A Cserhát eldugott „Nagy” kilátója

Sok turista nem ismeri ezt a csendes környezetben álló nagyszerű kőtornyot, pedig csodás panorámáján kívül más vonzereje is van.

2021. május 29.

A Balassagyarmattól 12 km-re, délre fekvő Magyarnándor nem kimondottan számít turistacélpontnak. Igaz, a település határában akad egy-két látnivaló, mint a csodás fekvésű Rézparti-víztározó vagy a Reviczky-kúria, de ezeket a helyeket aligha látogatják gyalogos kirándulók, ugyanis a mindössze ezer lelket számláló községet, illetve környékét elkerülik a jelzett turistaösvények. Ennek ellenére egy igazi természetjáró attrakciót találunk a falu határában, amihez a legközelebbi turistautakról – az innen északra haladó „Palóc Pirosról”, illetve a délre található Országos Kéktúra Becskét és Kétbodonyt összekötő szakaszáról – gyalogszerrel jó pár kilométeres kitérőt kell tennünk. Persze, Magyarnándorra nem csak gyalog lehet ellátogatni, akár vasúton is érkezhetünk, így pedig közelebbről is megismerkedhetünk egy hamisítatlan cserháti falu hangulatával.

Ez a bizonyos attrakció a térképen is feltüntetett Nagy-kilátó, ami nem tekintélyes mérete után, hanem Nagy Jánosról, az építtetőjéről kapta a nevét. A Magyarnándort és Becskét összekötő országútról is jól látszó jellegzetes kőtorony láttán könnyen déjà vu élményünk lehet, ugyanis ez az épület nagyban hasonlít a Mátra nyugati gerincének élén álló Gortva-Jójárt-kilátóra, amit szintén nem csak a panorámája miatt érdemes felkeresni.

A többfunkciós torony
A dimbes-dombos cserháti idillben álló, réttel és akácossal körbevett kilátó igazi kuriózumnak számít a környéken, ugyanis közel s távol sem találunk ekkora méretű természetjáró létesítményt. Kicsit indokolatlannak is tűnik, hogy egy ilyen, kevésbé frekventált helyen ekkora, és tulajdonképpen többfunkciós turistatorony épüljön, de mondanom sem kell, ezt mi bakancsosok cseppet sem bánjuk.

Mint minden kilátó esetében, úgy a Nagy-kilátónál is a panoráma a lényeg, de ahogy belépünk a toronyba, egyből érzékeljük, hogy itt valami másról is szó van. Miközben meredeken fellépcsőzünk a legfelső szintre, gyakorlatilag különálló szobákon haladunk át, melyek paddal, asztallal és még világítással is felszereltek. Ennél nagyobb komfortot aligha kívánhat egy kint éjszakázó turista. A tökéletességhez talán csak egy kiépített forrás hiányzik a kilátó tőszomszédságából, de ne legyünk telhetetlenek, így is gyakorlatilag egy sokemeletes menedékházról beszélhetünk.

A torony már 2015 óta áll, de hogy nincs kitéve turistaostromnak, azt környezete rendezettsége, firka- és karcolásmentes falai és tisztasága is jól jelzi. Vigyázzunk rá mi is!

Az 5 x 5 méteres alapterületű 20 méter magas építmény kis ablakain keresztül elsősorban keleti irányba látunk ki. Lehet, hogy a legfelső szinten érdemes lett volna nagyobb kilátást engedő ablakokat kialakítani, de azért így is élvezhető a panoráma. Rálátunk innen a Cserhát keleti vonulataira, benne a Szanda-hegy és a Vár-hegy jellegzetes csúcsaira, a szemközti Bikamáj-hegy és Sirató-hegy vonalaira, Magyarnándor házaira és a Rézparti-víztározó innen csupán foltnak tűnő víztükrére, továbbá a távolban a Mátra és a Karacs csúcsai is feltűnnek.

Igazán hangulatos lehet egy cserháti felfedezőút során ezen a csendes és eldugott helyen tábort verni, de ha így teszünk, tartsuk be a szabályokat: tilos a tűzgyújtás, amire tábla is figyelmeztet. A széltől és esőtől kiváló védelmet nyújtó toronyban akár egy cserkészcsapat is kényelmesen elfér. A meredek és keskeny falépcsőkön viszont vigyázzunk, különösen saras időben igen könnyű rajtuk megcsúszni.

Hogy találok el a Nagy-kilátóhoz

Már említettük, hogy jelzett turistaút nem vezet a kilátóhoz. A magyarnándori országút leágazó földútjánál is csak egy kopott tábla jelzi az irányt. Ezen a szántóföld és akácos mezsgyéjén haladó, kissé emelkedő földúton kb. másfél kilométert kell gyalogolnunk a toronyig. (Magyarnándor vasútállomásától összesen 3,7 km-t kell megtennünk.) Az Országos Kéktúra nyomvonaláról jelzetlen földutakon kb. 4 km-t kell gyalogolnunk. (A kényelmes és gyors tájékozódás érdekében használjunk GPS-t.) A Palóc Pirosról érkezőknek a Mohoráról kivezető országúton kell begyalogolniuk Magyarnándorra, majd a településen átsétálva a már említett országúti leágazásnál kell lefordulniuk az aszfaltról. (Ez a leágazás 5 km-es.) Az egyutcás kis Debercsény, illetve Kisecset felől is érkezhetünk 3-4 km-es sétákkal.

Magyarnándortól, illetve a Nagy-kilátótól nem messze több egyedi látnivalót is érdemes felkeresni. A Szomszédos Becskén egy varázslatos sztúpát és mesés környezetét csodálhatjuk meg, de a jellegzetes sziklacsúcsra épült Szandavár festménybe illő romjai sincsenek túl messze. Ezeket a helyszíneket akár egy nap alatt is kényelmesen bejárhatjuk, de más látnivalókkal is kiegészíthetjük. Nézzünk szét a térképen, fedezzük fel a Cserhát értékeit!