Históriák Torna várromjától Ócsa lenyűgöző templomáig

Tudtad, hogy Tolna megyében megbújik egy olyan reneszánsz várkastély, melynek udvarát még a visegrádiak is megirigyelhetnék? Voltál már Ócsa templomában, ami legalább olyan figyelemreméltó, mint a bélapátfalvai apátság? Mindezekről az idei Turista Magazinok História rovatában meséltünk nektek, melyekből most itt is kaphattok egy kis ízelítőt.

TM
Gulyás Attila
Garancsi Kata
2018. december 25.

Idő ostromolta várfalak Torna felett

A magyar-szlovák határtól négy kilométerre, egy 375 méter magas sziklaszirten állnak Torna várának romjai. 700 évvel ezelőtt építették, így nem csoda, hogy mostanra csak falmaradványokat találunk itt, és persze gyönyörű körpanorámát; a Gömör-Tornai-karszttól egészen a Hernád völgyéig elláthatunk. A hosszú évszázadok alatt több ostromot túlélt, a falai között jártak törökök, kurucok, de a 17. századi csatározások közben végleg lepusztult. Az 1848-49-es szabadságharcban kapott még némi szerepet, itt szállásolták el a harcoló honvédeket, ám ekkor gondatlanságból leégett a maradék tetőszerkezet is.

A trianoni békeszerződés után Torna és rommá vált vára Csehszlovákiához került, ma pedig a Szlovák-karszt Nemzeti Park területén fekszik. Mint minden igazi várhoz, ehhez is tartozik egy legenda, sőt, egy szellem is, aki a helyi idős emberek szerint nagy viharban még ma is ott kísért. 2015 óta a Castrum Thorna polgári társulás többször is megtisztította a várat, és bozótot is irtottak, hogy mások is megcsodálhassák a még mindig impozáns romokat.

Az év minden napján szabadon látogatható.

Horthyék lábnyomán Kenderesen

Szeptemberi számunkban ismét rendhagyó História-témával jelentkeztünk, nem is egy, de rögtön 6 helyszínnel. Azoknak, akik nemcsak egy sima kastélylátogatáson vennének részt, hanem szeretnének kicsit jobban elmélyedni a 20. századi magyar történelemben, igazi csemege a kenderesi Horthy-túra. A sétát mi a barokk kastélyban kezdtük, ahol az egykori kormányzó született, és ahol most négy látogatható teremmel várják az érdeklődőket. A római katolikus és a református templomban folytattuk - persze mindkettőben tetten érhető a Horthy-család nyoma -, ezután pedig ellátogattunk a tengerészeti kiállításra, ami ne rettentsen vissza elsőre senkit, nem egy megszokott tárlatról van szó.

Utolsó előtti állomásunk a család kriptája volt, amit főleg azért találtunk érdekesnek, mert vezetőnknek köszönhetően részletesen megismerkedhettük a Horthykkal: a család legtöbb tagja izgalmakban bővelkedő, szokványosnak korántsem mondható életutat járt be. Végül körbenéztünk a Horthy-ligetben is, ahol ottjártunkkor éppen nagy erőkkel dolgoztak egy játszótér kialakításán. Kenderes ugyanis folyamatosan szépül; a helyiek remélik, hogy hamarosan a kastély rendbehozására is sor kerülhet.

Ha végigjárnád: www.horthytura.hu

Senki nem számít arra, amit Ozorai Pipo várkastélyában talál

Talán még akkor sem, amikor megérkezik a Tolna megyei épülethez, kívülről ugyanis semmi különleges nem látszik rajta, sőt, egyenesen szigorúnak tűnik. Belépve aztán általában jól elcsodálkozik az ember - és amint a tárlatvezetésen megtudtuk, ez nem csak velünk volt így. Már maga a reneszánsz hangulatú belső udvar is nagyon látványos, de ha ez még nem győzné meg a látogatót, a kiállítások és a reprezentatív terek biztosan meg fogják. A földszinten kialakított tárlatot a várban és a környékén talált eredeti régészeti leletekből állították össze, de annyira esztétikusan, hogy még az is kedvet kap a régi érmék, edények és cseréptöredékek nézegetéséhez, aki erre egyébként sosem érzett ellenállhatatlan késztetést.

