Túracipellő

Gyerekekkel a szabadban

2017. március 2.

Télűzés gyerekekkel

Már nem tél, még nem tavasz. Nehéz ilyenkor élményekkel teli túrát szervezni a gyerekeknek, hiszen kevés a látnivaló, és a hétvégén hideg is volt. Kimentünk hát egy közeli erdei tűzrakó helyre, hogy elégessük a kiszebábut, elűzzük a telet, és megszabaduljunk mindenféle rossz álomtól és félelemtől.

A farsang remek alkalom, hogy a kirándulást összekössük egy kis hagyományőrzéssel. Amúgy is, valahol mindenkinek az ősiség megidézéséről is szól a természetjárás, a gyerekeknek tehát ezen a módon (is) megtaníthatjuk a természet szeretetét. Mindehhez jött, hogy az óvodában a szmogriadó miatt nem tudták elégetni a kiszebábut, így aztán kitaláltuk, hogy egy erdei játszóterezést kötünk össze a kiszebábu ünnepélyes elégetésével.

Hétköznap készítettünk egy kisebb bábut műanyag felhasználása nélkül, hogy a legkisebb mértékben szennyezzük a környezetet. Egy fél hurkapálcára ragasztott a lányunk egy papírgalacsint, s azt bugyolálta be egy zsebkendővel, végül arra rajzoltunk szemet, orrot és szájat. A zajkeltő szerszámokat most otthon hagytuk, hiszen ha a tavaszból valami már érzékelhető, az a madárcsicsergés. A kirándulást egy erdei játszótér - a mi esetünkben a Normafa közelében lévő Anna-rét - felkeresése jelentette, vittünk biciklit és rollert is.

De mindenekelőtt célba vettük a tűzrakó helyet! Itt elmondtunk pár télűző rigmust, mondókát, megbeszéltük, hogy ki milyen rossz álmot, félelmet akar elűzni, gondűző cédulákat erősítettünk a kiszebábura, és végül elégettük azt. A tavaszköszöntő versikékre még maradt egy kis türelem, aztán irány a játszótér!

És most már jöhet a tavasz a túracipellők számára is. Bújjuk a közeli nemzeti parkok és látogatóközpontok programjait, beírjuk a naptárba a meseösvényeket, tervezzük a magashegyi kirándulást a Felvidéken, „edzésprogramot” dolgozunk ki pár közeli hegycsúcs meghódításával, böngésszük a térképet, hogy első bringatúráink hova vezessenek, s törjük a fejünket, milyen új természetjáró kalandba vágjunk bele így ötévesen (pl. evezés, barlang).

Szöveg és fotók: Szigeti-Böröcz Ferenc

A legjobb erdei móka: land art

2023.11.20.

Persze a land art egy komoly dolog, és üzenete, valamint a művek halandósága miatt általam nagyon is respektált művészeti ág, de az erdőben örökké „kincseket”, azaz faleveleket, ágakat, terméseket gyűjtögető gyerekek bármikor kaphatók egy kis alkotásra ezekkel a „kincsekkel”. Ráadásul korántsem csak a gyerekek élvezik a mókát! Miért ne szólhatna hát erről egy szép őszi kirándulás?

Szlovákia legváltozatosabb szurdoktúrája családoknak lett kitalálva

2023.08.22.

Két látványos szurdok: létrás mászás, vízesés, búvópatak az elsőben, virágpompában úszó havasi rét felhőbe vesző fenyvesekkel és játszóteres étterem a túra közepén, végül egy újabb vízesés, működő vízimalom és két kilátóból is élvezhető szédítő mélység a másodikban. Mindezt egyben, a Kócs-hegység látványos körtúrájában.

Meghódítottuk a gyerekekkel a Szlovák Paradicsomot

2023.07.22.

Én úgy nőttem fel, hogy a Szlovák Paradicsom minden természetjáró álma, gyerekkoromban mégsem jutottam el e különleges helyre. Bár felnőttként és a Kárpátok szerelmeseként jártam ott kétszer is, most egy barátomnak jutott eszébe, hogy mutassuk meg a gyerekeknek, elég nagyok és tapasztaltak hozzá.