A Schneeberg ösvényein

Alig kell átlépnünk a nyugati határt, és a Schneeberg tetejéről még javában látszik az itthonról jól ismert, sík terep. Felkapaszkodhatunk egy helyenként dróttal biztosított sziklaösvényen, gerinctúrázhatunk egy rövidet, mielőtt egy alpesi hangulatú menedékház matracszállásán alszunk, végül leereszkedhetünk egy kapaszkodókkal és létrákkal biztosított, vad mészkőszurdok mélyére.

2021.09.26.

Rejtett vadon a Bakonyban

Még a sokak által ismert és kedvelt Bakonynak is megvannak azok az eldugott részei, melyek még rejtve maradtak a turistahadak előtt. Ezen a vidéken kirándulók elsődleges célpontjai a hegység bámulatos és vadregényes patakvölgyei és szurdokai, melyek közt még olyan is akad, ahol izgalmas földtörténeti leletekre akadhatunk, ugyanakkor sokkal kevesebb turistába.

2021.09.25.

Szondi-emlékek nyomában

A Börzsönyhöz kötődő érdekes földrajzi nevek és a hegység eldugott zugai szinte kifogyhatatlanul szolgáltatják a látnivalókat és a történeteket. A térképet nézegetve akadtam rá a Szondi György nevét viselő emlékfasorra, egy hajdani kápolna helyére és egy titokzatos alagútra. Drégelypalánkról indulva egy 16 km-es körtúrával nemcsak ezeket kerestem fel, hanem Drégely várát és a históriájához tartozó egyéb legendás helyszíneket is.

Titkos kertek, mesés terek a pesti belvárosban

Ezen a sétán a város, a természet és a történelem a főszereplők. Jártunk sok más mellett egy belvárosi bérház zölddé varázsolt, aprócska udvarán, beköszöntünk a Károlyi-kert nyulának, és ellátogattunk egy csendes kolostorkertbe is a zajos város közepén.

2021.09.24.

Dobozi pikkelyescsiga – A Kárpát-medence bennszülött paránya

Nagyon figyelmesen kell járnia annak, aki lencsevégre akarja kapni hazánk fokozottan védett puhatestűinek egyikét, mivel a korábban pannon endemizmusnak tartott dobozi pikkelyescsiga valóban parányi, mindennapjainak jelentős részét pedig lágy szárú növények leveleinek fonákján vagy az avarban ténykedve tölti.

2021.09.23.

Szarvasbőgésre vadásztunk Budakeszi legnépesebb erdejében

Egy alacsony kilátóban állok nagyjából huszadmagammal már jóval sötétedés után, előttem egy tisztás, messzebb a környékbeli települések pislákoló fényei. Távolról halkan felsejlik egy gímszarvasbika jellegzetes "nászéneke". Szarvasbőgéstúrán vettünk részt a Budakeszi Vadaspark melletti bekerített kis erdőben.

Bámulatos folyó vájta ősvilág – Páris-patak völgye

A Páris-patak szurdoka alig 350 méter hosszú, kanyargós, néhol csupán 2–3 méter széles, 20–30 méter magas, „hullámzó” falakkal szegélyezett völgy. Ezt a nem túl nagy távot igen hamar be lehet járni, viszont az egykori folyó vájta, megkövült ősvilág különleges látványa akár több órára is ott marasztalhatja a túrázót.

2021.09.23.

Illegális ösvények, féltve őrzött értékek

Hegyről leszáguldó bringások, erdő csendjét felverő motorzúgás: aki rendszeresen túrázik, annak ezek az élmények bizonyára nem jelentenek újdonságot. Megnéztük, az illegális utakat választó kerékpárosok és motorosok milyen nyomokat hagynak maguk után a természetben.

2021.09.22.

A Búbánat-völgyön innen és azon túl

Esztergom környékének egyik legszebb kirándulóhelye a Búbánat-völgy. Mindez egy verőfényes kora őszi napon hatványozottan igaz, ráadásul a tavakat egy olyan túrára fűztük fel, amely a környék egyik legszebb kilátópontját is érinti.

Rejtőzködő óriások erdőn-mezőn

A dendrománia, a fák szenvedélyes szeretete, Nádas Péter író szerint a mániák legnemesebbike. A legnagyobb hazai dendromán dr. Pósfai György, aki a kétezres évek elején kezdte el egy adatbázisba összegyűjteni az ország legnagyobb fáit, sőt könyvet is írt a témáról. Vele indultunk fakeresésre az ország délnyugati szegletében.

2021.09.22.

Európa páratlan pincefaluja – Hajósi Pincefalu

A népi építészet, illetve a sváb kultúra egyedülálló ékkövére lelhetünk a Bács-Kiskun megyei Hajós város szomszédságában. A dimbes-dombos homokháton fekvő festői kis település 24 kanyargós utcából és mintegy 1200 pincéből áll, ami Európa legnagyobb összefüggő pincefaluját alkotja.