Vasalt utakon a magasban

Te is kacérkodtál már a gondolattal, hogy próbára teszed állóképességedet és ügyességedet hazánk valamelyik via ferrata útvonalán? Itt az ideje, hogy valóra váltsd álmodat, de előtte tudj meg mindent a via ferratázás múltjáról!

Szerző:
Babcsán Gábor
2015. július 25.

Te is kacérkodtál már a gondolattal, hogy próbára teszed állóképességedet és ügyességedet hazánk valamelyik via ferrata útvonalán? Itt az ideje, hogy valóra váltsd álmodat, de előtte tudj meg mindent a via ferratázás múltjáról!

A via ferraták (szó szerint fordítva olasz nyelvről, vas út, németül klettersteigek, magyarul vasalt utak) történetének kezdete 1492-re datálható. Ekkor VIII. Károly francia király parancsba adta alattvalóinak, hogy jussanak fel a több száz méter magas, függőleges falakkal határolt Mont Aiguille (2093 m) csúcsára. Antoine de Ville királyi főlovászmester számos falu erőforrásait vette igénybe a parancs teljesítéséhez, míg végül sikerült megoldania a lehetetlennek tűnő feladatot: többek között 3 kilométernyi falétrát használt fel a küldetéshez. A világ első via ferratáját a megmászás után lebontották, hogy más ne érhesse el a királyi csúcsot. A hegy második meghódítására egészen 1832-ig kellet várni, amely jelzi a nem mindennapi vállalkozás nehézségét.


A via ferraták jellemzői

 

A különös történet jól szemlélteti a via ferraták természetét: ezek olyan mászóutak, amelyeken különböző mesterséges segédeszközök (sodronyok, mesterséges lépések, létrák, kötélhidak) könnyítik a haladást. Az extrém hegymászással ellentétben a vasalt utak sok ember számára elérhetőek, de a meghódításuk olyan, mintha hegyet mászna az ember, annak minden kihívásával és potenciális veszélyével együtt: például a biztosítás önbiztosítással történik, a mászók a sziklán elhelyezett acélsodronyokra kapcsolják a modern eszközöket, egy esetleges zuhanás komoly következményekkel járhat. A ferratázás felnőtt sport, és magába foglalja az igazi hegymászás minden elemét: az örömet nyújtó mozgást, a kalandos vállalkozást, és azt, hogy minderre a természet lágy (?) ölén kerül sor.

 

 

Egy tömegsport, ami meghódította a világot


Az első önálló vasalt utakat a 20. század elején kezdték kiépíteni az Alpokban, például a Raxon a híres Haidsteiget. Az első világháború aztán lendületet adott ennek a folyamatnak, ugyanis a Dolomitok meredélyein zajló állóháború kiépített felvonulási útvonalai könnyű feljutási lehetőséget biztosítottak a hegymászóknak. A hatvanas években nagyon népszerűek lettek a via ferraták, és egyre több épült belőlük. Mára a ferratázás igazi tömegsporttá vált az alpinizmus történetében. Az Alpokban több ezer vasalt út áll a sportolók rendelkezésére, a számuk rohamosan nő, és sok százezren hódolnak ennek a sportnak.


Kihívások hazai utakon

 

Szerencsések vagyunk, hogy kis hegyeinkben két helyen is létesültek vasalt utak: a bakonyi Csesznek falu mellett, a vadregényes Kőmosó-szurdokban és a tatabányai Kő-hegyen. Remekül megépítették őket, és a kis sziklák dacára élmény tekintetében felveszik a versenyt alpesi társaikkal, ahogy azt a tatabányai Kovács testvérpár, Attila és Tamás is megálmodta. Biztos vagyok benne, hogy a jövőben újabb utak is fognak épülni: hazánkban bőven van erre alkalmas sziklafelület, ahol a természetvédelem szempontjai megengedik ezt. Egy szépen megvalósított ferrata nagy élményt nyújt egy elkötelezett alpinistának - mint pl. nekem.

