnuszra, melynek hihetetlen gázgyűrűs látványát én magam első alkalommal csodálhattam meg. „Bámulatos, hol tart már a tudomány” - mondtam ki hangosan a Gyalog galopp című film kultikus mondatát, miközben lenyűgözve szemléltem az előttem addig ismeretlen világ látványát. Ahogy nő a látótávolságunk, úgy kezdjük egyre jobban megérteni a végtelen fogalmát, és ezzel együtt saját magunk porszemnyi jelentéktelenségét. Pedig ez még csak a mi Naprendszerünk, mennyi minden lehet még azon túl!

Mire figyelj, ha elindulsz a Naprendszer-túrán?

Bárki elindulhat a túrán, akár gyalogosan is, de tény, hogy bringával egy nap alatt kényelmesen bejárható a 70 km-es táv. A terepviszonyok miatt mindenképpen mountain bike-kal vágjunk neki az útnak, és tájékozódjunk az időjárásról is. Az útvonal 9 települést és 11 állomást érint, ahol információs táblákon nem csupán a bolygókról, de a települések történelméről, kulturális értékeiről is olvashatunk.

Érdemes turistatérképet vagy GPS-t vinni magunkkal a könnyebb tájékozódás érdekében, ugyanis a felfestett turistajelzésesek nem mindenhol segítenek. Az útvonal egyébként letölthető az egyesület honlapjáról, ahol sok más hasznos infót is megtudhatsz a túráról, illetve a csillagvizsgálóról. Akik végigjárják a „mininaprendszer” összes állomását, azok egy szabadon választott csillag ismertetését tartalmazó emléklapot kapnak. Ehhez a választáshoz szintén a sacse.hu oldalon találunk segítséget.

A cikk először 2018 szeptemberében jelent meg.