2019. szeptember 23.

Európa legnagyobb vízesése és legdíszesebb városkája

Svájcban egymást érik a szebbnél szebb természeti csodák, de egy biztos: a Rajna-vízesést muszáj megnézni, ha errefelé járunk. A kiruccanást mi egy másik bakancslistás helyszínnel, a középkori várossal, Stein am Rheinnal kötöttük össze. Sok fotó következik.

A kontinens legnagyobb vízesése Svájc északi részén található, Schaffhausen mellett, közel a német határhoz (ahová németországi bázisunkból hipp-hopp átértünk autóval). Körülbelül 15 ezer évvel ezelőtt keletkezett.

A déli parton a sziklafal oldalában klassz sétautat építettek ki, onnan lehet megnézni a vízesést. Maga az út egészen fentről indul, úgy jutunk egyre lejjebb és közelebb a vízeséshez. A belépő felnőtteknek 5 svájci frank, de euróval is lehet fizetni, amit egy az egyben váltanak. Gyerekeknek 6-tól 15 éves korig 3 frank vagy euró a jegy.

Lefelé haladva újabb és újabb remek bámészkodó- és fotóhelyeket érintünk. Persze, eleve sejtettünk, hogy kisebb tömegre számíthatunk, de végül nem volt olyan vészes a helyzet. Egy jó képre néha azért várni kell egy kicsit.

A hajók egészen a Rajna-vízesés legaljáig elmennek, ahonnan ki lehet mászni egy sziklára. Bár kívülről kissé ijesztő a látvány, ahogy a jármű manőverezik a habok között, de nem hallottunk róla, hogy bárkinek is baja esett volna. 20 frank/euró a vizes élmény, de lehet simán csak hajókázni is kevesebbért.

Igen, oda, a piros zászlóhoz lehet feljutni, ha behajókázunk. Ahogy a képen is látszik, itt már a sima sétaúton is karnyújtásnyira van a hatalmas erejű vízesés, és mondanom sem kell, hogy a bőséges permetet sem ússza meg az ember, úgyhogy érdemes készülni vízhatlan ruhával.

Ezt nevezem panorámaliftnek - ha leértünk a sétaút aljára, ezzel jutunk fel a tetejére.

A látvány az északi oldalról is lenyűgöző, ahol egyébként ingyenesen császkálhatunk, és vannak szuvenírboltok, éttermek is. A sziklán álló kastély 1100 éves, belül a Rajna-vízeséshez kapcsolódó kiállítást találunk, ami ugyanazzal a jeggyel látogatható, mint a sétaút.

A Rajna-vízesés számokban
25 méter magas
150 méter széles
A folyómeder 13 méter mély
Nyáron percenként átlagosan körülbelül 600 000 liter víz zubog le a vízesésen
Télen 250 000 liter
Ez a szám 1921-ben volt a legalacsonyabb: 95 000 liter
A legmagasabb pedig 1965-ben: 1 250 000 liter

A Rajna-vízeséstől kevesebb, mint fél óra alatt érhetjük el autóval Stein am Rhein városkát, aminek a neve szó szerinti fordításban azt jelenti: „Kő a Rajnán”. Valóban a Rajnára épült, ott helyezkedik el, ahol a folyó kilép a Boden-tóból.

A környék Európa legjelentősebb régészeti lelőhelyei közé tartozik, már az i. e. 5. században éltek itt halászok és földművesek. Kedvező földrajzi helyzete miatt mindig fontos szerepet töltött be, először leginkább a kereskedelemben, aztán a turizmusban.

A hangulatos kis települést rengeteg turista felkeresi. Nem kérdés, hogy a díszesen kipingált középkori házikói miatt olyan népszerű - való igaz, jó sok időt eltölthetünk egy-egy épület előtt, amíg megfejtjük, mi mindent mesél. Sok az étterem és a kávézó is, ahol persze horrorárakra lehet számítani.

A város turizmusa a 19. század végén, illetve a 20. század elején indult be, aztán a világháborúk miatt háttérbe szorult. Az 50-es évek óta azonban újra előtérbe került az idegenforgalom. Ha ide jövünk, messze ne egynapos vagy félnapos programban gondolkodjunk, mert a város egyébként nagyon pici (mindössze 5,75 km²), így a meglátogatását érdemes összekötni valami mással. Szerencsére van is még pár tippünk

Németországi kalandjaink:

A bevehetetlen erődöt és szemérmetlen szobrokat rejtő német város
Középkori utcákon és virágözönben a Boden-tó körül