MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalaiTermészetjáróGerecse 50KéktúraGalyacentrumTuristashopTermészetjáró kártya

2012.10.16. 08:18

ÚJRA KISVASÚT JÁR A SZALAJKAHÁZIG

Szeptembertől bővült a mátrai kisvasutak vonalának hossza, mivel újra átadták a régi-új voanlat Lajosháza és Szalajkaház között!

A Mátravasút kevésbé látogatott Gyöngyös–Lajosháza kisvasútvonala – amelyen 1968 óta van személyforgalom – sokáig utolsó hírmondója volt az egykori nyírjesi, cseternási, csukási, monostori, az 1910-20-as években kiépült hálózatnak. Ezeket a pályákat – a turisztikai célú személyforgalom számára meghagyott Gyöngyös–Lajosháza „fővonalig” visszabontva – az 1960-70-es években, a rönkszállítás tehergépkocsikra szervezésével párhuzamosan felszedték.

 

 

Ez lett a sorsa a Lajosháza–Szalajkaház szakasznak is. Ennek maradványain létesítette Berki Zoltán (turistatérkép/kalauz szerkesztő, a Nagybörzsöny–Szob Erdei Kisvasútért Közalapítvány kuratóriumi tagja) 1994-ben, az azóta közkedveltté vált Mátraszentimre – Blokkház – Csukás-patak – Szalajkaház – Lajosháza Z□ jelzésű turistautat. A festés során biztosra vehető, hogy nem gondolta, a kisvasút helyén kialakított turistaúton 18 évvel később újra kisvasút fog járni, az összeroskadt gerendaviadukt, a Karos-híd helyén masszív vasbetonhíd fog épülni...

 

A vonal helyreállítási története 2007 táján kezdődött, amikor Magda Sándor, Gyöngyös országgyűlési képviselője tisztán nemzeti forrásból „kilobbyzott” a Lajosháza–Szalajkaház szakasz újjáépítésére 500 millió Ft-ot. A pálya átadására 2009 októberében sor is került, viszont az átadást követő karácsonyi, hirtelen hóolvadás árvize jelentősen megrongálta a tavaszi forgalomkezdést váró pályát.

 

A helyreállítás egyre csúszott, a 2010. évi emlékezetes felhőszakadások sem vitték előre az ügyet, ráadásul nem készültek el a Szalajkaházhoz tervezett ökoturisztikai létesítmények, fejlesztések, megszűnt az erdei vasutak jegyárbevétellel nem fedezhető működési finanszírozása, így felmerült még a pálya elbontása is...

 


Végül az erdőgazdaságok felett a tulajdonosi jogokat gyakorló MFB és az Egererdő Zrt. új vezetése bölcs döntést hozott (melyben volt némi szerepe Dudás Béla erdészetvezető úrnak is). Így végül újra helyre lett állítva a nyomvonal, így 2012. szeptemberében ismét átadásra került a Gyöngyös - Lajosháza - Szalajkaház vonal.

 

A vonal 2013-ban érvényes menetrendjét itt tudjátok megtekinteni:

http://www.kisvasut.hu/view_cikk.php?id=1865

 





HOZZÁSZÓLÁSOK

Hozzászóláshoz jelentkezz be!


Közösségi oldalak
A hónap fotója
2018. október
Garai Szilvia Ilona:
Szúnyogcsípés
36. GERECSE 50
Így látták az idei Gerecse teljesítménytúrák résztvevői ezt a borongós, kissé hűvös, húsvét...