2017. április 10.

Különleges kilátó a Mátrában, pikáns freskóval

Ingyenes, kályha, sőt, kényelmes ágy van benne, és fogózzon meg mindenki: nem közpénzből épült.

Még nincs két éve, hogy felépült a Nyikom-hegyi Gortva-Jójárt kilátó a Mátrában. Az épület különlegessége, hogy kényelmesen meg lehet aludni benne akár télen is, ráadásul ezért egy fillért se kell fizetni. A kilátót Gortva Zsolt erdész-birtokos építette saját pénzéből a köznek, mint mondta azért, mert valami maradandót akart ajándékozni a feleségének.

A kilátóról Nomád túratárs testvérblogján olvastam először, rögtön el is határoztam, amint lesz egy szabad hétvégénk, felmegyünk egy éjszakára. Egy február eleji szombat este Pásztóról indultunk neki a 6,5 kilométeres túrának, a zöld kereszt jelzésen, negyedmagammal.

Š OpenStreetMap közreműködői, CC BY-SA

Az út elején sár, aztán jég nehezítette bandukolásunkat. Szerencsére a telihold végig világított, így be se kellett kapcsolnom a fejlámpámat. Körülbelül két óra alatt tettük meg a 600 méteres emelkedőt, ami a legvégén vált kissé meredekké. (Az út kétharmadánál van egy csapda: kiágazik egy ösvény zöld háromszög jelzéssel, senki ne induljon el arra, nem a Nyikomra visz!)

A 764 méter magason álló kilátóhoz nem visz ugyan jelzés, de a Nyikom-nyeregnél jól látható, nagy tábla jelzi, merre kell menni, el se lehet téveszteni az utat. Pár perc séta után meg is érkeztünk az építményhez. A földszinti ablakban fény jelezte, hogy nem leszünk egyedül: valaki már becuccolt.

Kicsit vakartam a fejem, attól tartva, hogy nem férünk el, de pont erre az esetre cipeltük fel az aláfekvőket és a hálózsákot, legfeljebb a földön alszunk. A házban (nyugodtan nevezhetjük így) ketten voltak. Hamar kiderült, hogy csak egyikük marad éjszakára, és ő a kályha melletti padot választotta nyoszolyául.

Ez azért volt jó hír nekünk, mert az első emeleten egy kihúzható ágyon ketten elfértünk a feláramló melegben, de még a második emeleti, kissé rozzantabb kanapén is elfért valaki. Ott azért már elég hideg volt, Tamásnak elkélt a meleg hálózsák. Amerika kolléga a kályhacső mellé vackolta be magát egy széles padra, egész kényelmesen elfértünk. Egy kis éjszakai körbenézés, fotózás után hamar le is dőltünk.

Reggel az éles napfényben újra körbejártuk a kilátót. Ekkor derült ki számomra, hogy (hál'istennek) nem nagykockakőből építették. A kockakövekből szeletelt kőlemezek csak bevonat a vasbeton szerkezeten. Az épület egyszerű, a belső terek puritánok, de mindennek megvan a helye, minden jól működik. Először meglepő, hogy az ablakokon nincs kilincs, ezt később a tulaj magyarázta el, miért. (Mert nyitva szokták felejteni, és nagy szélben zeng a kilátó az ablakcsapkodástól.)

Az egyetlen díszítés a legfelső, negyedik szinten található, és mondjuk ki, kicsit, hmmm..., meghökkentő. A plafont egy freskó borítja, de nem klasszikus, hanem inkább mitikus képregénystílusban, szépen kidolgozott izomzatú, szenvedő női aktokkal. A centrumban álló Szent Borbála alak az első fogódzó, majd a wikipédián lenyomozott Szent Borbála-legenda alapján összeáll az ábrázolt cselekménysor is. A kép akkor kerekedik ki igazán, amikor egy külső táblán olvassuk a tulajdonos nevét: Dr. Jójárt Borbála Gyöngyike (az építtető felesége).

Gortva Zsolt ugyanis amikor később felhívom, elmagyarázza szerényen, hogy a kilátót azért építette 40 millió forintból, és nyitotta meg teljesen a köz számára, mert valami maradandót akart adni feleségének, akivel 36 éve együtt vannak. Ezzel a háttérrel már megnemesedik a gesztus, és a freskót sem találom annyira szokatlanul furának.

Az önzetlenség története itt nem fejeződik be. A neten találtam rá a Nyikom-hegyi kilátó testvérkilátójára, ami szintén 2015-ben épült a Cserhátban. Az építtető egy cikkben elmesélte, hogy a terveket Gortva Zsolttól kapta, az alapján építette ő is egy kilátót a Magyarnándorhoz közeli Körtvélyes magaslaton.

A Körtvélyesen ugyan nem voltam, de a Nyikom-hegyen nagyon elfér ez a menedékház-kilátó. És még sok helyen elférne Magyarországon ilyen. A házban található vendégkönyvet eddig hatezren írták alá.

A fotókat a szerző és Martiskó "Amerika" Gábor készítette. További képek ide kattintva a galériában láthatók.

Kommentelheted a posztot, ajánlhatsz más jó helyeket a Szép kilátás! blog Facebook-oldalán is, sőt lájkold a blogot, ha még nem tetted!