2017. január 5.

Jövőbe néztünk a bükki kövekről

A népszerű, 8-900 méteres csúcsokat, fenséges köveket kínáló Bükk-fennsík mellett a Garadna-patak északi oldalán elterülő Kis-fennsík méltánytalanul tölti be a mostohatestvér szerepét. Sziklái alacsonyabbak, cserébe viszont könnyebb gyalogtúrákon élvezhetjük mesés panorámájukat.

Szerencsére szilveszterkor is kitartott a napfényes téli idő, ezért magától értetődő módon döntöttünk úgy, hogy az év utolsó napját is a hegyekben töltjük. Az alkalomhoz illő, látványos túrát terveztünk, amely emlékezetessé teheti az évzárást.

A Bükk Kis-fennsíkja az Alföldről nem közelíthető meg túl könnyen, sőt a mozgalmas időszakra való tekintettel szállást sem tudtam foglalni, mégsem álltunk el eredeti elhatározásunktól. Kora reggel indultunk, hogy a nap nagyobb részét már a Bükk szívében tölthessük. Kiindulópontként Szentléleket választottam, amely már a nevével is méltó helyszíne ennek az ünnepi alkalomnak. A tengerszint feletti 710 méteren elhelyezkedő település csak üdülőtelepként funkcionál. Vendégházain kívül állandó lakosa talán nincs is. Gyönyörű környezetben, az erdő mélyén várja a természet szerelmeseit. Egyetlen épített nevezetessége a 14. századi pálos templom romja. A Szentlélekről elnevezett monostort Ernye bán fia alapította az 1200-as években.

Az erdő mélyén álló templom vesztét is a mohácsi vész okozta, csakúgy, mint számos középkori társáét. Megmaradt, szinte teljes falrészletei árulkodnak a gótikus épület egykori szépségéről. Miután körbejártuk az impozáns romokat, az erdőbe „menekültünk” a vendégház szilveszteri zenebonája elől. A bükki Kéken a nyírjes irányába indultunk. Az egész vidékre jellemző bükkerdő kellemes egyhangúságába változatosságot hoz egy kis csoport nyírfa.

Hamarosan, az aszfaltot átszelve, ismét az uralkodó fafaj vonzásába kerültünk. Előttünk állt az a nevezetesen összefonódó kettős törzs, amelyet minden túraleírásban olvashatunk. Itt rövid ideig bámészkodtunk, annál is inkább, mert az erdőbe bevilágító nap és a csavarodó fatörzs különös látványt nyújtott.

Pár lépés, és a Látó-kövek terelték el a figyelmünket. Nagyobb hegységeink köveit elhelyezkedésük alapján a népnyelv különbözőképpen nevezi. A peremrészeken lévőket Őr-hegyeknek, a német ajkúak Strázsa-hegyeknek nevezik. Ebben a rendszerben kapják nevüket a Látó-hegyek is, amelyek inkább a belsőbb régiókat foglalják el. Nem mindegyikről kínálkozik kilátás, de a Bükk-fennsík kövei nem ezt mondhatják el magukról. Erről a Látó-kőről (és az összes, túránk által érintett kőről) azonban tiszta időben egészen a Tátra vonulatáig ellátni, ami a Tátra-látó elnevezést is magyarázza.

Megérkezve tehát az első panorámát nyújtó sziklához, észleltük annak népszerűségét. Könnyen, minimális sétával is megközelíthető, ami jelentősen növeli a közkedveltségét. Ahogy nőtt a megtett kilométerek száma, úgy csökkent nullára a sziklák zsúfoltsága. De maradjunk még pár percig a Látó-kőnél, amelyre természetesen mi is felkapaszkodtunk. A megállásra, fényképezésre és szilveszter révén egy pohárka melegítő ital elfogyasztására alkalmas stabil pontok felszabadulására kicsit várni kellett.

