2016. szeptember 27.

Függőhíd az Alpokban

Az Alpokban egyre több élményelem gazdagítja a többezres csúcsok közti túrázást. A „semmibe vezető” függőhidak magasságukkal vagy hosszukkal igyekeznek kivívni a legjobb helyeket a toplistán. Az Ausztria Salzburg tartományában található Stubnerkogel függőhídja - a maga 140 méteres hosszával - és az egyedi kilátók bizonyosan előkelő helyet foglalnak el a látványosságok sorában.

A Salzburg környéki Gastein-völgy Ausztria egyik kedvelt kirándulóhelye. A Hohe Tauern Nemzeti Park területén fekvő Bad Gastein városka minden szempontból az aktívan pihenők igényeit szolgálja. Radontartalmú termálvizére épített szolgáltatásai már Ferenc József császár érdeklődését is felkeltették. Különleges klímája, gyógyfürdői, környékbeli túraútvonalai, síterepei nemcsak a századforduló bécsi arisztokráciáját vonzották, látogatottságuk azóta is töretlen. Az utóbbi évek beruházásainak köszönhetően a szezon egész évben tart.

A városból három felvonóval is feljuthatunk a környező hegyekbe. Mi a legmagasabbra vezető Stubnerkogelbahnt választottuk. Az 1987-ben épült felvonót több mint húszéves szolgálat után újították fel. Ma már azzal a jellegzetes narancssárga, nyolcszemélyes kabinnal liftezhetünk felfelé, melynek színe passzol az állomások falaihoz és kivilágításához. A tengerszint feletti, 1097 méteren lévő bad gasteini völgyállomás környékén több parkoló is rendelkezésre áll.

A kb. 20 eurós menetjegy megváltása után érdeklődő várakozással ültünk be a kabinba. A középállomáson (Salesenwald, 1790 méter) is ki lehet szállni, innen hegyi szerpentin vezet a 2230 méteres csúcsra. A felvonókocsikból kitekintve egyre távolodik az alattunk fekvő város képe. A Stubnerkogel lenyűgöző természeti adottságai mellett több épített látványossággal is várja a kirándulókat. A fogadóépületben, az éttermen kívül egy nagy alapterületű „Fun Centert” is találunk, mely a kisgyermekes családok kedvence.

A körülöttünk magasodó hegycsúcsok csodálatos látványa inkább túrára sarkallt, ezért a kilátók felé vettük az irányt. Bárki számára könnyen járható, széles hegyi utakon sétálhatunk. 2000 méter felett, az alpesi virágok által színezett réteken nem magasodik kilátást rontó lombkorona, ezért messzire ellátunk, a hósipkás csúcsokig. A Glocknerblick-kilátón is visszaköszön a jól ismert szín, a narancssárga acélkarok között dróthálót feszítettek ki a biztonság érdekében. A hét méter átmérőjű kerek platform túlnyúlik a hegygerincen, a padlójába épített rácsbetéten pedig szabadon átlátunk az alattunk fekvő mélybe. Nem csak lefelé érdemes tekinteni, mert körös-körül láthatók Ausztria legmagasabb hegyei, köztük a Grossglockner 3798 méteres csipkéje is. Ha elfáradnánk a friss, de ritkább hegyi levegőn tett sétától, az ösvény melletti padokon nem mindennapi panorámát szemlélve pihenhetünk.

A Glocknerblick-kilátó

Pár méterrel lejjebb egy újabb, egyedi kilátó, a Felsenweg fogad. A rombusz alakú vázon lévő fapadlóig pár lépcső vezet, ahonnan ismét páratlan a kilátás. Itt nem ér véget a látványosságok sora, az adrenalinlöket még előttünk áll. A mélység felett átívelő, rövid híd után, a sziklafal oldalában vezetett acélösvényen kerülhetjük meg a hegyet, hogy utána visszafelé folytathassuk tovább az utat. A rostélyon való séta lenyűgöző, csak annak okozhat nehézséget, aki tériszonnyal küzd. A hegyállomásig ballagva hosszan csodáltuk az alpesi tájat, az egyedi sziklaalakzatokkal tagolt, virágpompában fürdő hegyoldalakat.

A Felsenweg kilátó

Az étteremből egy gyors frissítő után a nevezetes függőhíd felé siettünk. A Gasteini Felvonó Társaság ezzel a 2011-ben átadott attrakcióval is növelni akarta a népszerűségét. Az építészetileg is egyedi megoldású szerkezet Európa első 2300 méteren lévő átjárója. Nemcsak hosszával vívja ki az elsőnek járó helyet, de egész évben nyitva áll az érdeklődők előtt. Ugyan télen, síbakancsban nehéz lehet áttipegni rajta, de akkor se hagyjuk ki, ha éppen a két síterep között siklunk keresztül.

Az étterem terasza és az adótorony alja között vezető drótkötélpálya keskeny, egyméteres járdáját sokszor az erős szél is himbálja, próbára téve elszántságunkat. A leírások szerint erős idegzet, stabil egyensúlyérzék szükséges az átkeléshez. A szinte átlátszó, függő acélkarok alatt 28 méter mélység tátong alattunk. A bátortalanabbak a híd mellett is elsétálhatnak. A merészen áthaladók jutalma viszont egy fénykép, mely a Hif-szikla felőli oldal fotópontja révén örökíthető meg. A hídon egy kijelölt pontig haladva hozható működésbe a fényképezőgép, melynek képét a megadott weboldalon azonosíthatjuk be ottjártunk időpontja szerint. Szép időben, jó látási viszonyok mellett fürtökben lógnak a szerkezetről a turisták, ezért ha jó képeket akarunk készíteni, akkor bizony várakoznunk kell.

Az egyedülálló függőhíd és a különleges kilátók élményétől gazdagodva lanovkáztunk vissza a völgybe. A város legnagyobb nevezetességét, a központ kellős közepén lévő vízesést nem hagyhattuk ki. A Gasteiner Ache nevű hegyi folyó három lépcsőn keresztül, 340 méterről zúdul alá. A kaszkád Bad Gastein jelképévé vált. A függönyszerűen leomló víz az előtte lévő híddal számos fotón, képeslapon köszön vissza, és művészeket is megihlet. A Gastein-völgy számos látnivalója újabb kalandra hív, ezért útban hazafelé már a visszatérést terveztük.