Őszi élmények erdei vasúton a Szalajka-völgyben

A sokszor felhőkbe burkolózó hegycsúcsok alatt szinte elvész hazánk egyik legrövidebb és legmeredekebb erdei vasútja. A Szalajka-völgy a vonatozáson kívül is ezernyi élményt kínál.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2015. szeptember 26.

A sokszor felhőkbe burkolózó hegycsúcsok alatt szinte elvész hazánk egyik legrövidebb és legmeredekebb erdei vasútja. A Szalajka-völgy a vonatozáson kívül is ezernyi élményt kínál.

Távolba futó sínpárok

A vasúti szállítás fénykorában, a 20. század közepén, Szilvásváradnak két erdei vasútja is volt. A falu határában lévő fatelepről a Szalajka- és Tótfalu-völgyben gőzvontatású szerelvények közlekedtek fel és le, megrakodva a Bükk legértékesebb kincseivel: a hatalmas bükkfatörzsekkel, a nagy tisztaságú mészkővel és vasérccel, amelyek főleg a trianoni határok megszületése után lettek igazán értékesek. Több mint négyszáz méterrel magasabban, a Bükk-fennsík északi szélén egy teljesen más vasúti hálózat vékonyabb - és csak 600 mm nyomtávú - sínpárja kanyargott, ahol a zömmel fával rakott kocsikat lovakkal vontatták.

A két hálózatot eleinte csak egy fapálya kötötte össze egymással, de ennek helyét hamarosan különleges műszaki megoldás vette át: az azonos nyomvonalon épült sikló közel negyven fokban lejtő, 760 mm nyomtávú sínpárján drótkötéllel vontatták az alsó hálózat teherkocsijait. A II. világháború utáni években a Bükk-fennsík vonalát is átépítették 760 mm nyomtávúra, így a fennsíkon kitermelt faanyag már átrakás nélkül juthatott el egészen a szilvásváradi MÁV-állomásig. A hálózat megszüntetése viszonylag rövid idő alatt, 1967-ben következett be: az erdei feltáróutak megépítése és nagy teljesítményű teherautók szolgálatba állása után a fennsík vasútját és a siklót elbontották, a Szalajka-völgyi vasutat pedig a kirándulóforgalom kiszolgálására rendezték be.

 


A Gloriette tisztás a felső végállomás felújítása előtt

 
A vasút üzemeltetője, az Egererdő Zrt. 2011-ben pályázati forrásból nagyszabású fejlesztéseket hajtott végre. Megújult mindkét végállomás, az egyik Mk48 sorozatú dízelmozdony pedig vadonatúj, villamos erőátvitelű hajtásláncot kapott, amivel kisebb távolságokat pedig akkumulátoraira támaszkodva, tisztán elektromos üzemben is megtehet. Megvalósult a Szalajka-völgy akadálymentesítése is, a kirándulók egészen a Fátyol-vízesésig babakocsival és kerekes székkel is megtekinthetik a völgyet.


A legmeredekebb erdei vasút

A vasút a téli szezonban, novembertől márciusig munkaszüneti napokon üzemel, a nyári félévben pedig bármelyik nap utazhatunk rajta. A közlekedés szerencsére sűrűnek mondható: nyáron reggeltől kora délutánig óránként indulnak a vonatok, az eddigi években rendre itt számolták a legnagyobb utasforgalmat hazánkban: 2014-ben közel háromszázezren utaztak a Szalajka-völgyben. A kisvasút másik „legjét” meredeksége jelenti: a pisztrángtelep és a Szikla-forrás között a pálya esése eléri a 60 ezreléket (közúton: 6%), s ezzel ez hazánk legmeredekebb nem fogaskerekű vasúti pályája.

 



Az alsó végállomást Szilvásvárad központjának szélén, a Szalajka-völgy forgalmas bejáratánál találjuk. A vonat indulásáig nemcsak az állomás felújított várótermében pihenhetünk, hanem akár a szomszédos vendéglátóhelyek egyikében is. Vasúttal érkezve Szilvásvárad-Szalajka-völgy megállóban érdemes leszállni, ahonnan bő ötperces séta vár a völgy bejáratáig. Autóbusszal, „Szilvásvárad, Szalajka-völgyi elágazás” megállóból, elsősorban Eger irányából közelíthető meg kényelmes és sűrűn közlekedő járatokkal, köztük közvetlen budapesti buszokkal is. Az autókat a végállomás szomszédságában tágas - a nyári csúcsszezonban fizetős - parkoló várja.

Télen zárt, nyáron teljesen nyitott kocsikkal indul útjára a vonat. Az egymást követő kanyarok után gyorsan megérkezünk a négyszáz méter magasban fekvő Fátyol-vízesés végállomásra, ahonnan továbbindulva rövid sétával elérhetjük a völgy végén lévő, mindig bővizű Szalajka-forrást.

 


Jeles alkalmakkor Szilvi, a gőzmozdony füttye tölti be a völgyet


A völgy végéből jól kiépített szerpentinösvényen felkapaszkodva, 15-20 perc alatt elérhető az istállós-kői-barlang, amelynek egyetlen, hatalmas sziklacsarnokából a 20. század közepén a Kárpát-medence meghatározó régészeti leletei kerültek elő.

Lefelé hasonlóan haladva egymás után sorakoznak a Szalajka-völgy látványosságai: a Fátyol-vízesés, a Szikla-forrás, a saját büfével bővült pisztrángtelep és a csodálatos Nagy-tó. A pár száz méterrel lentebb kiágazó Tótfalu-völgy fölött álló Millenniumi-kilátóból teljes körpanoráma tárul elénk Szilvásváradról és a Bükk északi vonulatairól.
 

 

Hasznos információk
Kép

A kisvasút télen nem közlekedik. Az őszi időszakban 2015. október 31-ig vehető igénybe. A menetrendről, illetve arról, hogy ünnepnapokon és hosszú hétvégéken mikor állítják forgalomba, itt tájékozódhatsz részletesen.

 

 

 

Kapcsolódó cikkek:
Pöfögő időkapszula - Gyermekvasúttal a Budai-hegyekben
Boldog születésnapot kedves Fogas
Szabadulj ki kisvasúttal a Börzsönybe
Még több hír a kisvasutakról
 

Cikkajánló