Kerékpárral a kutya, az oroszlán és a szfinx birodalmában

Nem tudnám megmagyarázni miért, de mint bringás túrázó sosem a Velencei-hegységet láttam meg elsőként a térképen. Még másodikra sem. Valószínűleg úgy haladunk sorban Magyarország tájain s vidékein, hogy legnagyobb hegy, leghosszabb útvonal, legismertebb terepek, avagy kézenfekvő ajánlatok. Szerencsére e kistáj „híre” is elért hozzám. Egyre több barátom emlegette, milyen jókat túráznak a Velencei-tó fölött. Mivel megérkezett a tavasz, a „feltérképezést” tett követte. A hegység egész napos felfedezések sorát nyújtotta kis csapatunknak. Túránk óta mindenkinek lelkesen ajánlom hazánk e gyöngyszemét.

Kaposi Zoltán
Balla Réka
Gulyás Attila
TM
2016. május 15.

Útvonal: Nadap - ősjegy - Likas-kő - Hurka-völgy - Pákozd ingókövei - Pákozd - Cipó-kő - Sukoró - Bence-hegy - Nadap. Táv: 37 km, 855 m szintemelkedés.

Célpontunk kiterjedése valóban kicsi. Ám a helyiek közötti népszerűsége ezzel fordítottan arányos. Rajtuk kívül viszont kevesen tudják, milyen izgalmas és kirándulásra termett helyszíneket rejt a környék. Ilyen a Meleg-hegy, a Likas-kő, az Angelika-forrás vagy a csodálatos Hurka-völgy. Fölötte a Pákozdvári-löszbarlang vagy a Kő-hegyi-barlang. Ezek a helyszínek önmagukban is vonzó látványosságok. Érthető, hogy az ország másik feléről is érkeznek ide túrázók.

Hazánk „legrégebbi és legstabilabb” pontja

A túra kezdete mindennek a kezdete. Szó szerint! Autóinkat Nadapon hagyva, a piros jelzést követve legurulunk a szintezési ősjegyhez, amely egy kis völgy szájánál fekszik. Hogy mi is ez? A magyarországi geodéziai szintezési fő alappont a térképészet és az építészet egyik legfontosabb területének, a magasság meghatározásának viszonyítási pontja. Innen kiindulva hozták létre az országos szintezési hálózatot. Az ősjegy adriai középtengerszinthez viszonyított (levezetett) relatív magassága 173,8385 méter. A Velencei-hegység kistája hazánk földtani értelemben legősibb területeinek egyike, továbbá Magyarország egyetlen olyan gránitmagvú hegysége, ahol a kőzet sajátos lepusztulásformái közvetlenül a felszínen vizsgálhatók. Az ősjegy azért van éppen itt, mert a Velencei-hegység geológiai értelemben csupán minimális mozgásoknak van kitéve.

A hegység legmagasabb pontja

Utunkat a piroson folytatjuk, majd egy nagy mező után a piros és a sárga jelek „együttesét” követjük alacsony cserjések között. A piros háromszögön haladva tíz perc alatt eljuthatunk a Likas-kőhöz, amely a Meleg-hegy (352 m) egyik legvonzóbb, látványos sziklacsoportjáról ismert, védett területe.

A piros jelzést követve innen előbb a Bodza-völgybe, aztán a piros kereszten a fantasztikus hangulatú Hurka-völgybe érkezünk. Az ereszkedés lendületes, kényelmes gördüléssel kényeztet a széles és mély völgyben, amelyet ősi fák és sziklák díszítenek. Utunkat folytatva tágas fennsíkra érünk, ahol láthatóvá válnak az égen tovaszálló felhők, utat engedve a tavaszi, melengető napsugaraknak. A „beömlő” fényben a messzeségbe nyúló cserjések különleges, ezüstös színbe öltöznek.

