Hullámtéri séta - Halásztelki tanösvény

A Hármas-Körös hullámterében található tanösvényt bármelyik évszakban is keressük fel, nem távozunk élmények nélkül. Csak elég figyelmesnek kell lennünk, és rájövünk: tele van élettel a táj.

Tóth Judit
2015. május 29.

A Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság hatodik tanösvényét 2009-ben avatták fel. Végigjárva a 3,5 km-es útvonalat megismerhetjük a Dél-Alföld jellegzetes tájformáit, az itteni élővilágot, valamint betekintést nyerhetünk a táj múltjába is. A tanösvény egész évben látogatható. Kivéve, amikor kiárad a folyó, akkor ugyanis a hullámtér és vele együtt a tanösvény is víz alá kerül.

A Hármas-Körös hullámterén vadregényes élőhelymozaikok fogadják a látogatókat

A 19. századi folyószabályozások során a Hármas-Körös nagy kanyarulatait átvágták, a folyót szabályos mederbe terelték, gátak közé szorították. Hogy milyenek lehetettek itt egykor a természetes viszonyok, arról ma már csak a hullámtér és néhány holtág mesél.

A folyóparton évszázados nyárak és ágas-bogas, öreg füzek árnyékában haladunk, míg a táblákon a folyókat kísérő kemény- és puhafa ligeterdőkről olvashatunk. A tanösvényen olyan aktuális problémákról is információkat kapunk, mint az özönnövények - például a gyalogakác - egyelőre megállíthatatlannak tűnő terjedése, amit mi magunk is tapasztalunk. A környék állatai sem csak a táblák fotóin tűnnek fel. A fekete harkály vígan röppen egyik fáról a másikra, a szürke gém rezignáltan figyel egy kiszáradt nyárfán, az énekes rigó pedig úgy dalol, mintha soha nem akarná abbahagyni.

Fás legelők és kaszálók, puhafás és keményfás ligeterdők, mocsaras területek váltják egymást a tanösvény mentén

A tanösvény egyik állomása a kubikgödröket mutatja be. Az árvédelmi töltések egykori anyagnyerő gödrei nemcsak a békák vagy a mocsári teknősök életében, hanem számos madárfaj táplálékszerzésében is fontos szerepet töltenek be. Nyár végén a kócsagok és a gémek mellett a gyülekező, vonuláshoz erőt gyűjtő fehér és fekete gólyákat is láthatunk errefelé. De ragadozókból sincs hiány: a hullámtéri ösvényen sétálva nem csupán az égen köröző egerészölyveket pillanthatjuk meg, de még egy fenséges rétisas is a szemünk elé kerülhet, ha szerencsénk van.

Hasznos infók a tanösvényről
GPS-koordináták:
46Âş 54’ 44.12” É
20Âş 33’ 41.51” K
Hossza: 3,5 km
Időtartam: 2-2,5 óra
Állomások száma: 10
(1. Tájtörténet, 2. Folyó és élővilága, 3. Puhafa ligeterdő, 4. Fás legelő és kaszáló, 5. Ligeterdők állatvilága, 6. Keményfás ligeterdő, 7. Tájidegen fajok és özöngyomnövényzet, 8. Gátak, kubikok, 9. Mocsarak, holtágak növény- és élővilága, 10. Hullámtéri erdők énekesmadarai)
Vízvételi lehetőség: Szarvason vagy a közeli, Halászlak nevű üdülőtelepen
Látogathatóság: Egyénileg bármikor bejárható, de szakvezetés is igényelhető
További információk: Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság

Megközelíthetőség
A tanösvény Szarvastól kb. 7 km-re található.
Kerékpárral: Ez a legideálisabb módja a tanösvény megközelítésének. Akár egy hosszabb kerékpártúra részeként is beiktathatjuk. Több útvonalon is jöhetünk, de talán a legegyszerűbb, ha a mezőtúri komphoz vezető út végén jobbra indulunk el a töltésen. A tanösvény indítótáblája a vasúti híd előtt van. Kerékpárt több helyen is bérelhetünk, például a Szarvasi Arborétumban vagy a KMNPI Körösvölgyi Látogatóközpontjában, ahol a környék kerékpárostérképét is beszerezhetjük.
Vonattal: A Szarvasról Mezőtúrra közlekedő vonatról Halászlak állomáson kell leszállnunk, ahonnan gyalogszerrel két perc séta a tanösvény.

Megjelent a Turista Magazin 2014. áprilisi számában.