Patthelyzetben a drónhasználók

Elérheti a százezer főt a drónhasználók köre Magyarországon, de közülük elenyésző számban lehetnek azok, akik szabályosan, eseti légtérrel is rendelkeznek. Ez azért problémás, mert annak hiányában a drón által okozott károkat sem téríti a biztosító. Röviden a legfontosabb tudnivalók a felelős és biztonságos drónhasználatról. 

Szerző:
Groupama Biztosító sajtóközlemény
Fotó:
123rf.hu
2018. július 31.

Elérheti a százezer főt a drónhasználók köre Magyarországon, de közülük elenyésző számban lehetnek azok, akik szabályosan, eseti légtérrel is rendelkeznek. Ez azért problémás, mert annak hiányában a drón által okozott károkat sem téríti a biztosító. Röviden a legfontosabb tudnivalók a felelős és biztonságos drónhasználatról. 

Ma ahhoz, hogy pilóta nélküli légi járművet (azaz drónt, repülőgépmodelleket stb.) reptessen valaki Magyarországon, eseti légtérhasználati engedélyt kell igényelnie, melyhez legalább 30 nappal a tervezett igénybevétel előtt be kell nyújtani a kérelmet a Honvédelmi Minisztérium felé. Sokkal korábban nem is éri meg elkezdeni az ügyintézést, mert a tapasztalatok szerint a 60 napnál későbbi kezdődátummal igényelt eseti légtérhasználati engedélyt a hatóság elutasítja azzal az indoklással, hogy a légtérszerkezetre gyakorolt hatás ilyen időtávra nem vizsgálható - írja sajtóközleményében a Groupama Biztosító.

 

 

Amennyiben közterületen szeretnénk forgatni, képeket készíteni, a felsoroltak mellett az illetékes önkormányzattól (magánterület esetén a tulajdonostól) is szükségünk lehet hozzájárulásra. A sport-, valamint magáncélú tevékenység esetén a vállalkozásoknak még egy lépés kötelező: az eseti légtérhasználat igénylésén felül a tevékenységet be kell jelenteni az Innovációs és Technológiai Minisztérium részére.

 

A jelenlegi szabályozás kihívás elé állít mindenkit, aki drónt használna” - tette hozzá Tuzson Gergely, a Drónpilóták Országos Egyesületének (DOE) elnöke. - „Nem tesz különbséget magán- és munkahasználat között, a játékboltokban kapható egyszerűbb és a több millió forint értékű, kiváló minőségű felvételt készítő gépek között. Ez főleg azoknak okoz nehézséget, akik munkához használnák, mivel a fotós, videós megbízásokra gyakran pár nappal a munkavégzés előtt kapnak felkérést. Ennyi idő alatt azonban esélyük sincs engedélyhez jutni.” Rávilágítva ezzel a hazai drónszabályozás egyik gyenge pontjára.

 

 

Jelenleg az Európai Unió minden országban más szabályok érvényesek a pilóta nélküli légi járművek működtetésére, az EU célja azonban, hogy ezekre az eszközökre egységes szabályok vonatkozzanak az unión belül. A szabályozási keretrendszerről szóló javaslatot az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) készíti elő, amely az ügynökség honlapjáról letölthető, véleményezhető.

 

A drónok okozta kárt a felelősségbiztosítás is csak akkor fedezi, ha azt szabályosan, minden engedélyt beszerezve használta a tulajdonosa” - világított rá Kádár Péter, a Groupama Biztosító termékmenedzsment igazgatója. Hasonló a helyzet akkor is, ha külföldön szeretnénk reptetni drónunkat.

 

Nehéz megbecsülni, pontosan hányan vannak, akiknek van drónjuk, hiszen a hatóság nem vezet nyilvántartást az eszközökről. Ha a játékboltokban és nagyáruházakban kapható apróbb eszközökkel nem számolunk, akkor is százezres nagyságrendről beszélhetünk Magyarországon.

 

Kapcsolódó cikkienk:

Látványos drónfelvétel a Börzsönyről

Ime Csobánc vára madárszemmel

Ilyen Huszt vára a felhők fölül

 

Cikkajánló