Túracipellő

Gyerekekkel a szabadban

2017. július 21.

Oroszlánvadászat a pesti belvárosban

Már régóta terveztük, hogy két nyaralás között részt veszünk egy városi kincsvadászaton. A Budapesti Aszfaltprojekt „nyári napközijének” keretében szervezett Pampalini-túra egyaránt élvezetes volt kicsiknek, már okos nagyoknak, és a felnőtteknek is.

Mind a felnőttek, mind a gyerekek rég hallgattak ekkora áhítattal valakit, különösen szombat reggel 9.30-kor a Kálvin téren a már ekkor is érezhető forróságban. De hiába, ha valakinek derékig érő raszta haja van, és doktorként mutatkozik be, ráadásul menő pampalinis pólót visel, az tudhat valamit. Túravezetőnk ugyanis egy roppant hiteles Afrika tudós hölgy - s ami még fontosabb jelen helyzetben - egyben édesanya volt! Így már érthető volt a feléje áradó fokozott figyelem.

A történet pedig pofonegyszerű: Pampalini nyomába eredtünk a Kálvin tértől a Vörösmarty térig, hogy segítsünk neki megtalálni több tucat kőoroszlánt, legyen az magasan fent egy épület homlokzatán, csatornafedélen, előkelő kopogtatón, vagy éppen egy hirdetésen. És a mutatványhoz valóban elég volt ennyi: járj nyitott szemmel a fővárosban, és csodára lelsz. Ebben az esetben a csoda egy egész álltakert beazonosítása volt, amihez ellenőrző lapot kapott minden vadász.

Az egyes megállók alkalmával a felnőttek például megismerkedhettek az oroszlán, mint szimbólum minden aspektusával, Remete Szent Pál és Remete Szent Antal történetével, és az oroszlánhoz, mint állathoz kapcsolódó mitologikus lények természetrajzával. A gyerekek azon túl, hogy megtudták, hol is él egy igazi oroszlán, továbbá, hogy milyen mesékben bukkannak fel oroszlánok (a mi délutáni programunk ezennel adott volt: megnéztünk a még nem látott mesék közül egyet), történetet hallhattak például arról, amikor a világháború alatt egy oroszlán kóborolt a földalatti alagútjában (állítólag). Persze a gyerekek nemcsak ismeretlen, az azonosító füzetben nem szereplő oroszlánokat fedeztek fel, hanem egy sellőlányt is, sőt, a Károlyi kert új nyusziját is megcsodálhatták.

Amellett, hogy mind felnőttnek, mind gyerkőcnek érdekes volt, a túra azért is volt kiváló, mert épp elég hosszúnak bizonyult a piciknek, volt benne játszóterezés és volt egy hosszabb verzió a nagyobbaknak továbbá, amely a Lánchíd alatti bömböléssel ért véget. Mi ez utóbbit ugyan kihagytuk, de mindenképpen ihletet kaptunk hasonló túrák szervezéséhez. És azért is szerettük nagyon ezt az oroszlánvadászatot, mert pont arról szólt, amit mi is alapelvnek tekintünk gyerkőcös túrák szervezésénél: légy helyben turista!

Szöveg és fotók: Szigeti-Böröcz Ferenc

A legjobb erdei móka: land art

2023.11.20.

Persze a land art egy komoly dolog, és üzenete, valamint a művek halandósága miatt általam nagyon is respektált művészeti ág, de az erdőben örökké „kincseket”, azaz faleveleket, ágakat, terméseket gyűjtögető gyerekek bármikor kaphatók egy kis alkotásra ezekkel a „kincsekkel”. Ráadásul korántsem csak a gyerekek élvezik a mókát! Miért ne szólhatna hát erről egy szép őszi kirándulás?

Szlovákia legváltozatosabb szurdoktúrája családoknak lett kitalálva

2023.08.22.

Két látványos szurdok: létrás mászás, vízesés, búvópatak az elsőben, virágpompában úszó havasi rét felhőbe vesző fenyvesekkel és játszóteres étterem a túra közepén, végül egy újabb vízesés, működő vízimalom és két kilátóból is élvezhető szédítő mélység a másodikban. Mindezt egyben, a Kócs-hegység látványos körtúrájában.

Meghódítottuk a gyerekekkel a Szlovák Paradicsomot

2023.07.22.

Én úgy nőttem fel, hogy a Szlovák Paradicsom minden természetjáró álma, gyerekkoromban mégsem jutottam el e különleges helyre. Bár felnőttként és a Kárpátok szerelmeseként jártam ott kétszer is, most egy barátomnak jutott eszébe, hogy mutassuk meg a gyerekeknek, elég nagyok és tapasztaltak hozzá.