Túra a Béke-barlang gyomrában

Erős klausztrofóbiám ellenére mindig vonzott az örök sötétség birodalma, a barlangok felfedezése. Ha mindezt nem kiépített utakon tehetem meg, még nagyobb élmény. Éppen ezért, amikor meghívást kaptam, hogy barátaimmal vegyünk részt egy izgalmas barlangtúrán, örömmel vágtam bele.

Benecz „Paraferee” Ferenc
Egri Csaba
2015. november 2.

Mivel a délelőtti túra kicsit hosszabbra sikeredett, mint azt előre vártuk, késő délután értünk csak a Baradla barlang aggteleki bejáratához. Vezetőnk - akivel a 3-4 órás speciális túrát teszünk hazánk ötödik leghosszabb barlangjában - már várt minket. Miközben kiosztásra kerülnek a kezeslábasok és a lámpák, kapunk némi, a barlanggal és a túrával kapcsolatos általános információt. Hisz az ismertebb Baradla barlanghoz képest a Béke is tartogat rengeteg csodát.

Felvértezve ülünk autóba, hogy a település határától pár percnyire lévő, kissé benőtt, kavicsos parkolóig guruljunk. A mezőszéli piciny kápolna talán jelzésértékű, főként a hozzám hasonló „parás” emberek számára jól jöhet egy ima, indulás előtt. Autónkat hátrahagyva gyalogszerrel indulunk az erdőbe. A nagyjából 20 percnyi séta végén egy fák között megbújó mezőre érünk, melynek szélén kutatóház található. Itt megejthetjük az utolsó szerelvényigazítást, vezetőnk pedig átöltözik.

A késő délutáni napfény narancssárga fénnyel teríti be a Szomor-hegy alatti fák közét, miközben a pár lépésnyire lévő, sűrű fákkal betakart lépcsősorhoz érünk. Aljában ott a barlang 1954-ben vágott mesterséges bejáratát rejtő ajtó. Bár a rozsda próbálkozik belemarni, a fémlap masszívan tartja távol az illetékteleneket. Rajta apró tábla jelzi az errefelé járónak, hogy mögötte húzódik a Béke-barlang, amely része - az Aggteleki- és a Szlovák-karszt barlangjaival együtt - az UNESCO-világörökségnek. Vezetőnk nekifeszül az ajtónak. Nyikordulva, a szél és az eső által a lépcső aljára lehordott leveleket és egy kevéske földet félretolva nyílik, nem túl tágasra. A lámpáink fényétől kissé fellazult sötétségben téglával kirakott, boltíves folyosó tárul elénk. Innen hosszú lépcsősoron jutunk mélyebbre, míg el nem érjük a természetes járatot.

Derékig a hideg vízben

Az első lépéseket szárazon tesszük meg, de vezetőnk még a felszínen előre jelezte: a Béke-barlang száraz időszakban is igen vizes, ám az utóbbi hetek bőséges csapadéka most kifejezetten megemelte a járatokban lassan csordogáló Komlós-patak szintjét. Innen jelenleg nemcsak száraz lábbal, de alsó ruházattal sem lehet kijutni.

A Baradla a Béke-barlanghoz képest olyan, mint egy toronyház a parasztviskóhoz képest. Itt az átlagos szélesség mindössze 1,6 méter. Az egész túra folyamán szinte mindenhol mindkét falat egyszerre meg tudjuk érinteni, és bizony több ponton ennél is jobban összeszűkül a járat. Már lábszárközépig ér a jéghideg víz, amikor elérjük a három „kapu” egyikét. Eddig jól viselkedett a fóbiám, de az „átjárónak” alig nevezhető szűk nyílást elnézve a 10 °C-os levegő forrni kezd, tenyerem izzad.

