MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalaiTermészetjáróGerecse 50KéktúraGalyacentrumTuristashopTermészetjáró kártya
2015.08.26. 10:00,   Szöveg: Joó Annamária,   Fotó: Gulyás Attila

Szabadulj ki kisvasúttal a Börzsönybe

Kimennél a természetbe, de a túrázás mellett valami különlegesre is vágysz? A nosztalgikus erdei kisvasutak az ország legszebb tájain közlekednek. Most megmutatjuk az egyik kedvencünket, amely a Börzsöny gyönyörű vidékein zakatol, s bizonyosan arra teremtették, hogy gyógyírt nyújtson a város zajától menekülőknek.

 

Az ország számos kisvasútjához hasonlóan a Királyréti Erdei Vasutat is a Monarchia idején, a 19. század végén kezdték el építeni. Elsődleges funkciója a teherszállítás volt, és a Királyrét közelében lévő erdőkben kitermelt fákat fuvarozták rajta. Induláskor, az 1893-ban üzembe helyezett 600 mm nyomtávú vasút Kismaros–Szokolya–Királyrét–Adolf-kúti rakodó vonalon haladt.

Hegyek-völgyek között

A kisvasút életében jelentős fordulatot az 1954-es év hozott, amikor a személyszállítást is bevezették. Az 1970-es évek közepére a teherforgalom jelentősen visszaesett, a vasút felett Damoklész kardjaként lebegett a vonalmegszüntetés. A bezárás azonban mind a gyarapodó turistaforgalomnak, mind a munkába járóknak gondot okozott volna, ezért a megóvás érdekében a kisvasutat úttörővasúttá alakították át. Az 1975-76-os átalakulást nem csupán az úttörőéletre utaló, megváltozott állomásnevek mutatták, hanem az átszínezett mozdonyok, kocsik is. A korábbi erdei vasúti zöld, zöld-fehér színvilágot piros-sárga színek váltották fel a kisvasúton.

 

A piros-sárga színezésű kocsik


Az 1970-es évek vége újabb változásokat eredményezett. 1978 tavaszán a hirtelen jött hóolvadás és a tavaszi esőzések együttesen árvízhez vezettek. A pálya és több híd is megrongálódott. Az ezt követő teljes rekonstrukció során a vasút 760 mm nyomközűvé vált, szabályozták a Morgó-patakot, hidakat építettek újjá, és kicserélődött a járműállomány is. Az 1981-es újraindulás és kezdeti fellendülés után az 1990-es évek eleje, közepe visszaesést hozott a forgalomban. Ez több indokkal is magyarázható, részben gazdasági okokkal, részben pedig a belföldi turizmus csökkenésével, mivel a rendszerváltozást követően a honi turisták elsősorban a külföldi utazásokat, desztinációkat preferálták.

 

Kismarosi végállomás, négy meghajtási mód egy képen


A 2000-es évektől azonban ismét a fejlődés jellemezte a vasútüzemet. A járművek állagának védelme érdekében 2002-ben kétvágányos, fedett tárolócsarnok épült Paphegy állomáson. 2005-ben bővült a járműállomány is: megérkezett Erdélyből Morgó, a gőzmozdony. A növekvő utasforgalom lebonyolítására régi teherkocsik alvázának felhasználásával egyedi, nagyméretű ablakokkal ellátott személykocsikat alakítottak ki.

 

2005-ben megérkezett Morgó is Erdélyből


Új idők, új arculat

Az átfogó fejlesztéseknek köszönhetőn a Királyréti Erdei Vasút 2010-re teljesen új arculatot kapott, és hazánk egyik legmodernebb erdei vasútjává vált. Az úttörővasutas évekre emlékeztető piros-sárga színezést felváltotta az alapvetően zöld árnyalatú színvilág. A 2000-es évek közepén készült kocsik továbbfejlesztéseként dízel motorkocsit építettek, amely a Tobi nevet kapta. Egyik érdekessége, hogy a kocsi elején Trabant első lámpák világítanak. Teljesen megújult a kismarosi alsó végállomás épülete, és átadtak egy zárt járműtároló csarnokot is. 2013-ra elkészült Európa első napelemmel működő elektromos meghajtású motorkocsija, Vili. (Lámpája Seat Toledóból származik!). Igazán komfortos kis jármű, ahol a tervezők a kisgyermekes szülőkre és a mozgáskorlátozottakra egyaránt gondoltak. Kivehető középső üléssora helyén babakocsik és kerekes székek is kényelmesen elhelyezhetők.

 

Vili, Európa első napelemmel működő elektromos meghajtású motorkocsija


Csak lendületesen!

A Kismarosról induló vonat szép börzsönyi tájakon, a Morgó-patak völgyében, Szokolya község hangulatos főutcáján végighaladva jut el mintegy fél óra alatt Királyrétig. Áprilistól októberig mindennap, a téli időszakban pedig hétvégenként közlekedik. A Királyrétre érkezők számos program és jobbnál jobb túraútvonal (Nagy-Hideg-hegy, Csóványos) közül választhatnak. A végállomás mellett lévő erdei hajtánypálya kiváló lehetőséget ad arra, hogy kipróbáljuk, mire megyünk saját erőnkből a kanyargó vasútpályán.

 

Tobi dízeles motorkocsi Szokolya utcáján


Az Ipoly Erdő Zrt. Királyréti Erdészetének egyedülálló kezdeményezése a Gördülő tanösvény, amely élményekkel teli, kisvasutas erdőismereti programot kínál. Kismaros és Királyrét között kifejezetten erre a célra kialakított, iskolapadokkal ellátott kocsikban ismerkedhetnek a diákok a Börzsöny élővilágával. Ha pedig a kényelmet és a szórakozást szeretnénk összekötni, akkor a bérelhető elegáns, bőrüléses szalonkocsi áll rendelkezésünkre.

 

A cikk megjelent a Turista Magazin 2015. márciusi számában.
 

Kapcsolódó cikkeink:

Ünnep a pálházi görpályán
Fotópályázat kisvasútrajongóknak

Budapesti fogaskerekű vasút

Világrekorder a Gyermekvasút






HOZZÁSZÓLÁSOK

Hozzászóláshoz jelentkezz be!


Közösségi oldalak
A hónap fotója
2018. december
Nagy Ferenc:
Tükröződés
36. GERECSE 50
Így látták az idei Gerecse teljesítménytúrák résztvevői ezt a borongós, kissé hűvös, húsvét...