Az előttünk elterülő falvak és a Lázbérci-víztározó csillogó tükre impozáns keretet kapnak a Tátra havas csúcsai által. A tömeg inkább lépteink szaporázására késztetett minket, ezért hamarosan a Mária-forrásnál álltunk meg pihenni. A legenda szerint ezt és az út menti másik két forrást egy erdész három lányáról nevezték el. Nemcsak olvashatjuk, de láthatjuk is, hogy a Bükk forrásvizekben bővelkedik, ami előnyére szolgált az egykori remetéknek vagy akár a kolostor lakóinak is. A pálosok erőfeszítés nélkül, monostoruk szomszédságában is több irányban lelhettek felfrissülést.

A forrás befagyás előtt álló vizétől inkább hideglelést kaptunk volna, ezért a saját italainkból kortyoltunk indulás előtt. Átmelegedve jelzést váltottunk, és a kék kereszten folytattuk tovább a barangolást. Aggódva tapasztaltuk, hogy az alig két kilométeren belül megejtett nagyobb ereszkedőnek meglesz még a böjtje. Az irtást elhagyva a Csondró-patak völgye vadregényes szurdokával hamar feledtette az aggodalmunkat, így már jókedvűen sétáltunk végig a jeges vízfolyás mentén. Az utat szegélyező sziklák szaporodtak, sejtettük, hogy közeledünk a második állomásunkhoz.

A Bartos-kő, amelyet helytelenül Odvas-kőnek is neveznek, a térképen fel nem tüntetett csodálatos kilátással kecsegtet. A szikláról jól látszik megtett útvonalunk eddigi legmagasabb csúcsa, a Látó-kő. A tematikus túrák kódjai jól látható helyeken leolvashatóak a kövek oldalairól. Rövid gyönyörködés és annál több fotó után indultunk tovább.

A piros sávon megtett kilométereket csak a Vízfőnél való saras küzdelem nehezítette, amely a felszökő forrásoknak köszönhető. Alig félórás emelkedő után a Kis-Kacsitán nyergén lévő tisztást értük el. A Buzgó-kő szikláira felmászva teljes körben tekinthettünk szét. A hosszan elnyúló sziklagerinc panorámája szintén jelzetlen volt, ami elgondolkoztató. Milyen lehet akkor a többi kő kilátása, amit már a kartográfusok is méltatnak, jelzést biggyesztve a térképre? Jelzéssel vagy anélkül, de itt is a Tátra csipkéit csodáltuk.

A Kéken, a Nagy-Kacsitánra vezető ösvényen igazolódott be kezdeti aggodalmunk. Erőnket azonban nem vesztettük el, volt még kellő energiánk felmászni az Örvény-kőre is. A Pogányoltárt mondják a Bükk egyik legszebb mészkőképződményének, én azonban nem állítanék fel rangsort, mert eddig mind lenyűgöző volt. Tetején dombormű állít emléket nagy magyar írónknak, Jókainak. Lefelé menet egy bagoly huhogása kísért, de a madarat sajnos csak elrepülni láttuk. A Tér-bikktől a 2015-ben bevezetett új, tematikus jelzésrendszer egyikén, a stilizált koronán, jobbára a kerékpárosoknak szánt útvonalon csorogtunk vissza Szentlélekre.
A Kiss-fennsík csodálatos környezetével bebizonyította, hogy méltatlanul szorul háttérbe nagyobb testvére mellett. Minket mindenesetre meggyőzött, nem ez lesz az utolsó itteni túránk.

Pazar kilátás, remek ételek, történelmi időket idéző, viharvert falak, és madárcsicsergős természeti környezet várja azokat a kirándulókat akik fellátogatnak az Esztergom határában emelkedő Vaskapu-hegy ékkövéhez, az idén 110 éves Brilli Gyula Menedékházhoz. Az 1914-ben épült turistaotthon gyalogosan, kerékpárral, de akár autóval is jól megközelíthető.