Nagyszabású kerékpáros úthálózat-fejlesztés kezdődött hazánkban

Álmodtál már valaha arról, hogy a fővárosból bringával „ugorj le” a Balatonra? Az országban jelentős beruházás keretében több régiót is érintő, nagyszabású kerékpáros úthálózat-fejlesztés kezdődött, így már nem kell sokat várni, hogy a fenti álom megvalósulhasson.

Szerző:
Szatmári Zoltán
Fotó:
Szatmári Zoltán
Jim Voorhies
Bugyihusztár
Gulyás Attila
2014. január 28.

Álmodtál már valaha arról, hogy a fővárosból bringával „ugorj le” a Balatonra? Az országban jelentős beruházás keretében több régiót is érintő, nagyszabású kerékpáros úthálózat-fejlesztés kezdődött, így már nem kell sokat várni, hogy a fenti álom megvalósulhasson.

Nemcsak világszerte, hanem hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a kerékpározás, mint a szabadidő hasznos eltöltése. Sokan ismerik fel a kerékpározás egészségmegőrző, turisztikai jelentőségét.
Most a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) támogatási konstrukció keretében a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) égisze alatt négy kiemelt területen valósulhat meg hazánkban a kerékpáros úthálózat fejlesztése. A projekt nem titkolt célja a színvonalas kerékpáros kikapcsolódás, valamint biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeinek megteremtése.

 



A KKK feladata az országos kerékpáros úthálózat fejlesztésével összefüggő döntés előkészítése. A fejlesztés a következő területeket érinti: a mintegy 270 km-es Duna menti EuroVelo 6 (Rajka-Budapest) kerékpárútvonal, a 208 km-es Balatoni Bringakör, a kb. 110-130 km-es Budapest-Balaton kerékpáros útvonal, valamint a Duna menti EuroVelo 6 kerékpáros útvonal fővárosi átvezetése. A projekt magában foglalja a Kerékpáros Nyilvántartó Rendszer (KENYI) fejlesztését és annak adatokkal történő feltöltését is. A KENYI voltaképpen egy térinformatikai alapú kerékpáros infrastruktúra nyilvántartó rendszer, amely minden olyan hasznos információt és adatot tartalmaz, ami segíti a bringások életét (úti tervek, térképek, hasznos létesítmények, stb.)

 



Az elképzelések szerint a Duna menti EuroVelo 6 (Rajka - Budapest) kerékpárútvonal tervezésénél számos szempont mellett arra is figyelnek, hogy 30 kilométerenként elérhető élelemforrás, 50 kilométerenként megfelelő szállás és 150 kilométerenként közösségi közlekedés álljon a bringások rendelkezésére.
Jelenleg készülnek a döntés-előkészítő tanulmányok, ezzel párhuzamosan pedig az országos kerékpáros gerinchálózati útvonal szakaszokra átfogó megvalósíthatósági tanulmányok születnek, melyek egyben előkészületet is jelentenek a következő fejlesztési ciklushoz. A munkafolyamatok során felmérik az útvonalak műszaki jellemzőit, feltárják a tulajdonviszonyokat, valamint kijelölik az egyes nyomvonalakat.
A kerékpárútvonalak fejlesztői az érintett településekkel egyeztetve felmérik és meghatározzák a jelenlegi és a jövőben várható turisztikai és közlekedési célú kerékpáros igényeket, amelyeket a megvalósítás során folyamatosan szem előtt tartanak.

 



A kerékpárutak fejlesztése - a tervezési és engedélyeztetési feladatokat követően - előre láthatóan legkorábban 2015-ben kezdődhet el, és a 2014-2020 közötti Európai Uniós finanszírozási ciklusból kerül megvalósításra.

A Komplex Kerékpáros Program terveit látva bizakodhatunk, hogy néhány éven belül látványosan fejlődik, ugyanakkor minőségileg teljesen megújul a hazai kerékpárút-hálózat és egyre többen használják majd a kerékpározást rekreációs és turisztikai célokra. A fejlesztéseknek köszönhetően nemcsak a bringázás eddigi szerelmeseinek okozhat élményt az új és megújult útszakaszok bejárása, hanem egyre szélesebb rétegeknek fog a bringázás gazdagító élmény forrásává válni.

 


 
Cikkajánló