2016. november 14.

Műalkotássá változtathatjuk az egész erdőt

Egy népszerű túraútvonalra tervezték az általunk is bejárt „land art-túrát”, de az országban bárhol máshol te magad is megcsinálhatod. Gyerekeknek találták ki, de felnőttek is elkezdhetik. Én megtettem.

A „land art-túra” alapjai

Mostanában sokszor fordult elő velem, hogy egy-egy szép földön fekvő falevéllel szemeztem a buszmegállóba menet, vagy a hétvégi erdei futásaim alkalmával. Sajnáltam is, hogy nincs kiskorú a közelben, akivel együtt szedhettem, ragaszthattam volna egy papírlapra fel őket. Nemrég derült ki számomra, hogy létezik olyan tematikus túra, aminek a célja hasonló: összegyűjteni a kirándulás során általunk fellelt kincseket - amiket (és ez a lényeg!) a természet elhagyott -, hogy aztán alkossunk belőle valami szépet.

De nem otthon, hanem ott helyben, az erdőben, a réten, hogy mások is örülhessenek neki. Becsei Katalin, a DunaIpoly Nemzeti Park Igazgatóság szakembere, a Pilisi len Látogatóközpont vezetője, egy művész barátnője inspirálására indított már többször ilyen túrát gyerekeknek, családoknak. „A túrák során a résztvevők egy rövid kaland erejéig részesévé válnak a ’land art’ világának. A közös alkotás lehet szabad fantáziálás eredménye, de egy kitalált téma is, mint például egy állatfigura vagy egy mandala. A tavalyi év madara, a búbosbanka kifejezetten hálás téma volt. A közös alkotás mindig összekovácsolja a csapatot. Legutóbb a Csergezán Pál-kilátó előtti placcon egy egyméteres átmérőjű mandala készült Kati és a pilisszentiváni iskolások közreműködésével. A környezeti nevelőként dolgozó szakember semmiképp se akarta megsérteni azokat, akik mesteri szinten űzik ezt a művészeti irányt, ezért tette a fogalmat idézőjelbe a program kiírásakor. Idén ősszel már nem tartanak ilyen tematikus túrát a Sisakvirág Tanösvényen, de bárhol az országban járva - amíg nem esik le a hó - te magad is megszervezheted a családoddal, a barátaiddal és azok gyermekeivel vagy az osztályoddal.

A tavalyi év madara, a búbosbanka kifejezetten hálás téma volt

A land art fogalma
Kép

A land art a természeti környezet formavilágát és kellékeit (térszínformák, sziklák, kövek, növényzet stb.) monumentális szabadtéri installációk létrehozásához alkalmazó művészeti irányzat. Angolszász nyelvterületen a különösen nagy kiterjedésű alkotások elnevezése earthwork, az ezeket létrehozó irányzat pedig az earth art. (Forrás: Wikipedia)

Az ősz nem lehet kifogás

Becsei Katalin, a DINPI szakembere, egy művész barátnője inspirálására indított ilyen túrákat

Katival ketten indultunk útnak a Nagykovácsiból Budakesziig tartó Sisakvirág Tanösvényen, hogy bemutassa, miként működik ez a túra a gyakorlatban. Annyit kért, hogyha látok egy szép falevelet, követ, termést a földön, azt vegyem fel, és vigyem magammal a közös alkotáshoz. Kiderült, hogy mindketten őszimádók vagyunk. Szerintünk ilyenkor legszebb a táj: a természet kicsit már mintha elfáradt volna, lelassul, a nyári harsányság után különleges színkombinációkba burkolózik, majd attól is megválva, beletörődéssel készül az utolsó hajrára.

Már az út elején, Nagykovácsi utáni mezőn egy tengeliccsapat repült mellettünk az úton. Katinak, az erdőt gyakran járóként, kifinomult hallása van, hiába zizegett a lábunk alatt az őszi avar, ő azonnal kihallotta a „libikóka-nyikorgást” hallató süvöltőket is. Ősszel többek között azért is érdemes a természetbe menni, mert sok madarat csapatokba verődve láthatunk, valamint olyan fajokhoz is lehet szerencsénk, akik csak ilyenkor fordulnak meg nálunk. Kati persze sok más érdekességre is felhívta a figyelmemet, amiket - nem gyakorló pedagógusként - én is érdeklődéssel fogadtam. Például, hogy vannak „mászófák” és „bújocskafák”, s hogy érdemes figyelmeztetni a gyerekek szüleit is, ne vásároljanak mohával készült koszorút, mert ha azt az alapanyagot az erdőből szerzik be, annak hiányát az erdő flórája megérzi. Vicces, de igaz: sok tematikus túrán végül azok a családapák a legaktívabbak, akiket csak úgy elráncigáltak a programra az otthoni tévézéstől.

