H.Z. túrablog

2015. július 10.

Gyalogszerrel a Balaton körül - VIII. rész - Badacsony - Ábrahámhegy között

Azt mondták az időjósok, hogy melegszik az idő, én hittem nekik, ezért hajnali fél 4-kor indultam el balatoni körtúrám folytatására. Bíztam benne, hogy ezen a napon még fehér embernek való hőmérséklet lesz, és a korai indulás segíteni fog. A Balaton-felvidék egyik legszebb része várt rám ezen a napon.

Badacsonyban elég sok időt elvesztegettünk a parkoló keresésével, végül vettünk egy napijegyet 1300 Ft-ért, majd nekivágtunk a fölöttünk magasodó első célpontnak, a 438 m magas Badacsonynak. A reggeli hűvös időben tempósan haladtunk, a Kisfaludy-forrás hűs vize mindig jólesik az emelkedőnek ezen a pontján.

Rózsa-kő után egy kis erdei szerpentinen folytattuk utunkat, és nyolc óra előtt már a Kisfaludy-kilátónál reggelizhettünk a kellemes időben. Az építmény nem nyerte el a tetszésemet, „szellős” szerkezete miatt már fölfelé tériszonyom volt, épp ezért nem is mentem fel a tetejére.

Pár perces pihenő és az igazoló fotó elkészítése után kezdtünk ereszkedni lefelé a hegy északi oldalán, Kőkapun keresztül. Megállapítottuk, hogy kissé tájidegen a lebetonozott kőfal az erdőben.

Ahogy leértünk a hegyről, a köbölkúti bányász emlékműnél ismét fotós igazolópont várt bennünket. Jól megnéztük a következő úti célunkat, a Gulácsot, amely kicsit hegyesebb, mint a Badacsony.

A terep szerencsére nagyrészt erdős és jól járható volt a hegy lábáig. Itt letértünk a kék útvonaláról, és a csúcsra vezető szerpentinen gyalogoltunk tovább. Ez a szakasz már húzósabb volt, meredek, poros és köves úton caplattunk fölfelé. Megálltam egy szép bazaltfal mellett fotózni, de igencsak a lábam elé kellett nézni, mert ez valóban nem egy sétaút. Lassan felértünk a csúcsra, ahol kb. tizenöt ember fér el, de akkor már igen szorosan kell állni. Egy kedves család nem sokkal előttünk érkezett, és buzgón keresni kezdte a geoládát, amit végül is Dani, a kissrác talált meg. Gratulálunk a második találatukhoz, lesz ez még több is!

Ettünk, ittunk aztán nagy nehezen sikerült épségben leereszkedni. Visszatértünk a kékre még egy kis időre, majd egyre izgalmasabbá kezdett válni a következő célpont, a Tóti-hegy. A zöld sáv jelzésen gyalogoltunk tovább, és ahogy közeledtünk, feltűnt, hogy a csúcsa nagyon hegyes és teljesen kopár. A kilátás azonban csodálatos volt, talán ez a Balaton-felvidék legszebb kilátóhelye.

Szinte nyílegyenes, nagyon meredek út vezet a csúcsára, de csak feljutottunk rá. Nem időztünk sokáig a Gulácsnál is kisebb alapterületű hegytetőn. Elkészítettük az igazoló fotókat és néhány képet a csodálatos körpanorámáról, majd elindultunk lefelé a hegyről. A terep miatt javasolt túrabotot haszálni.  A három nagyobb csúcs közül a Tóti-hegy volt a legalacsonyabb, de egyben legnehezebb terep is, mert nagyon meredek.

Érintettünk néhány öreg, romos pincét, a zöld jelzésről egy jelzetlen, de jól járható erdei útra kanyarodtunk rá, majd elértük a másik kék jelzést, a Balaton-felvidéki Kéktúrát, és felkapaszkodtunk a Csönge-hegy kettős kúpjai közül az északira. Hiába volt a kényelmes erdei út jól járható, de 700 m szintemelkedés után már nem esett jól a gyaloglás. Végül csak elértük a kettős kúp közti nyerget, ahol a piros sáv jelzésen végre ereszkedni kezdtünk a Klastrom-völgyben.

Itt található az egykori, hatalmas pálos rendi kolostor romja, amely Salföldi kolostorrom néven ismert. Itt több autós kirándulóval találkoztunk, hiszen gépjárművel is megközelíthető a kedvelt kirándulóhely, de gyalogos túrázók szintén voltak.

Jól megnéztük, fotózgattunk, megkerestem a geoládát, ettünk-ittunk, majd nekirugaszkodtunk az utolsó kilométereknek Ábrahámhegy felé. Nagyon poros, homokos úton vezet a piros sáv, ami később füvesre változik. A szőlők után már aszfalton ereszkedtünk tovább egészen a központ közelében található boltig, ahol sikerült feltölteni folyadékkészletünket.

Szép túra volt, de ahogy ez a szintmetszetből is látszik, nem volt könnyű dolgunk.

Badacsony-Gulács-Tóti-hegy-Salföldi kolostorrom-Ábrahámhegy
Táv: 20 km, Szint: 850 m

A túráról készített összes fotót itt tekintheted meg.

Következik a Badacsony-Szigliget-Balatonederics szakasz.

Kapcsolódó cikkek:
Még több túra a Balaton körül

Gyalogszerrel a Balaton körül - IX. rész - Szigliget - Badacsony között

2015.08.05.

A Balaton körtúra legnehezebb része a füzet szerinti 10-es szakasz. Azt írja az igazoló füzet, hogy 25 km hosszú, a szintemelkedés pedig 730 m. Mivel nem „megszakadós” stílusban túrázok, én ezt a szakaszt kettévágtam, és most a Szigliget - Badacsony részét jártam végig, de azért hozzácsaptam még 4 km-t, mivel Balatonedericstől gyalogoltam rá az útvonalra a kerékpárúton.

Gyalogszerrel a Balaton körül - VII. rész - Ábrahámhegy és Zánka között

2015.06.15.

Somogy felől nem egyszerű erre a szakaszra utazni, de az autó, komp, és vonat kombinációval végül sikeresen megérkeztünk. Változatos, érdekes és látnivalókban gazdag túra várt ránk, Ábrahámhegy, Balatonrendes, Révfülöp, Zánka településeken át. Elég sokat mentünk jelzetlen utakon is, de egy kis felkészüléssel ez sem okozott problémát.