Tavaszi járműparádé a lillafüredi erdei vasúton

A jó idő beköszöntével nemcsak a kirándulók, de az őket szállító kisvasúti járművek is kirajzottak a Bükk keleti kapujában. A díszes társaság egyik legismertebb tagjának tiszteletére sokan összegyűltek, de egy héttel később már minden szempár a legkisebbre szegeződött.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gutter Krisztián
2019. március 25.

A jó idő beköszöntével nemcsak a kirándulók, de az őket szállító kisvasúti járművek is kirajzottak a Bükk keleti kapujában. A díszes társaság egyik legismertebb tagjának tiszteletére sokan összegyűltek, de egy héttel később már minden szempár a legkisebbre szegeződött.

Miskolc belvárosának sarkától a Bükk-fennsík széléig, Lillafüred érintésével vezet hazánk egyik legnépszerűbb erdei vasútja. A ma is jelentős forgalma a vasút fénykorában, az 1930 és 1970 közötti időszakban még nagyobb volt, így nem csoda, hogy az itt dolgozó járművek közt szinte minden kategória képviseltette magát, az elegáns személykocsiktól az apró, állomási toltalómozdonyokig. Ezek nagy részét szerencsére a fűtőházban megőrizték az utókor számára, illetve a híres Ganz motorvonat a budapesti Gyermekvasúton folytatja pályafutását. A fennmaradt öreg mozdonyok és kocsik közül nem mindegyik vesz részt a napi forgalomban, de a legutóbbi két hétvégén két különleges alkalommal is megcsodálhatták őket az érdeklődők a vonal mentén - Gutter Krisztián fotóin keresztül pedig most bárki más is.

 


A számos jármű-különlegességet őrző majláthi fűtőház udvarán rögtönzött Mk48 mozdonytalálkozó fogadta az előzetesen regisztrált látogatókat

 


Mozgásban az 501-es Mk48 vezetőállásán. Az 1961-ben gyártott mozdonyok már 15-20 éves korukban túlestek egy alapos, motorcserével is járó felújításon, azóta minden vasútüzem a saját lehetőségei szerint tartja karban a járműveket. Az egyszerű, bevált konstrukció sok hazai kisvasúton még hosszú évekig a legfontosabb vonóerő lehet

 


Különvonat érkezik Miskolc felől a lillafüredi Palotaszálló mögé. A környék egyik legelegánsabb szállója alatt zakatoló tehervonatok fél évszázada még megszokott látványnak számítottak, azóta csak a kirándulák érkeznek ide vaskeréken - ők viszont szerencsére egyre többen

 

Az Alsóhámor feletti óriás bükkerdő a vasút egyik leglátványosabb szakasza. A vonat ablakából a Szinva-völgy nagy részét pompásan belátni, de az ellenkező irányból, egy drón szemével a vonatra visszanézve sem kevésbé egyedi a látvány

   

Március utolsó előtti hétvégéjén a vasút legkisebb mozdonyának nagy napja érkezett el. A mindössze 26 lóerős B26 mozdonyokat eredetileg kis, sík vidéki vasútüzemek és gyárak belső vasútjai számára tervezték, ahol kis sebességgel akár ötven tonnát is vontathattak

 

A különvonat ezúttal a régi idők rönkszállító szerelvényeit idézte, és hozzá illő helyre, az erdők mélyén kanyargó mahócai szárnyvonalra látogatott

 

A különleges szerelvényt egy másik, személykocsit továbbító mozdony követte. A rendhagyó páros a vasút hangulatos helyein tucatnyi alkalommal megállt, hogy az itt utazó vasútrajongók és fotósok sok évtizede megismételhetetlen felvételeket készíthessenek

 

Andókút a magasból. Bár errefelé nincs napi szintű személyforgalom, de az elmúlt években rendszeresen indulnak különböző tematikus járatok azok számára, akik Lillafüred környékének forgalma mellett vadregényesebb tájakat is szívesen bejárnak. A legközelebbi ilyen utazás április végén esedékes

 

Kapcsolódó cikkeink:

Zakatolások Miskolctól a hegytetőkig
Gépesítve a Bükkön át 2.rész: Lillafüred-Andókút
Bükk-átkelés csillagfénnyel

Cikkajánló