 

 

10 fontos tanács vasalt utak mászásához
1. Mászás előtt tájékozódj az időjárásról, annak megfelelően készülj a kalandra. A vizes sziklán nagyon nehéz és veszélyes a feljutás.
2. Érkezz kipihenten, egyél, és főleg igyál eleget a mászás megkezdése előtt.
3. Tudásodnak és állóképességednek megfelelő utat válassz! Tudj visszafordulni!
4. Használj megfelelő ruházatot és felszerelést. Az öltözeted laza egyen, lábbelinek gumitalpú tornacipőt vagy túracipőt válassz.

5. A sisak a szikla alatt és mászás közben is végig legyen rajtad. Megvéd a sérülésektől, amelyeket egy esés közben vagy a hulló kövek miatt szerezhetsz.
6. A beülőt helyesen vedd fel, a csatját szorosan rögzítsd a derekadon, ne tudj kibújni belőle a csat oldása nélkül.
7. Mászás közben mind a két kantárnak a drótkötélre kell kapcsolódnia. A rögzítési pontoknál előbb az egyik, majd a másik karabinert akaszd át a következő szakaszra. A karabinerek zárját mindig csavard be, nehogy a nyelvük kinyíljon véletlenül.
8. A társad és közötted legalább 2 rögzítőpontnyi távolság legyen.
9. A pihenőhelyeken engedd el azokat, akik nálad gyorsabban haladnak.
10. Védd a környezetet! A szemetet a kijelölt tárolókba gyűjtsd! E gyönyörű világot csak kölcsönkaptuk, felelősségünk, hogy érintetlenül, eredeti szépségében őrizzük meg a következő generációk számára.

 
 

Három mesés út, ami próbára tesz

 

1. Hétvezér-út


A Kő-hegy jobb oldalát egy közel 80 m magas, viszonylag összefüggő sziklaletörés alkotja. Ennek alsó része az ún. Rétes-fal, egy nagyon meredek, sziklamászó szempontból is érdekes alakzat. E nagy vasalt út összeköti a legjelentősebb sziklaformákat, jobbról-balra, hosszú harántozásokkal és rövid emelkedésekkel. Az útvonal különlegessége a három vietnami híd, amelyek egyre nagyobb mélységek fölött vezetnek keresztül. Ez egy igazi nagy via ferrata, amely még az alpesi országokban is kitűnőnek számítana! „C” fokozatú, azaz közepesen nehéz, de a hossza miatt nem belépő szintű vasalt út. Hossza 300 m, szintemelkedése 90 m, átlagosan 1 óra kell a megmászásához.

 


2. Kata vasalt út


Ez a legnehezebb a Kő-hegyen vezető három vasalt út közül. A Rétes-fal legmeredekebb falszakaszait köti össze. Gyönyörű sziklaalakzatokon vezet a magasba. Még a gyakorlott sziklamászóknak is kihívást és élményt jelent. „E” nehézségű, vagyis csak a nagyon erős és gyakorlott via ferrata mászóknak ajánlott. (Figyelem! Ha az első méterek nagy megpróbáltatást jelentenek, akkor fordulj vissza!) Hossza 140 m, szintkülönbsége 85 m. Építői Tolnay Kata emlékének állítottak emléket, aki három társával együtt egy hegyomlás során vesztette életét a Himalájában 2009-ben.

 


3. Turul út


A Turul vasalt út egy rövid, de kalandos és igényesen nehéz via ferrata. Az emlékmű alatti meredek sziklabordán vezet a tetőig, innen egy jobbos harántmászás indul, amely az egyre áthajlóbbá váló sziklafal tetején nagyon „levegős”. Itt a legnehezebb az út: „D” fokozatú. (Figyelem! Gyermekeknek nem ajánlott!). Innen egy 20 méteres kötélhíd vezet egy torony mögötti kis csorbába. Hossza 100 m, szintkülönbsége 40 m. Alsó részén egy megerőltető, „E” fokozatú variánssal a nagyon gyakorlott sportemberek is megmászhatják. 

 

 

A cikk a Turista Magazin áprilisi számában jelent meg.

 

Kapcsolódó cikkeink:

Kedvcsináló leendő sziklamászóknak

Kalandokkal körülbástyázott vár - Csesznek

Már te is kipróbálhatod a tatabányai via ferratákat

Kalandorok egy osztrák via ferratán - VIDEÓVAL

 

 

Cikkajánló