JÓ TANÁCSOK A TÚRAFOTÓZÁSHOZ, CIKKILLUSZTRÁCIÓKHOZ

Pár jó tanácsot megfogadva látványosan javíthatunk egy-egy beszámolónk fotós portfóliójának minőségén, és a képekkel végzett munkát is szórakoztatóbbá, érdekesebbé tehetjük.

 

2013. január 4.

Pár jó tanácsot megfogadva látványosan javíthatunk egy-egy beszámolónk fotós portfóliójának minőségén, és a képekkel végzett munkát is szórakoztatóbbá, érdekesebbé tehetjük.

 

Hiba: A beküldött alkotások leggyakrabban „csak” tájképek

Megoldás: Ember a természetben

 

Ha meghatározzuk a Turista Magazin lényegét (ember által végzett tevékenység a természetben), rögvest megkapjuk a fotózandó témákat.

 

Tehát egy adott cikkhez készítendő fotósorozatnak a következőket mindenképpen „tartalmaznia” illene:

  • a túrán részt vevő személyeket, tevékenységüket, felszerelésüket;
  • a túra (tevékenység) helyszínét és célpontját, különös tekintettel az ezektől elválaszthatatlan tájképi, természetföldrajzi, biológiai vagy kulturális értékekre.

 

Hiba: Sok, avagy a téma szempontjából nem releváns kép
Megoldás: Képregény-koncepció

 

A jó fotóriporter már magával az exponálással „írja” a cikket, amelynek tartalmát akár csak a képekkel is elmesélhetnénk (storyboard koncepció). A fotókból képregényt kirakva jegyzetet, emlékeztetőt készíthetünk, majd kibonthatjuk a témát a meghatározott műfaji és terjedelmi korlátokon belül. Ily módon a történet és a képsorozat összhangba kerül.

 

A képregény-koncepció arra is jó, hogy fejlesszük lényeglátó képességünket.


Kulcsrajznak hívják azokat kockákat, amelyek a történet szempontjából kihagyhatatlanok. Egy történet a kulcsképekből rakható össze a legkevesebb képkocka felhasználásával. Ezek ugyanis mindent elmesélnek.

 

Tanulságos még a képregények sokoldalú látásmódja is. Amennyiben nem akarunk unalmasak lenni, kreatívan kell gondolkoznunk. Keressük az izgalmas perspektívákat, emeljünk ki bátran részleteket. Tegyük ezt „helyi értéken”: ha egy részlet megkapó, némi időt szánhatunk rá, ám emiatt ne maradjunk le a fő történésekről vagy az elsődleges attrakcióról.

 

A legfontosabb eseményekről és helyszínekről mindenképpen készítsünk több képet és igyekezzünk minden történetet, résztvevőt, felszerelést megörökíteni.


Ezekből később majd kiválaszthatjuk a legjobbakat. Ha megtehetjük, váltsunk objektívet vagy perspektívát. Menjünk közel, illetve távolodjunk el. Előzzük meg a csapatot a túra során, s fotózzuk őket szemből, vagy másszunk fel egy kis magaslatra és „változtassuk” őket a tájkép aktív részeivé. Egy jó fotós sokat mozog, szinte mindenütt ott van, s keményen dolgozik a sikerért.

 

Keressük az érdekességeket, a nem hétköznapi látványt, a különleges eseményeket.


Szükség esetén egy-egy tárgyat vagy felszerelésünk valamely darabját mozdítsunk odébb a jobb kompozíció érdekében. Gépünk segítségével gyakorlatilag mi rendezhetjük meg a jelenetet és mi látjuk, mit tartalmaz majd a kép. Nyugodtan irányítsuk barátainkat, túratársainkat. Pár másodperc erejéig többnyire szívesen asszisztálnak ténykedésünkhöz - főleg, mivel ők is részesei lesznek a képnek.

 

Jó munkát, sikeres komponálást!

 

Cikkajánló