Forgalomban a transzbörzsönyi kisvasút motorvonata

Íves formák, retró piros-törtfehér festés, faburkolat és vadonatúj technika: a hétvégén munkába állt hazánk legmodernebb kisvasúti járműve.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2016. augusztus 22.

Íves formák, retró piros-törtfehér festés, faburkolat és vadonatúj technika: a hétvégén munkába állt hazánk legmodernebb kisvasúti járműve.

A Börzsöny keleti vidékét észak-déli irányban átszelő, idén tavaszra újjáépült kisvasút az augusztus 20-i hétvégén újabb nagy lépéssel került közelebb a teljes befejezéshez. A szűk kanyarokkal teli, véget nem érő erdőket ezentúl hétvégenként a vasút vadonatúj motorkocsija is járja.

  

 A délutáni utolsó járat érkezik a nagybörzsönyi fűtőházhoz  
 

Negyven év után újra új járművek a kisvasutakon


Először a 2000-es évek végén, a nagyobb forgalmú Királyréti Erdei Vasúton merült fel az igény egy könnyű, kis fogyasztású motorkocsi építésére, ami az esős tavaszi, téli napokon kiváltja az egyetlen kocsival közlekedő mozdonyokat. A tervek a vasút jól felszerelt járműjavító műhelyében, az egykori világhírű Ganz-MÁVAG vasúti járműgyár szakembereinek segítségével születtek meg. A kiindulási alap sok más „új” személykocsihoz hasonlóan ismét egy egykori JAH típusú teherkocsi alváza volt, erre épült rá a kissé szélesebb, új felépítmény.

 

 A motorkocsi elsőként épült párja hat éve jár Kismaros és Királyrét között


Az ízléses, két tónusú, faburkolatú utastérben 16 hagyományos, páholyos elrendezésű ülőhelyet alakítottak ki, további nyolc utas pedig a motorsátor tetején kialakított hosszanti, kifelé néző padon utazhat.

 

A motorkocsi első példánya a királyréti kisvasúton 2010-ben állt forgalomba, ahol hivatalosan az M06 sorozatjelet, a vasút által pedig a „Tóbi” nevet kapta. A sikeres első évek után több erdei vasút is érdeklődött a motorkocsi iránt, végül a szomszédos nagybörzsönyi vasútüzem rendelte meg a jármű második darabját, ami remélhetőleg még nem az utolsó a sorban. Az építés tavaly kezdődött, egy hasonló kivitelű, színben a motorkocsihoz illő új személykocsival együtt. Az elkészült járműveket májusban, illetve augusztus elején, egy daruskocsi és egy platós kamion segítségével utaztatták új helyükre.
   

 A motor részben az utastérben; a hangszigetelés még nem teljes

 

Technika és lambéria

A mérnököknek nem volt könnyű dolguk, amikor az eredetileg vontatott kocsik tengelyeire egy megbízható és az adott szűk helyre illő hajtóművet kellett szerkeszteni, és megerősíteni a kapcsolódó szerkezeteket, de az elmúlt évek tapasztalata alapján ez az egyedi kostrukció bevált, és a Börzsönybe szánt példány is hasonló megoldással épült.


Az egyik fő különbség, hogy itt már kettő helyett mind a négy tengely hajtott: a meredeken emelkedő, nedvesen csúszóssá váló síneken elkél az összkerékhajtás. Kissé módosult az ajtók és az utastér elrendezése, a vezetőfülke körüli tér tágasabb lett. A meghajtásról változatlanul egy 177 lóerős, Euro5 károsanyag-kibocsátási normákat teljesítő Iveco dízelmotor gondoskodik, ami a hasonló méretű vasúti járművekhez hasonlóan hidraulikus úton továbbítja erejét a kerekekre. Ez a fokozatmentes erőátvitel biztosítja, hogy a motor a sebességtől függetlenül, mindig a legmegfelelőbb fordulatszámon működjön: sík pályán csendes, alapjárati fordulatszámmal tarthat nagyobb sebességet, vagy szükség esetén akár maximális teljesítménnyel mozdítja ki álló helyzetből a nehéz szerelvényt, miközben nincs szüksége hagyományos, súrlódó kuplungra, ami ilyenkor „leéghet”.


A motorkocsi menetkész tömege 10 és fél tonna, legnagyobb sebessége sík pályán 25 km/h. A meredeken emelkedő nagybörzsönyi vasúton egy hasonló méretű kocsit vontathat, közel megduplázva az egy vonattal továbbított utasszámot az eddigi egy kocsiból és egy könnyű mozdonyból álló szerelvényekhez képest.

 

Egy lépésre és két átszállásra a Bezina-völgytől

 

Az újjáépült vasúthoz méltó, új nagybörzsönyi végállomás 

 

Legközelebb augusztus 26-án, pénteken találkozhatunk az új járművel, ami egyben az utolsó munkanap a nyáron, amikor a vasút „nyitva tart”. Szeptembertől az őszi menetrend szerint, szabad- és munkaszüneti napokon indulnak a járatok.

 

Az újjáépült Nagybörzsöny-Szob kisvasút egyelőre továbbra is három üzemeltetővel, két közbenső átszállással közlekedik. Az új motorkocsi ezek közül a középsőn, az idén elkészült, Ipoly Erdő Zrt. által kezelt szakaszon, Márianosztra és Nagyirtás között közlekedik. Kivételt a reggeli első, és a délutáni utolsó járatok jelentenek, amikor a nagybörzsönyi fűtőházból indulva és érkezve, a teljes Nagybörzsöny-Márianosztra szakaszon végigmegy. A három szakaszra ettől függetlenül továbbra is három külön menetjegyre lesz szüksége annak, aki mind a 21 kilométert egyben szeretné végig utazni. 

 

Látnivalókban szerencsére a közbenső állomásokon sincs hiány: a Márianosztráról induló turistautakon a falu híres temploma mellett a Börzsöny délkeleti sarkának számos hegye és völgye megközelíthető. A faluból akár kisvasúttal, a Bezina-völgyön át tovább utazva, akár gyalogosan érkezve könnyen elérhető célpont Nagyirtáspuszta, ahol a túrázók a vasút vadonatúj állomásának jól felszerelt épületében pihenhetik ki magukat. Többnapos ott tartózkodásokhoz ideális helyszín lehet a két éve újjáépült kisirtáspusztai turistaházak egyike, ami ugyan az erdők mélyén fekszik, a kisvasút mégis szinte a kapuban áll meg.

 

Kapcsolódó cikkeink:

Transzbörzsönyi turistaexpressz

Turistaközponttá vált Kisirtáspuszta a Börzsönyben

Próbaüzem a Nagyirtás- Márianosztra erdei vasúton

Cikkajánló