Az emeleti főúri életterek kialakításánál nem spóroltak a bútorokkal, használati tárgyakkal és díszítőelemekkel. Van itt minden bőséggel, ami egy várkastélyban kötelező: trónterem, női hálószoba, ebédlő, fegyverterem, kápolna, vadtrófeák minden mennyiségben. Ráadásul aki szívesen kipróbálná, hogy milyen lehet egy reneszánsz várkastélyban éjszakázni, az Ozorán ezt is megteheti.

Bővebb infók a látogatáshoz: ozoraivarkastely.hu

Várromból vár Csókakőn

Novemberi számunkban ismét egy megosztó témát feszegetünk: Csókakő várát mostanában újítgatják. Van, aki szerint a rekonstrukció után oda a felfedezés izgalma a romok között, mások szerint steril lett, a kiegészítések idegen testként ülnek a váron, de akad olyan is, akinek tetszik ez az újjávarázsolt várkép. Odamentünk, hogy a saját szemünkkel is lássuk. Szépen felújított kapuzat és mögötte kaputorony fogadott minket felvonóhíddal, amely azért is különleges, mert ilyen teljesen rekonstruált csapórácsos-felvonóhidas kapuszerkezetre máshol az országban nem nagyon bukkanhatunk.

Belül számos néznivaló akad, a remek panorámáról nem is beszélve, amely hosszú percekig odatapasztja az embert a vár fokára. Végül arra jutottunk: bár szakmai szempontból nem biztos, hogy amit felépítenek nekünk, az teljesen korhű, ha viszont azt nézzük, hogy ilyen módon megmenthető egy történelmi emlék, ráadásul még látogatható is lesz, akkor mindenképpen jó dolog az újjáépítés. Ha pedig az utolsó simításokat is befejezik majd a csókakői váron, mindenki eldöntheti, hogy szépnek ítéli-e, amit lát, vagy sem.

Egész évben ingyenesen látogatható: áprilistól októberig 9.00 - 20.00, novembertől márciusig 9.00 - 17.00 óráig.

Az ócsai simán veri a többi román templomot

De legalábbis egyenrangú ellenfélként száll ringbe velük, nem is beszélve arról, hogy mondjuk a jákival, a lébényivel és a bélapátfalvaival szemben itt minden együtt van meg, ami román kori bazilikaépítészet legfőbb jellemzője. Ha nem szeretnénk ennyire belemenni a részletekbe, az ócsai református templom látványa akkor is lenyűgöző - ezt még Ken Follett, A katedrális című könyv írója is így vélte, nem véletlen, hogy végül itt forgatták a kötetből készült filmsorozatot. Ha már Ócsán jártunk, muszáj volt kicsit jobban körbenéznünk. Adta magát, hogy átlátogatunk a templommal szomszédos tájházba, ahol szakvezetővel ismerkedhettünk meg a település 1900-as évek eleji mindennapjaival, és még egy népviselet-kiállítást is szemügyre vehettünk, ahol arról beszélgettünk, mennyire fontos és más szerepe volt egykor a kommunikációban az öltözködésnek.

Meglátogattuk Ócsa madárvártáját is, bár meg kell vallanunk, erre a novemberi időpont nem volt a legmegfelelőbb, így rövidesen a műemléki pincesor felé vettük az irányt, ami viszont barátságos hangulata miatt mindenképpen megér egy látogatást az év bármely szakaszában.

Ha szeretnéd megnézni a templomot, ezeken az elérhetőségeken egyeztess.

Ezek persze csak rövid kivonatok a történelmi érdekességről született leírásokból. Ha kíváncsi vagy a teljes cikkekre, megrendelheted 2018-as lapszámainkat ide kattintva

Históriák a Zemplén koronájától Ösku kerektemplomáig

Az ócsai láperdőből már csak a tündérek hiányoznak

Csókakő várára alig ismertünk rá

Még több élmény az ozorai várkastélynál

Romantikus várrom csodaszép kilátással Torna felett