Históriák a Zemplén koronájától Öskü kerektemplomáig

A Turista Magazin História rovatában mindig igyekszünk olyan várakat, kastélyokat és templomokat bemutatni, amelyek látványosak, izgalmas a történetük, vagy éppen többnyire ismeretlenek a turistatömegek előtt. Szerencsére ilyenekből bőven akad hazánkban és a környező országokban, így az idei merítés is izgalmasra sikerült.

TM
Gulyás Attila
Batár Zsolt
2018. december 21.

A Zemplén koronája, a füzéri vár

A néhány éve átalakult füzéri várral kapcsolatban még februári számunkban azt boncolgattuk, hogy a vitathatatlanul alaposnak mondható felújítási, építési munkákat nem mindenki fogadta örömmel. A felsővár palotájának helyreállítása 2012-ben kezdődött meg, és ekkor derült ki, hogy a több száz négyzetméteres épületek minden egyes részletéről persze nincs hiteles forrás, így sokszor az adott korszakok stílusjegyeire, illetve különböző kutatásokra kellett támaszkodni. Ezért van az, hogy a pontos reprodukciók mellett kiegészített díszítések, illetve olyan egyszerűsített makettek is vannak, amelyek csak az arányokat, az alapvető elrendezést mutatják be.

A kérdés gyakran előkerül: hol ér véget a szigorúan vett helyreállítás, és hol kezdődik a „látványkonyha”? Szó mi szó, azért a vár kétségkívül látványos lett.

Bővebb infók a látogatáshoz: fuzervara.hu

Közép-Európa legnagyobb erődje

Nagy meglepetés volt számomra a márciusban bejárt Monostori erőd, ami a komáromi erődrendszer legnagyobb épülete, és sokkal-sokkal érdekesebb, mint azt kívülről gondolnánk. A 66 és fél hektáron elterülő, 32 000 négyzetméteres erődben lazán eltölthetünk akár egy fél napot is, ha alaposan végig szeretnénk nézni mindent. Egyénileg is körbe lehet járni, de mi inkább a vezetést javasoljuk. A TM kétfős csapatát egy gimis csoporttal együtt Szabó Olivér kalauzolta végig az erődön, aki nemcsak érdekes infókkal, de sztorikkal is elhalmozott minket.

Az erőd egyébként 1871-re készült el, eredeti funkcióját ekkor már nem tudta betölteni, így végül laktanyaként, raktárként és kiképzőközpontként használták az idők folyamán. Ezeknek a nyomai ma is felfedezhetőek. Érdemes felmenni a Duna bástya tetejére, végigsétálni a sötét kazamatákon, az udvaron pedig haditechnikai park várja a látogatókat.

Ha szeretnéd meglátogatni, ide kattintva találsz hozzá információkat.

Mini-Versailles az ország északnyugati csücskében

A „pompás” szót általában senki nem használja túl gyakran, de aki meglátogatja a fertődi Esterházy-kastélyt, az egy percig sem vitatja, hogy az épülethez remekül passzol ez a jelző. Esterházy Miklós - aki az 1760-as években örökölte a birtokot, és jócskán kibővítette, kicsinosítgatta a kastély elődjét - nem spórolt a fényűzéssel, így aztán nincs hiány barokk és rokokó díszítésből. Miklós, hogy az idelátogató vendégek ne unatkozzanak, még operaházat, marionettszínházat és egy nagy franciaparkot is kialakíttatott.

Ha elteltünk a kastély reprezentatív tereinek - például a díszteremnek, a lakosztályoknak és az ebédlőnek - látványával, meglátogathatjuk a pálmaház aktuális kiállítását, a nemrégiben helyreállított Marionettszínházat az érdekes grottákkal, a víztoronyban pedig körpanorámás vetítésen vehetünk részt, és persze sétálhatunk a nagy kertben.

Látogatáshoz itt találsz információkat: www.eszterhaza.hu

Windows-háttérképen keresztül jutottunk el az ösküi kerektemplomig

Júniusi „históriázásunk” azért volt nagyon izgalmas, mert nemcsak egy különleges templomot sikerült meglátogatnunk, de már az oda vezető út is szuper élményeket tartogatott. Pétfürdő vasútállomásáról indultunk, itt megnéztük a néhány éve helyrehozott Ifjúsági tavat és a környékét, üldögéltünk egy kicsit, aztán a település utcáin lassan elértük az erdő szélét. Túránk az Albert-pihenőtől indult, lenéztünk a Doktor-szikláról, ami onnan kapta a nevét, hogy állítólag egy orvos a mélybe vetett magát innen, megcsodáltuk a környék nevezetességét, a tányérfenyőt, aztán elérkeztünk a Windows XP kultikussá vált hátterébe: egy dimbes-dombos területen vezetett az utunk a fehér felhőkkel tarkított kék ég alatt, ráadásul a lábunk mellett árvalányhajtenger hullámzott.

Maga az ösküi körtemplom is egy dombon áll, és kétségkívül nagyon fotogén. A korát nem tudni pontosan, de az biztos, hogy több, mint 900 éves. Ma már csak ünnepi alkalmakkor használják: Keresztelő Szent János napján, illetve augusztus 19-én vagy 20-án Szent István király tiszteletére tartanak itt misét.

Ezek persze csak rövid szösszenetek a História rovat teljes cikkeiből. Ha azokra vagy kíváncsi az összes sztorival és érdekességgel együtt, megrendelheted 2018-as lapszámainkat ide kattintva.

A füzéri vár és a füzérradványi kastély is szebb lesz

Közép-Európa legnagyobb erdője egy karnyújtásnyira van

Új szárny és barokk tárlat a fertődi kiskastélyban