Kicsit segít, hogy a kolleginák viszonylag vidáman veselkednek neki a feladatnak. Nem hagyhatom a férfiegómat csorbulni. Szerencsére a mindhárom kapunál szükségszerű vízbe mártózás lehűt, a sikeres túloldalra átjutások mérséklik a heves pulzusomat. Vezetőnk egy-egy ilyen feladat után, kisebb szünetet beiktatva, kellő időt hagyva az ellazulásra, további információkkal lát el minket.

(Csepp)kőkemény alvilág

A hideg víz egyre magasabban áztatja a testünket, miközben a plafonról lelógó hatalmas cseppkövek között lépdelünk előre a keskeny, kacskaringózó folyosón. Mire feleszmélhetnénk a cseppkövek érintésének elkerülésére tett koncentrálásból, már mindannyian szinte derékig merülünk a vízbe egy medencében.

Túránk legmélyebb pontja felé közeledünk. Az utolsó, nagyjából 50 méteres távot már nem a főjáratban tesszük meg. Jobbra egy agyagos, szűk folyosón kapaszkodunk fel. A sikamlós, fogás- és lépéslehetőségek nélküli járatban nem könnyű az előrejutás, ráadásul egyre jobban fárad kis csapatunk. A „dombra” felérve a másik oldalon egy hasonlóan nehéz lejtmenet vár minket, majd néhány méterrel távolabb a túránk vége. Már ami az előrehaladást érinti. Innen ugyanis csak különleges engedéllyel lehet továbbjutni, de nem bánjuk, hiszen eddig is óriási élményben volt részünk.

A visszaút gyorsan telik. Átfagyottan senki sem kérdez vagy áll meg még egyszer megnézni egy-egy cseppkőoszlopot. Már csak a felszín és az ott ránk váró meleg lebeg a szemünk előtt. A lépcsősoron felkapaszkodunk, ki az este sötétjébe, és hagyjuk, hogy testünkben szétáramoljon az adrenalin… Már csupán vissza kell találnunk az autóhoz.

Tudtad?
Bár a Béke-barlang is az Aggteleki-karsztot alkotó triász időszaki mészkőben, eróziós úton jött létre, főága jelentősen keskenyebb a Baradláénál, amely a barlangok vízfolyásainak eltérő eróziós és árvízi jellemzőiből adódik. Míg a Baradlában már nem találunk a főágon végighaladó állandó vízfolyást (ez az alsóbb barlangszinteken keresztül éri el a forrásokat), a Béke-barlangban még tart a bevágódási folyamat, amely a barlang folyamatos mélyülésével jár együtt. Levegője a magas relatív páratartalomnak és a lebegő párában található magas kalciumion-tartalomnak köszönhetően gyógyító hatású. A barlangban jelentősen magasabb a szén-dioxid-tartalom, mint a kinti levegőben, de ez semmilyen veszélyt nem jelent, csak arra készteti az ott tartózkodókat, hogy intenzívebben vegyenek levegőt, fokozva a vérkeringést.

Béke-barlang
Hazánk ötödik, az Aggteleki-karszt második leghosszabb barlangja. 1952-ben fedezték fel a 7183 m hosszú járatot, amely 1982 óta fokozott védettséget élvez. Az állandó vízfolyással rendelkező barlang hazánk cseppkövekben leggazdagabbikja. 2 km-es szakasza, előzetes egyeztetés után, egy speciális barlangtúra keretei között szakvezetéssel látogatható.
A túra túlnyomórészt kiépítetlen, kivilágítatlan útvonalon halad. A túrára biztosítanak lámpákat. A barlang hőmérséklete 10 °C. A barlangban állandó víz van, ezért gumicsizma és/vagy váltócipő, valamint megfelelő réteges öltözék, váltóruha használata kötelező! Részvételi korhatár minimum 14 év. A túra előzetes egyeztetés után min. 5 fő esetén indul (max. 10 fő).

A cikk megjelent a Turista Magazin 2013 augusztusi számában.

Harminc éve lett nemzet park az Aggteleki-karszt - túratipekkel

Ezért menj nemzeti parkba kirándulni