Könnyű családi kirándulás a Budai-hegységben

Bő 7,5 kilométeres könnyű túra  Budapesten belül. Mindenkinek ajánlott.

Turista Magazin
2013. augusztus 3.

Bő 7,5 kilométeres könnyű túra  Budapesten belül. Mindenkinek ajánlott.

GPS: 47° 31´ 41˝ É, 18° 57´ 16˝ K NEHÉZSÉG: könnyű TÁVOLSÁG: 7,7 km SZINT: 270 m

A Szépjuhászné állomásról a Budakeszi út felé indulunk (Ny), a sárga sáv jelzést keressük. Még a betonút előtt jobbra fordulva, a kiépített átjárón átmegyünk a vágányokon. Egyre meredekebb köves úton kaptatunk felfelé. Körülöttünk hatalmas kőtömbök, a Hárs-hegy tetejéhez közeledve látszik már a Kaán Károly-kilátó.

A kilátótól a sárga sáv jelzést követjük továbbra is. Erősen lejtő, lépcsős, sziklás szakasz után fahídon haladunk át. A meredek sziklafalak között megfigyelhetjük a Bátori-barlang vasajtóval lezárt mesterséges bejáratát.

A Hárs-hegy keleti gerincén ereszkedünk lefelé, keresztezünk egy tanösvényt. Továbbhaladunk a gerincen, a nyeregben keresztezzük a Szépjuhászné felől jövő sétautat, és a sárga háromszög jelzésen felkapaszkodunk a Makovecz-kilátóhoz.

LÁTNIVALÓK
A Hárs-hegy (454 m) tetején áll a közelmúltban épült Kaán Károly-kilátó. Névadója (1887-1940) földművelésügyi államtitkárként harcolta ki törvényi szinten az erdők közjóléti szerepének elismerését és a természeti értékek védelmét. A Bátori-barlangban remetéskedett a XV. században 20 éven át Bátori László pálos rendi szerzetes, aki nevét magyar nyelvű bibliamagyarázatával, a szentek életéről szóló könyvével tette híressé. Boldoggá A barlang jelenleg le van zárva, csak vezetővel látogatható. A Kis-Hárs-hegy (362) tetején található éppen a 2012. évi Budai Családi napján nyitották meg újra, immár Makovecz kilátóként. A Makovecz Imre által tervezett több mint hat méter magas építmény vascső alkotja, melyre 30 vasúti talpfából fűztek csigalépcsőt.

Visszatérünk az előző elágazásig, majd jobbra fordulva újra a sárga sáv jelzést követjük lefelé. Egyik kereszteződésben egy szintezési pontot is találunk, később lépcsőkön ereszkedünk a vasúthoz. Egy erdei tornapálya után átkelünk a Nagykovácsi úton, majd a Hűvösvölgyi úton is. A patak hídja után ismét erdei környezetben túrázunk tovább.

A kőfallal szegélyezett mélyúton a T elágazásnál balra fordulunk, majd továbbra is a sárga sávot követve elkezdjük a kapaszkodást a Nyéki-hegyre. Köves, sziklás úton, később gyökeres részen haladva érjük el a csúcsot. Fenyők között visz az utunk a Határ-nyereg felé.

Nemsokára elérjük a Homok-hegy tetejét, ahol elénk tárul a repülőtér panorámája. Visszatérve a repülőtér melletti széles, murvás útra, immár a kék sáv jelzést követjük.

Az erdei pihenőnél balra tartunk, folyamatosan lefelé haladva a kék sáv jelzésen, amíg vissza nem érünk a Nyéki-hegy alatti mélyútra. Ott jobbra fordulunk, majd a híd, illetve a zebra után a lépcsőkön át elérjük a Hűvösvölgyi állomást. Onnan a Gyermekvasúttal térünk vissza a Szépjuhászné állomásra. Könnyű túra egy kis vonatozással egybekötve, a családbarát ötlet a Zöldsport Egyesületet dicséri. (www.zoldsport.eu)