Túracipellő

Gyerekekkel a szabadban

Gyerekkel az év kerékpárútján

Szigeti Ferenc 2020.06.02.

Mindössze hét kilométer, kezdetnek ott van Tatabánya jórészt ismeretlen, pedig kiváló bányamúzeuma, az út közepén Samu az attrakció, az út végén pedig a tatai Öreg-tó nyújt megfelelő látnivalót. A két város között pedig suhanás az év bringaútján, végig az Által-ér ökológiai folyosóján a Gerecse hegyei alatt.

A Tatabánya és Tata között vezető Által-ér völgyi kerékpáros útvonalat nemrég választották meg az év kerékpárútjának. Mi még korábban figyeltünk fel rá, de a karantén miatt csak most sikerült a valóságban is megismernünk ezt a remek bringautat, amely korántsem csupán rövidsége és szépsége miatt ideális családi bringaterep. Arra ugyanis már korábban rájöttünk, hogy a bringázás önfeledt suhanása mellett az út elején és végén, sőt, egy kis kitérővel annak közepén is kiváló gyerekprogram vár ránk. Az meg csak hab a tortán, hogy Budapestről vonattal is könnyen kivitelezhető a túra, nem kell autót használni.

06
Fotó: Szigeti Ferenc

Amit mindenkinek látnia kellene Tatabányán

Szombat reggel izgatott hangulatban érkezünk meg a Déli pályaudvarhoz: a karantén után igazán jó érzés megölelni a rég nem látott kirándulós pajtásokat. Felkerülnek a maszkok, és irány a vonat, jóval indulás előtt, hiszen így szombat délelőtt sok kerékpáros indul neki a főváros környéki kerékpárutaknak. Mi három kedves öregúrral osztoztunk a vonat kerékpárszállításra kijelölt helyén, sportosságukon nem győzünk csodálkozni: hétvégente gyakran mennek akár 120 kilométeres köröket is…

A három hónap karantén szerencsére a gyerekek társasági életében nem okozott túl nagy távolságot, egyből beindult a buli, úgyhogy Alsógalláig gyorsan repül az idő. Az állomáson szerencsére csak egy kisebb lépcsőn kell levinni kézben a bringákat, és az ismeretlen járdákon való bringázás is viszonylag könnyen megy a városon belüli célpontunkig. A gond inkább az, hogy a meglehetősen szeszélyes időben a gyerekek egyszer vetkőzni kezdenek, a másik pillanatban fáznak, mindezt természetesen a zebrákon való átkelés előtt, a kevésbé türelmes helyi autósok bosszúságára. No, de sebaj, ők még nem tudják, hogy minden út kerékpárút!

02

A Turul eredeti váza előtt a Bányászati és Ipari Skanzenben

Fotó: Szigeti Ferenc

Mi pedig röpke 2,1 km alatt meg is érkezünk a Bányászati és Ipari Skanzenbe, ahol kitörő örömmel fogadják az apró vándorokat, különösen így a kényszerű bezártságot követően. De nekünk is nagyon jólesik a napsütés, így a bejárat melletti padok kiváló tízóraizó helynek bizonyulnak. Mi elsősorban az itt látható, száz éves állapotokat tükröző tanterem miatt vettük célba a szabadtéri múzeumot, ami így iskolakezdés előtt különös ízt ad a túrának. Illetve adna, mert sajnos a járványügyi korlátozások miatt az iskolaterembe csak kívülről, az ablakon át tudunk belesni.

De a nemzetközi vonatkozásban is egyedülálló kiállítóhelyen megtalálható egy régi bányaüzem teljes épületegyüttesével, berendezett irodákkal, a hangulatot pedig az egykori tatabányai bányászkolóniák jellegzetes lakó- és középületeinek megépítésével és korhű berendezésével tették még teljesebbé és egyedivé.

Szóval van, mit nézni!

03

A Bányászati és Ipari Skanzen egyik látványossága a sok közül

Fotó: Szigeti Ferenc

Én személy szerint imádom a hasonló, bányászati bemutatóhelyeket, itt meg ráadásul lelkiismeret-furdalásom is van, hogy még csak nem is hallottam erről a helyről. Pedig a tatabányai szénmező kiaknázása 1896-ban kezdődött meg, s amely fekvésének és a szén minőségének köszönhetően gyorsan a hazai ipar egyik fellegvárává tette a várost. Az évtizedek során kialakult 26 bányaüzemben és 5 külfejtésben 1987-ig tartott a bányászat, a 90 év alatt itt kitermelt szén mennyisége a Magyarországon 1753 óta bányászott összes mennyiség 12%-a.

