Ébredj a természetben

A természetjárók sokféleképpen értelmezik a szabad ég alatt alvást, azaz a bivakolás fogalmát. Legyen szó természetes vagy épített menedékről, a kint alvás mindig nagy kaland, főleg ha olyan táborhelyet választunk, ami valami plusszal is kecsegtet a puszta fekhelyen kívül.

Lánczi Péter
Gulyás Attila
Garancsi Kata
Dömsödi Áron
2018. június 7.

A túrázók többsége főleg a nyári időszakban választják szálláshelyüknek a természetet, pedig sok menedék télen is meghitt és biztonságos komforttal bír azok számára, aki nem riadnak vissza a nomád körülményektől. A Turista Magazin júniusi számában olyan 10+1 bivakhelyet ajánlunk nektek, melyek mindenki számára kiváló táborhelyet biztosít. Sőt, ezek a helyszínek valami pluszt is tartogat a kalandoroknak. Íme, egy kis ízelítő.

Gerecsei komfort

Ha a Gerecsében kirándulunk, kevés vízvételezési lehetőséget találunk az erdőben. Egy odakint éjszakázós túra során ez egy meghatározó szempont lehet a táborhely megválasztásában, hiszen a víz a folyadékpótlás mellett a főzéshez is elengedhetetlen, a mosakodáshoz pedig extra komfortot biztosít. Több litert is cipelhetünk magunkkal - illetve lejjebb is adhatunk a komfortigényünkből -, de mindez felesleges, ha a Király-kút kristálytiszta forrása rendelkezésünkre áll. A Héregtől alig másfél kilométerre fekvő Király-kúti-rétet a piros turistaúton érhetjük el, ahol nem csupán bővizű forrást, de kiváló táborhelyet is találunk. Az erdő közepén megbúvó lankás és virágos rét alsó részén fakad a forrás, fentebb pedig padokkal, asztalokkal és tűzrakóval ellátott pihenőhely vár ránk, amely mellett egy hatalmas, háromszög alakú esőház áll. A hangulatos rét tökéletes a bivakoláshoz, a faház pedig kiváló menedéket nyújt az időjárás viszontagságaival szemben. Ha nem akarunk a földön aludni, a ház keresztgerendái a függőágy rögzítését is lehetővé teszik.

Kéktúrázók menedéke

Úgy tartják, a természetjárók 1950-ben a bükki Cserepes-kői-sziklaodút alakították át először lakóbarlanggá. Az országban található összes ilyen jellegű barlang közül - amelyekből további kettő található a Bükkben - kétségtelenül ez a leghíresebb. Ez nem csupán gazdag turistamúltjának köszönhető - na meg a festői környezetnek -, hanem az erre haladó Országos Kéktúrának is, amelynek egyik bélyegzőjét is itt találjuk a bejáratot védő deszkaajtóra rögzítve. A nomád körülményekkel megelégedő vándorok a mészkőszikla belsejében egy kb. 6 × 4 méter alapterületű, vaskályhával és raklapokra emlékeztető fekhelyekkel ellátott menedéket találnak. Az egyszerre hat embernek is helyet biztosító barlangszállást bárki igénybe veheti, az ajtaja mindig nyitva áll a fáradt vagy kalandot kereső turisták előtt. Egyvalamire viszont mindig ügyeljünk: tartsuk tisztán a menedéket, gondoljunk az utánunk érkezőkre is.

Egy igazi táborhely: Dobos-kút

A Cserhát legnagyobb összefüggő erdőtömbjének mélyén egy hűs vizű, csobogó forrás mellett két érdekes épületet találunk. A jól felszerelt és hangulatos táborhelyet a nógrádsipeki lakosok építették azon túrázók számára, akik a természetben szeretnének eltölteni egy éjszakát. Az erdei körülmények között rendkívüli kényelmet biztosító táborhely hazai viszonylatban több szempontból is egyedinek mondható. Kiépített forrás és tűzrakó hely, padok és asztalok várják az ide ellátogatókat. Az egyik építmény egy esővédő tető, amelynek oldalfalát szintén a fedél adja. Itt a földön ágyazhatunk meg magunknak. A másik épület egy még jobban felszerelt bivakhely: palával fedett nyeregteteje alatt egy hosszú asztalt és fapadokat találunk, de ennél jóval több dolgot is rejt. Szekrényei minden felszerelést tartalmaznak, amire csak szükségünk lehet egy sütögetés alkalmával. Ezt a célt szolgálja a bográcsállvány, a grillrács, a nyársak és a felhasogatott tűzifa is. Az épület kis padlástere 4-6 (a puritán körülményekkel kiegyező) ember számára biztosít derékaljas, hálózsákos fekhelyet. A padlás végén nyitható ablak van. Az esti időtöltés barátságos hangulatát a petróleumlámpa fokozza. Természetesen a Dobos-kút bivakszállására is a megszokott szabályok érvényesek: mindent legalább olyan jó állapotban hagyjunk, amilyenben találtunk. Az ottlétünk során keletkező hulladékot szállítsuk el, illetve ügyeljünk a forrás tisztaságára.

A Top 10+1 válogatásunkban szereplő többi bivakhelyről a Turista Magazin júniusi számában olvashattok többet.

JÚNIUSI SZÁMUNKAT ITT TUDOD ONLINE MEGRENDELNI, ELŐFIZETNI PEDIG ITT TUDSZ RÁNK. RÁADÁSUL A KÖVETKEZŐ HÓNAPOKBAN EGY-EGY SZÁLLÁSHELYKALAUZT KAPNAK AJÁNDÉKBA A LEGHŰSÉGESEBB OLVASÓINK.