Pákozdi ingókövek

Innen erős mászásokat igényel, hogy feljussunk a Velencei-hegység legismertebb sziklalátványosságához, Pákozd ingóköveihez. A „kőkertben” 6-8 nagyobb méretű sziklaformáció emelkedik a magasba, a tájképet uralva. Az ismertebbek medve, kutya, oroszlán és szfinx alakúak. Az ingókövek a környék egyedülálló földtani látványosságai. Évmilliók teltek el, mire a megtöredezett sziklák eredetileg éles peremeit a szél, a víz és a fagy lekoptatta. Ennek eredményeképpen ma már olybá tűnik, hogy némelyik mintha csak a peremén egyensúlyozna, izgalmas vagy félelmetes érzetet keltve, ha a közelükbe merészkedünk. Valójában sziklaszilárdan állnak, és még az erős viharok sem tudják ledönteni őket a „lábukról”.

A sárga háromszöget követve először a Velencei-hegység egyik legnagyobb sziklacsoportját, a Pandúr-követ közelítettük meg. A meredek ösvény egyik kanyarulatában váratlanul bukkan elénk a furcsa alakú, legömbölyödött, sima felszínű, egymáson heverő gránitsziklák együttese. Csodálatos kilátás nyílik innen a Velencei-tó vidékére.

Következik a Pogány-kő. Ide áttekerve, az előbbit is felülmúló panoráma tárul elénk - erről a helyről még többet láthatunk. Innen először a zöld jelzés homokútján lejtőzünk tovább, majd rátérünk a kis halastó mellett elvezető zöld keresztre. Ahogy kiérünk a főútra, jobbra fordulunk, és már ott is vagyunk a pákozdi cukrászdánál. Ez minden bringás túra egyik fontos állomása, amelyet tilos kihagyni! Most sem csalódtunk a modern kivitelű cukiban: a „házi krémes” névre hallgató csodálatos alkotást kötelező jelleggel ajánlom.

Pákozdot a piros kereszttel és sárga sávval jelzett vonalon hagyjuk el. Széles, száraz homokúton haladunk fölfelé, amely egyébként az egész hegység jellegzetessége. Kisvártatva feltűnik a jobbra tartó, zöld fűvel benőtt út, melynek közepén három rövid betontömb áll ki. Ez a „zöld levél”-lel jelölt Gránit tanösvény, melynek Pákozd ingóköveinek bemutatása a feladata. A kis rét után összezárnak a fák, zöld alagútban tekerünk, miközben sziklakerti gyógynövények és pázsitok illata árad a levegőben. A napsütéssel „átitatott” túra hamisítatlan mediterrán feelinget nyújt!

Az ösvények között nem érdemes kapkodni. Kényelmes, nyugodt útvonalválasztás segíti, hogy minden követ megtaláljunk. Csapatunk a Gomba-követ, majd a Cipó-követ kereste fel. Az utóbbi csalóka útvonal végén rejtőzik. A keskeny, bozótos ösvény hol lefelé, hol fölfelé vezet, és csak az időnként felbukkanó zöldlevél-jelzés tartott minket az úton, biztosítva, hogy jó helyen járunk. (A jel fákon, köveken és földön, gyakorlatilag bárhol előfordulhat.) Lám, mennyi bizonyosságot és kitartást jelent egy ismert jelzés!

Ebéd utáni túra a Zsidó-hegyre
12 km / 205 m mászás

Természeti ritkaság a pázmándi Zsidó-hegy nagy sziklákkal, hasadékokkal, kőfülkékkel szabdalt kőtengere. Megközelíthető Nadapról a piros jelzésen a hegységtől keleti irányba haladva.

Bringás tudtad-e?
- A Velencei-hegység köves, törmelékes turistaútjai és ösvényei nedves időben is jól járhatók.

- Vizet vigyünk magunkkal, mert a hegységben - jellegéből adódóan - útközben sehol sem lesz forrás.

- A Velencei-hegység Magyarország egyetlen olyan gránitmagvú hegysége, ahol a kőzet sajátos lepusztulásformái közvetlenül a felszínen tanulmányozhatók.

