2019. augusztus 13.

Magashegyi élmények a határtól egyórányira

Északi szomszédunk kétezresein fellelkesülve szétnéztünk egy kicsit nyugatabbra is. Mivel a Hohe Wandot már kipipáltuk, maradt a Keleti-Alpok legközelebbi magashegyi párja, az osztrák határ közeli Rax és Schneeberg.

Ausztriában, alig egy órányi utazásra már 2000 méter feletti mészkőszirteket találunk. Nem kell senkinek sziklamászó vagy hegymászó tudással rendelkeznie ahhoz, hogy részese legyen a magashegyi élménynek. Mindhárom könnyen elérhető hegyre megoldott a motorizált feljutás, így akár családi kikapcsolódás célpontjai is lehetnek.

Alsó-Ausztria és Stájerország határán emelkedik a Rax hegység, mely a Schneebergel együtt alkot egy hegycsoportot. A határhoz és Bécshez való közelsége miatt közkedvelt kirándulóhely, így a nyári szezonban itt se számítsunk magányos túraélményre.

A Hohe-Wand fennsíkjára autóval, a Raxra felvonóval, a Schneebergre pedig egy különleges fogaskerekű vasúttal juthatunk fel. A túraútvonalakon kívül mindhárom autentikus vendéglátóhelyekkel és a gyermekes családokat is megcélozva, a legkisebbek érdeklődését fenntartó látványosságokkal is szolgálnak.

A 2007 méteres Raxra Ausztria első épített kötélvasútja szállítja ezrével a kirándulókat. A 93. születésnapját ünneplő felvonó 8 perc alatt teszi meg az 1017 méteres szintkülönbséget. Ha biztosra akarunk menni, akkor érdemes interneten előre megvásárolt jegyekkel érkezni. A felső állomás fogadóépülete egyben a fennsík első hüttéje is.

Az osztrákok kedvelt szokása, hogy a friss, hegyi levegőn történő túrázást kulináris élvezetekkel kötik össze, mely a Raxra kifejezetten igaz. Az egymástól karnyújtásnyira lévő fogadók saját specialitásaikkal várják a hüttéről-hüttére túrázókat. Mi sem a pénztárcánkat nem akartuk a kelleténél tovább karcsúsítani, sem a pocakunkat növelni, ezért nekilódultunk a fennsík meghódításának. A pirossal jelzett, murvás, széles úton indultunk el, majd az úttal együtt mi is balra fordultunk.

Hamarosan megnyílik a táj, és egy nagy füves aréna küszöbére érkezünk. Innen már jól látszik a következő hütte, az Ottó-ház. A vendéglátóegység teraszáról vagy a kicsit feljebb kiépített fakorlátos kilátóból érdemes szétnézni, mert a látvány pazar. Jól látszik az alattunk elterülő település, de a hegy meredek letörése és csipkés kontúrja még inkább vonzza a tekintetet. Ha mindez valakinek nem lenne elég, akkor a sziklaboltíven lefelé vezető turistaút biztosan meggyőzően fog hatni.

Ha a szemünk kellőképpen megtelt a csodálatos látvánnyal, akkor keressük meg a kék jelzést, mely a törpefenyős szintben meredeken emelkedik a Jakobskogel (1737 m) felé. A kilátás természetesen továbbra is pazar, így nem esik nehezünkre a kaptató. A Rax délkeleti peremén hullámvasutazik az ösvényünk tovább, majd a Preiner Wand (1783 m) újabb, kereszttel koronázott orma mutatja az irányt. A panorámát nem is érdemes tovább méltatni, aki ezt nem látta, annak minden további szöveg csak fényezésnek tűnne.

A nyeregig egy jelentős, köves ereszkedő vár még ránk. A „hütte-turisták” újabb felfedezni valója (Neue seehütte) alig pár száz méternyire van innen, így ízlés szerint tehetünk egy kisebb kitérőt. A pirossal jelzett Seeweg ismét szélesebb, könnyebben járható út, ez vezet vissza minket a már jól ismert Ottó-házig. Ha még nem untuk meg a fennsík-kört, akkor válasszuk a balra kanyarodó sárga jelzést. Egy tágas, gyönyörű mezőn átvágva belefutunk a már kékkel jelzett, kilátóponthoz vezető ösvénybe. A Höllentalaussicht korlátjánál váltják egymást a fényképezkedők, így nem időztünk sokáig, helyette visszasétáltunk az Ottó-ház kereszteződéséig. Mivel a felvonóra szóló jegyet időpontra kapjuk, a visszaindulásig a Berggasthof panorámás teraszán üthetjük el az időt.

Irány a Schneeberg!

A Rax nagyobb testvére, a Puchberg településről induló jellegzetes fogaskerekűn, a Schneebergbahnon utazva érhető el legkönnyebben. A vicces külsejű Szalamandra vasúton 40 perc alatt zakatolhatunk fel a fennsíkra. 1792 méteren a hegyi állomás vendéglátó helyisége fogadja az érkezőket. A kopár sziklateraszon egy játszótér, a kaleidoszkóp kiállító alagútja és Sissi kápolnája szolgálnak látványosságként. A kirándulókra erőnlétük szerint egy kisebb vagy egy nehezebb körtúra vár. A Waxriegel dombocskáját megkerülve, a Kaiserstein és a Klosterwappen csúcsai hódíthatóak meg. Itt sem maradunk étlen-szomjan, mert a Damböckhaus vagy a Fischerhütte útba esnek, legjobbkor kínálva felfrissülést.

A piros jelzésű út elágazásánál jobbra a 2061 méteres császári csúcs, balra pedig a kicsit magasabb, csúcskereszttel koronázott orom mászható meg. Mindkét irányba meredek kapaszkodó árán nyerjük el jutalmunkat, a leírhatatlan panorámát. Ferenc császár az 1800-as évek elején két alkalommal is látogatást tett itt, aminek emlékét obeliszk jelzi a Kaiserstein csúcsán. Az északi oldal döbbenetes sziklaletörését nehéz otthagyni, de érdemes tovább indulni, ha a Klosterwappen körpanorámájára is kíváncsiak vagyunk. Egy adótorony némileg beárnyékolja a csúcskereszt környékét, de a kilátáson ez mit sem változtat.

A Keleti-Alpok 2000 méteres, kopár sziklapiramisai valódi magashegyi élményt nyújtanak mindazoknak, akik számára ez a varázslatos magasság máskülönben megismerhetetlen lenne.