Gyerkőcös túra a „Mászóka-hegységben”

Így hívták a gyerekek rövid, de nagyon látványos túránkat a Szulyói-sziklákon (Súžovské skaly). A megállapítás nem is esik messze az igazságtól: a kárpáti összehasonlításban is jelentős sziklaalakzatok Szlovákia egyik legjelentősebb sziklamászó terepének számítanak.

Szigeti Ferenc Albert
2017. augusztus 3.

A Zsolna városa közelében elhelyezkedő, kicsiny és alacsony (a csúcsok 1000 m alattiak) Szulyó-hegység (Súžovské vrchy) központi része, a Szulyói-sziklák (Súžovské skaly) kifejezetten ideális célpontja egy gyerkőcös kirándulásnak.

A szomszédos, a Túracipellő blogon már bemutatott Strázsó-hegységgel (Strážovské vrchy) közös természetvédelmi terület igazán látványos része a Szulyóváralja (Súžov) települést amfiteátrumszerűen körbeölelő sziklavonulat, túránk célpontja. A külső erők által (szél, víz és különösen a fagyaprózódás) által erősen erodált homokkő- és konglomerátumsziklákat meszes kötőanyag cementálja, ezért, ahol nincs növényborítás, a sziklák szinte állandó „mozgásban”, pusztulásban vannak. A leglátványosabb alakzatoknak nevük is van, találunk itt gótikus kaput, indiánra, hárfára, vagy egy egész kolostorra emlékeztető sziklát is.

Szulyóváralja (Súžov) körül akár kisebb, akár nagyobb, de leginkább egynapos, kalandokban mindenképpen bővelkedő kirándulást tehetünk. Az Almásfalu és Szulyóváralja közötti közút mellett elhelyezkedő parkolóból a zöld jelzésen indulhatunk neki a mesevilágnak, egy látványos, a kisebb gyerekeknek biztonságos mászást nyújtó ösvényen. Közben egyre inkább rálátunk a látványos, sokszor hihetetlen sziklaalakzatokra.

Először a már említett „Gótikus Kapuhoz” érünk fel, ahol a gyerekek és felnőttek egyaránt tátott szájjal bámulták a természet e csodáját. Innen a híres szulyói várhoz gyalogolhatunk át, még mindig a zöld jelzésen. Bevallom, ennél merészebb helyre épült várat még nem láttam: a sziklák tetejére épült, és a ma is látható falak alapján bámulatosan használták ki az építők a természet adottságait. Olyannyira, hogy a közvetlenül a vár alatti, táblával jelölt elágazásban igazából nem értettük, hol lesz itt a vár, mert olyan keskeny volt a gerinc. Ráadásul a még az 1700-as évek elején is lakható állapotban lévő vár megmenekült minden jelentős történelmi pusztítástól, tehát mindenképpen látható falakat vártunk. A források alapján ez amolyan menekülővár lehetett, ahova vész esetén bújtak be az emberek, hadászati szerepe jelentéktelen volt.

A vár tetejére egy izgalmas, 4-5 éves gyerekekkel már teljesíthető mászással lehet feljutni. Varázslatos panoráma adódik innen, de legyünk óvatosak a gyerekekkel: sok a kitett szikla. Viszont a „csúcsról” belátható az egész amfiteátrum, és a sziklaformák garantáltan beindítják a gyerkőcök mesés képzelőerejét, úgyhogy hamarosan sárkányokat, óriásokat, törpéket és mindenféle más mesefigurát véltünk mi is felfedezni a környező sziklákban.

A várból egy szintén „gyerkőc-mászókás” ösvényen ereszkedtünk le a Lúka pod hradom elágazásba, ahonnan mi a piros jelzésen visszasétáltunk a faluba. Ez a kisebb kör 420 m emelkedést, illetve ereszkedést jelentett 4,2 km alatt, de a mászókázás és a gyönyörű panoráma miatt elment vele egy bő fél nap. A piros jelzést (majd később a zöld és kék jelzéseket) követve nagyobb gyerekekkel amúgy egy nap alatt bejárható az egész, a még számos ponton remek kilátópontokat és varázslatos sziklákat érintő vonulat (605 m emelkedés, 590 m ereszkedés, 9 km).

A hegység része a szintén kevésbé ismert Manini-hasadék: a szinte összeérő sziklafalak között pedig meglepő, de autóút kanyarog! Szulyóváralja önmagában is megér egy hétvégét, de a túra jól összeköthető Csicsmány meglátogatásával (így tettünk mi is, lásd a Csicsmányról szóló bejegyzést), vagy egy Kis-Fátra túrával (ahol felvonóval lehet megközelíteni a látványos gerincet, de Szlovákia egyik legjobb szurdoka is itt található), amely a mi jövőbeli terveink között szerepel.

A falu, ahol gyerekek pingálták tele a házakat

Ennél jobb gyerkőcös tűrát Szlovákiában nem találunk