Azt is gondolom, hogy az egész emberiség történelmét és egyben jelenlegi, meglehetősen kétséges jövőbeli kilátásait is meghatározó gazdasági tevékenység és annak globális hatásainak bemutatását kötelezővé tenném mindenkinek. Mindaz a civilizációs érték került kilátástalan helyzetbe, amelyet az elmúlt 200 évben a szénalapú gazdaság elért, s pont akkora gazdasági-társadalmi fordulatra lenne most is szükség a bolygó védelme érdekében, mint történt az a gazdasági forradalommal.

01

Vasmackó a skanzenben

Fotó: Szigeti Ferenc

A Bányászati és Ipari Skanzen tényleg nagyon élvezetes kiállítás. Gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt a korhű fogadóépület a csúcspont, ahol minden úgy néz ki, mint évtizedekkel ezelőtt, s ahol bármikor beléphetnének a műszakba érkező munkások. Rögtönzött órát is tartunk az egykori szabadidős teremben arról, hogy mi is az a szén, miért hasznos és miért kellene nagyon gyorsan elfelejteni, mint energiahordozót.

Szintén nagyon érdekes az egykori akna épületében látható bányászlift, a ma közlekedőnek használt lejtakna „barlangja” és az udvaron kiállított sok érdekes vasszobor, köztük Európa legnagyobb vasmadarának, a Turulnak eredeti váza.

Suhanás egy nem mindennapi vízparton

Az Által-ér menti kerékpárút kezdetéig mintegy 5 km vár ránk a városban, ami a közeli Vértes utcától kezdve nem is vészes, hiszen itt már festett bringaúton haladhatunk Tata irányába, az Árpád úti járdázását meg túl lehet élni. A teljesen zárt kerékpárút a Rákóczi Ferenc út nagy körforgalmától kezdődik, s innen az Által-eret követi végig Tatáig.

A Tatabánya és Tata között futó, mintegy 7 kilométeres kerékpárúton 6 állomásból álló kerékpáros tanösvény is kialakításra került, a kerékpáros pihenőpontokon kialakított információs táblák tájékoztatást nyújtanak az egyébként kisebb folyónak és nem erecskének számító vízfolyás ökológiai fontosságáról.

04

Az Által-ér völgyi kerékpáros útvonal kezdőpontja Tatabánya szélén


Fotó: Szigeti Ferenc

Érdemes megállni, és elolvasni ezeket, megérthetjük, hogy a környező mészkőhegységek vizét itt, a vízfolyás mentén felszínre hozó források környékén hogyan élt már az ősember is, hogyan alakították a tájat a rómaiak, és hogyan jött létre hazánk legidősebb halastava, illetve az ország első kultúrtája Tatán.

A langyos és meleg vizű forrásoknak természetesen Tata ismert természeti attrakciójában, a „vadlúdsokadalomban” is fontos szerepe van. A melegebb víz nemcsak azért ideális telelőhely a madarak számára, mert nem fagy be oly könnyen, de halakban is kifejezetten gazdag. Így jött létre a Duna mellett, az Által-ér mentén az az ökológiai folyosó, amely innen, Tatabányától indul, Tata tavain keresztül a Ferencmajori-halastavakig tart.

Az Európa fontos élőhelyeit összefogó Natura 2000-es hálózathoz tartozó tatai Öreg-tavat és környezetét, valamint a Tata környezetében található nemzetközi jelentőségű, ún. Ramsari vizes élőhelyeket köztudottan nagyszámú madársereg látogatja, ezért lett Tata városa a mindössze 18 tagból álló exkluzív Ramsari városhálózat – egyetlen magyarországi – tagja.

