MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalaiTermészetjáróGerecse 50KéktúraGalyacentrumTuristashopTermészetjáró kártya

Gyalogszerrel a Balaton körül - VIII. rész - Badacsony - Ábrahámhegy között

Azt mondták az időjósok, hogy melegszik az idő, én hittem nekik, ezért hajnali fél 4-kor indultam el balatoni körtúrám folytatására. Bíztam benne, hogy ezen a napon még fehér embernek való hőmérséklet lesz, és a korai indulás segíteni fog. A Balaton-felvidék egyik legszebb része várt rám ezen a napon.

Badacsonyban elég sok időt elvesztegettünk a parkoló keresésével, végül vettünk egy napijegyet 1300 Ft-ért, majd nekivágtunk a fölöttünk magasodó első célpontnak, a 438 m magas Badacsonynak. A reggeli hűvös időben tempósan haladtunk, a Kisfaludy-forrás hűs vize mindig jólesik az emelkedőnek ezen a pontján.

Rózsa-kő után egy kis erdei szerpentinen folytattuk utunkat, és nyolc óra előtt már a Kisfaludy-kilátónál reggelizhettünk a kellemes időben. Az építmény nem nyerte el a tetszésemet, „szellős” szerkezete miatt már fölfelé tériszonyom volt, épp ezért nem is mentem fel a tetejére.

Pár perces pihenő és az igazoló fotó elkészítése után kezdtünk ereszkedni lefelé a hegy északi oldalán, Kőkapun keresztül. Megállapítottuk, hogy kissé tájidegen a lebetonozott kőfal az erdőben.

Ahogy leértünk a hegyről, a köbölkúti bányász emlékműnél ismét fotós igazolópont várt bennünket. Jól megnéztük a következő úti célunkat, a Gulácsot, amely kicsit hegyesebb, mint a Badacsony.

A terep szerencsére nagyrészt erdős és jól járható volt a hegy lábáig. Itt letértünk a kék útvonaláról, és a csúcsra vezető szerpentinen gyalogoltunk tovább. Ez a szakasz már húzósabb volt, meredek, poros és köves úton caplattunk fölfelé. Megálltam egy szép bazaltfal mellett fotózni, de igencsak a lábam elé kellett nézni, mert ez valóban nem egy sétaút. Lassan felértünk a csúcsra, ahol kb. tizenöt ember fér el, de akkor már igen szorosan kell állni. Egy kedves család nem sokkal előttünk érkezett, és buzgón keresni kezdte a geoládát, amit végül is Dani, a kissrác talált meg. Gratulálunk a második találatukhoz, lesz ez még több is!

Ettünk, ittunk aztán nagy nehezen sikerült épségben leereszkedni. Visszatértünk a kékre még egy kis időre, majd egyre izgalmasabbá kezdett válni a következő célpont, a Tóti-hegy. A zöld sáv jelzésen gyalogoltunk tovább, és ahogy közeledtünk, feltűnt, hogy a csúcsa nagyon hegyes és teljesen kopár. A kilátás azonban csodálatos volt, talán ez a Balaton-felvidék legszebb kilátóhelye.

Szinte nyílegyenes, nagyon meredek út vezet a csúcsára, de csak feljutottunk rá. Nem időztünk sokáig a Gulácsnál is kisebb alapterületű hegytetőn. Elkészítettük az igazoló fotókat és néhány képet a csodálatos körpanorámáról, majd elindultunk lefelé a hegyről. A terep miatt javasolt túrabotot haszálni.  A három nagyobb csúcs közül a Tóti-hegy volt a legalacsonyabb, de egyben legnehezebb terep is, mert nagyon meredek.

Érintettünk néhány öreg, romos pincét, a zöld jelzésről egy jelzetlen, de jól járható erdei útra kanyarodtunk rá, majd elértük a másik kék jelzést, a Balaton-felvidéki Kéktúrát, és felkapaszkodtunk a Csönge-hegy kettős kúpjai közül az északira. Hiába volt a kényelmes erdei út jól járható, de 700 m szintemelkedés után már nem esett jól a gyaloglás. Végül csak elértük a kettős kúp közti nyerget, ahol a piros sáv jelzésen végre ereszkedni kezdtünk a Klastrom-völgyben.

Itt található az egykori, hatalmas pálos rendi kolostor romja, amely Salföldi kolostorrom néven ismert. Itt több autós kirándulóval találkoztunk, hiszen gépjárművel is megközelíthető a kedvelt kirándulóhely, de gyalogos túrázók szintén voltak.

Jól megnéztük, fotózgattunk, megkerestem a geoládát, ettünk-ittunk, majd nekirugaszkodtunk az utolsó kilométereknek Ábrahámhegy felé. Nagyon poros, homokos úton vezet a piros sáv, ami később füvesre változik. A szőlők után már aszfalton ereszkedtünk tovább egészen a központ közelében található boltig, ahol sikerült feltölteni folyadékkészletünket.

Szép túra volt, de ahogy ez a szintmetszetből is látszik, nem volt könnyű dolgunk.

Badacsony–Gulács–Tóti-hegy–Salföldi kolostorrom–Ábrahámhegy
Táv: 20 km, Szint: 850 m

A túráról készített összes fotót itt tekintheted meg.

Következik a Badacsony–Szigliget–Balatonederics szakasz.

Kapcsolódó cikkek:
Még több túra a Balaton körül

HOZZÁSZÓLÁSOK

Györe László:
Deres rengeteg
36. GERECSE 50
Így látták az idei Gerecse teljesítménytúrák résztvevői ezt a borongós, kissé hűvös, húsvét...