A piros háromszög kalandos útja

A kőkereső geológiai felfedezések után ismét a sárga jelzésre fordulunk, pár kilométer múlva pedig rácsatlakozunk a piros keresztre. Erre jöttünk nemrég, csak szemből. A Velencei-hegység más hazai hegységekhez képest is kicsinyke, így szelíd tempóban akár egy nap alatt is be lehet járni a nevezetességeit. A Hurka-völgybe érve jobbra fordulunk a piros körön, majd a Barlang-kúttól a piros háromszög jeleit követjük. Aki szereti a kihívásokkal, akadályokkal teli ösvényeket, az itt úgy fogja érezni, hogy a paradicsomban jár. A szűk ösvény eleinte még akár „tekerhető” is lenne - amennyiben fel tudunk menni a hirtelen érkező, erős emelkedőkön -, a fák azonban olyan sűrűn nőnek, hogy alig férnek el a kormányok. Ezt követően pár méterenként le kell ugrani a bringáról, hogy átemeljük egy-egy kidőlt fán. Akadnak hihetetlenül meredek fölfelék, aranyos lefelék, ám a kidőlt fák elől nincs menekvés. Gyertyánosban, tölgyesben, aztán telepített fenyvesben haladunk. Időnként gyönyörű látvány villan elénk, a fák közül ráláthatunk a napfénytől sziporkázó környező dombokra. A zöld kereszten Sukoró települése a következő megálló.

Sukoró, egy szelet mese

A településre érve szembetűnő, hogy a domboldalakon lakók különleges gondot fordítanak lakókörnyezetükre. Nem is annyira a sokba kerülő, kacsalábon forgó paloták vonzották tekintetünket, hanem sokkal inkább a gyönyörűen felújított, régi parasztházak. Szőlőlugasaikkal, kőfaragványaikkal, zsúpfedelükkel nosztalgikus érzéseket keltenek az utazóban. Ha az eddigi tekerésben, kirándulásban megéheznénk, melegen ajánljuk a festői szépségű, méltán híres Boglya csárdát. A Velencei-tó fölötti domboldalon pazar kilátással, visszafogott árakkal, isteni konyhával csábítanak. Tetejébe még a kiszolgálás is kedves. Ha végeztünk a kalóriafeltöltéssel, a sárga kereszten térhetünk vissza Nadapra. Ez az út teli hassal tökéletes alternatíva, hiszen alig kell fölfelé haladni rajta. Széles, kényelmes úton gurulhatunk vissza autóinkhoz, a kiindulási pontra.

Könnyű túrák családosoknak

A Velencei-hegységet bátran ajánlom kezdő bringásoknak, családoknak. Sok a széles, jól járható, mérsékelt emelkedő és lejtő. Viszonylag kicsi a szintkülönbség, és nem kell a terepakadályokra sem koncentrálni. Akinek mégis kedve szottyanna némi izgalomhoz, az megnyugodhat - a technikás ösvények csak egy karnyújtásnyira vannak.

A vidék családosoknak is ideális egy aktív hétvége eltöltésére. Több olyan útvonal is akad, amellyel gyermeküléssel vagy már önállóan kerékpározó gyermekünkkel is könnyedén megbirkózhatunk. A tóparton pedig számtalan további programból válogathatunk.

A legjobb útvonalak
1. Bence-hegy: Nadap fölött magasodik a 232 m-es domb, ahová aszfaltút vezet fel. Tetejéről szép kilátásban gyönyörködhetünk, mivel belátni az egész Velencei-tavat.
2. Ingókövek: Pákozdról a zöld jelzés enyhén emelkedő, széles homokútján érjük el őket. Ha körutat szeretnénk tenni, akkor túránkat a piros kereszten folytassuk, és a piros sávjelzésen térjünk vissza Pákozdra.
3. Sukorói körút: induljunk el a sárga kereszten Nadap irányába (a településről kiérve szinte egyből ott látjuk a híres sukorói gyapjaszsák gránitformációját a jobbunkon), majd forduljunk jobbra a sárga kereszten (útközben felugorhatunk a Bence-hegyre is). Az országutat elérve, forduljunk jobbra Sukoró felé.

A cikk a Turista Magazin 2013. áprilisi számában jelent meg.

Egynapos kaland - biciklivel a Dunakanyarban

Menő és csodaszép, bringázz a Börzsönyben