05

Kerékpáros híd az Által-ér felett

Fotó: Szigeti Ferenc

Az autópálya aluljáróját elhagyva gyorsan megérezni a hely különlegességét: egyik oldalon a Gerecse sasbércei, másik irányban az itt kezdődő Kisalföld, közvetlenül mellettünk pedig a hangulatos Által-ér. A kerékpárút csúcspontja minden bizonnyal a hídon való átkelés, de a szomszédos, évszázados híd is pompás látnivaló. Itt, az öreg hídnál, a Vértesszőlős felé való elágazásban faljuk fel a gyereknapi tortát, majd friss energiával teli nekiveselkedünk a 1,5 km-es, de Vértesszőlősön belül erős kaptatóval terhelt útnak a Magyar Nemzeti Múzeum Vértesszőlősi Bemutatóhelyéhez. A Gerecse peremén található forrásmészkő bányában 1965-ben került elő az ősember nevezetes tarkócsontja, de az Európában is egyedülálló leletegyüttes (településrészek, tűzhely, ékszerek) részletes képet nyújt a neandervölgyi emberek életét megelőző időszakról. A gyerekek számára a legizgalmasabb az egykori forrásoknál járó ősállatok lábnyomát megőrző és bemutató kiállítás.

07

Csúcsforgalom a vértesszőlősi elágazásban

Fotó: Szigeti Ferenc

Tata – most éppen csak a lángos városa

Visszatérve a bringaútra, irány Tata, ami ebből az irányból érkezve mindenképpen a tavak városának benyomását kelti, hiszen először halastavakat, majd az egyre zordabb időben az Által-éri hangulatos ülepítőtavat érjük el, mielőtt egy erdei záró suhanást követően megérkezünk a Fáklya utca magasságában a tatai Öreg-tóhoz, ahol a lelkes, ámde nagyon fáradt gyerekhadat semmi más nem érdekli, csak a beígért lángos és palacsinta. Persze csak azért, hogy a közeli tóparton újult erővel fogjanak bele egy fogócskába, miközben jut idő a tavon szörfözők megcsodálására is. Az Öreg-tó és az Építők parkjánál található új játszótér méltó befejezése a túrának, de Tata számos látnivalója miatt (pl. Réti-tavak tanösvény, Tatai Fényes Tanösvény) akár többnaposra is tervezhettük volna ezt a túrát. Az időjárás viszont egyre komorabb, úgyhogy célba vesszük a közeli vasútállomást, és megfogadjuk, hogy Tatára és Tatabányára (is) visszatérünk hamarosan.

09

Az Által-ér hangulatos ülepítőtava

Fotó: Szigeti Ferenc
Fedezzük fel gyermekkorunk mozgásos játékait! – 2. rész: pásztoros és szobrászos játék

Fedezzük fel gyermekkorunk mozgásos játékait! – 2. rész: pásztoros és szobrászos játék

2020.04.30.

A természetben való mozgás öröme egyre jobban hiányzik mindenkinek, miközben a gyerekeket lekötni még egy kertben sem mindig egyszerű! Új cikksorozatunk mostani részében két, egymáshoz hasonló, mozgásos társasjátékot mutatunk be, amelyeket családi keretek között a kertben, nagyobb erkélyen, de akár otthon is lehet játszani, egyszerűek és nagyszerűek, megmozgatják a gyerekeket, és jó alternatívát jelentenek a szokásos és egyre gyakrabban megunt tevékenységek mellett.

→ Tovább
​Fedezzük fel gyermekkorunk mozgásos játékait! - 1. rész: gumis ugrálós játék

​Fedezzük fel gyermekkorunk mozgásos játékait! - 1. rész: gumis ugrálós játék

2020.04.22.

A természetben való mozgás öröme egyre jobban hiányzik, miközben a gyerekeket lekötni még egy kertben sem mindig egyszerű! Új cikksorozatunkban olyan – alapvetően - mozgásos játékokat mutatunk be, amelyet családi keretek között a kertben, erkélyen, de akár otthon is lehet játszani, egyszerűek és nagyszerűek, lekötik a gyerekeket és meg is mozgatják őket. Igyekszünk egyúttal a népi játékhagyományt is feleleveníteni! A sorozat elindításával egyben arra kérjük olvasóinkat, hogy osszák meg tudásukat a Facebook-on, hadd tanuljunk mi is új játékokat!

→ Tovább
„Karanténtúra” a saját utcánkban

„Karanténtúra” a saját utcánkban

2020.04.07.

Igyekszünk komolyan venni a karantént, ami persze viszonylag könnyű egy közös társasházi kerttel. Összhangban a szabályozással a környező utcákban néha biciklizünk egyet a gyerekekkel. Kirándulni most nem járunk, már csak azért sem, mert nincs autónk, tömegközlekedni csak ezért meg nem akarunk. De ma egy frappáns ötlet keretében felfedeztük viszonylag hosszú utcánk azon szakaszát, ahol nem járunk a mindennapokban.

→ Tovább