Nagykovácsitól Budakesziig tart a Sisakvirág Tanösvény, amely érinti a Csergezán Pál-kilátót is

„Minden egyben” tanösvény

A mi „land art-túránk” helyszíneként szolgáló Sisakvirág Tanösvény a Budai-hegyek egyik népszerű útvonalára épült, 9,5 kilométerével, látnivalóival - kommerszen hangzik - de tökéletes. Elég hosszú ahhoz, hogy akár egy félnapos program váljék belőle, de két és fél óra alatt is teljesíthető. Nekünk ennyi időbe telt. Érdekessége - és nekem épp ez tetszett a legjobban-, hogy többfajta terepen megy keresztül: irtásréteken, gyertyános-tölgyeseken, bükkösökön (itt látni nyáron jelentős állományban a névadó farkasölő sisakvirágot is), molyhos-tölgyeseken, dolomitsziklagyepeken, és persze van egy csúcspontja: a Csergezán Pál-kilátó. Fentről, 559 méter magasból, a Budai-hegység legmagasabb pontjáról, 360 fokos panoráma tárul elénk: a Gellért-hegytől a Nagy-Szénáson át egészen a Zsámbéki-medencéig ellátni, jó időben akár még Esztergomig is. Ottjártunkkor ez utóbbit nem tehettük meg, de így is lenyűgöző volt a látvány, biztos visszatérek. Most, hogy a két évvel ezelőtti fagykárokat eltakarították, és minden túrajelzést újrafestettek, nem tévedhetek el.

Odafelé még nem kapott el a kincsgyűjtő szenvedély, mindössze egy-két levelet tettem el, inkább a kilátótól eltávolodva kezdtem egyre jobban lelkes lenni. Találtam pár berkenyebogyót és rózsaszínű követ, amelyeket én is alkalmasnak találtam bármilyen műben szerepeltetni. A kilátónál hatalmas volt a szél, ott nem tudtunk volna alkotni, így onnan lefele jövet kerestünk egy szélvédett helyet, és előhúztuk a „kincseinket”. Igazából nekem fogalmam se volt, mi lehetne az alkotásunk tárgya, de Katinak rögtön lett több ötlete is, végül a sün győzött.

Pár berkenyebogyót és rózsaszínű követ én is beleapplikáltam a sündisznót ábrázoló „művünkbe”

Általános „receptúra” azonban nincs a land art világában, mottó a szabad alkotás. Mint megtudom, apróbb botokkal érdemes „megrajzolni” a formát, és utána jöhetnek a természet kincsei a díszítéshez, de nincsenek szabályok. Ha pedig egy nagyobb szél kerekedik, ami mindezeket elfújja, nincs baj, hiszen a műalkotás csak visszatér oda, ahonnan való. De addig is sokan láthatják és megmosolyoghatják. Ha fotó készül róla, a fényképalbum egy emlékévé is válhat.

Apróbb botokkal érdemes „megrajzolni” a formát, és utána jöhetnek a természet kincsei a díszítéshez

A „land art-túra” festőművész szemmel
Kép

„Az egyik legjobb mód arra, hogy a gyermek megismerhesse az őt körülvevő természeti környezetet, hiszen a legtöbb esetben egyfajta megfigyeléssel, kutatással veszi kezdetét az alkotás. Számít ugyan, hogy nevén tudjuk nevezni a különböző anyagokat, melyeket használatba veszünk az alkotás során, de azok összefüggései, egymásra való hatásának megismerése még jelentősebb célokként jelennek meg. Művészeti szempontból pedig kialakulhat egy bizonyos nyitottság a „nem szokványos” képzőművészeti műfajok felé is. A nem megszokott (pl. festék, papír) anyaghasználat, az esetenként szabad asszociációs játékot is felszabadító folyamat segítheti a merev sémák alóli kilépést.” Pethő Csilla festőművész