Újra zakatol a budai hegyek gőzmozdonya

Öt év után ismét menetrend szerinti gőzössel utazhattunk a budapesti Gyermekvasúton. A bemutatkozó hétvége után némi szünet, majd később remélhetően rendszeres pöfögés várható.

Szerző:
Gulyás Attila
Fotó:
Gulyás Attila
2018. szeptember 18.

Öt év után ismét menetrend szerinti gőzössel utazhattunk a budapesti Gyermekvasúton. A bemutatkozó hétvége után némi szünet, majd később remélhetően rendszeres pöfögés várható.

Az első járatok egyike a kis-hárs-hegyi vasúti kilátóhelyen 
 

A budapesti Gyermekvasút szakemberei és megannyi külsős segítő hosszú munkája nyomán szeptemberre újra szolgálatba állt a Gyermekvasút 490, 039 számú gőzmozdonya. Az idén 76 éves vontatójármű a nyáron érkezett vissza hazánk utolsó gőzmozdonyjavító-műhelyéből, az istvántelki járműjavítóból, ahol sok száz munkaóra és több milió forint felhasználásával hozták újszerű formába.

 

 Széchényi-hegy, végállomás: a gőzmozdony minden pöffenését filmsztároknak kijáró figyelem övezi
 

A 490-es sorozat a legnagyobb példányszámban épült hazai kisvasúti gőzmozdony, amelyből száznál is több épült 1911 és 1950 között a Mávag kőbányai gyárában, majd a gyártást a romániai Resiczabányán folytatták, egészen az 1980-as évekig. A Gyermekvasúton két példányuk is megtalálható. Az 1950-ben gyártott 056 számú jármű már bő harminc éve szolgál nosztalgiamozdonyként: elsőként klasszikus, zöld színben Balatonfenyvesen, majd 2000-től a Gyermekvasúton közlekedett, de jelenleg épp nem üzemképes.

 

A hétvégi főszereplő 039-esnek igazán kalandos életút jutott: megfordult Marosvásárhely határában, a Szatmár-Bikszárdi helyi érdekű vasúton és Békéscsabán is, mielőtt 1949-ben két szezon erejéig a Gyermekvasútra költözött, ekkor még persze nem nosztalgia, hanem hétköznapi személyszállító vonóerőként. Ezután másfél évtized kemény munka következett a szobi kőbánya körül, majd ismét Hűvösvölgy, de a kanyargós pálya helyett csak múzeumi példányként, egy rövid sínpáron kiállítva az állomás peronján.

 

Amikor 2007-ben és '08-ban mindkét gőzös működött, néha együtt is dolgoztak
 

Először a kétezres évek elején merült fel a mozdony felújítása, a terveket pedig hamarosan tettek követték, így 2007-től ötvenhét év után újra zakatolhatott Hűvösvölgy és Széchényi-hegy között. A mai, szigorú szabványozás, és a hosszú távra tervező, gondos üzemeltetők között a gőzmozdony üzemeltetése bizony nem olcsó dolog, így a következő, jelentősebb felújítási munkára néhány évet várni kellett, és végül 2017-18-ban került sor rá.

 


A mozdony a Közlekedési Múzeum tulajdona, a működtetéséről a Gyermekvasút felnőtt munkatársai gondoskodnak
 

A mozdony elsőként a szeptember 15-16-ra eső hétvégén közlekedett, ahol vitathatatlanul a környék sztárja volt. Kis és nagy rácsodálkozók, és az útjával együtt forduló kamerák tucatjai jelezték, hogy a műszaki érték megőrzése nemcsak hasznos, de rendkívül népszerű is. Messzire hallatszó füttye a budai hegyvidék szinte egész belső részén hirdette, hogy a fővárosi parkerdő újra gazdagabb lett egy különleges értékkel.

A sikeres újrakezdés után a rendszeres közlekedés tervei még nem véglegesek: a küszöbön álló pályafelújítás, a személyzet és az anyagi lehetőségek alapján a menetrend szerinti gőzfelhős járatok várhatóan az ősz második felétől indulhatnak útnak.


Addig is a vasút hagyományos járatai változatlanul várják az utasokat, menetrend szerint hétfő kivételével a hét minden napján, az enyhe napok alatt még többnyire a félig nyitott kilátó-kocsikkal.

Kapcsolódó cikkeink:
Pöfögő időkapszula - gyermekvasúttal a Budai-hegyekben
Megépítheted a saját jegyed, és legómozdonnyal is utazhatsz
Ünnepi fények a magasból

Cikkajánló