Magával ragadó kisfilm a Duna és a Tisza találkozásáról

Gyönyörű képek és igazi balkáni romantika jellemzi Ljasuk Dimitry új kisfilmjét, a rá jellemző egyedi hangvétellel ismerhetjük meg a Duna és a Tisza találkozásának helyét és a környék látnivalóit, valamint bepillantást kapunk a helyiek életébe is.

Pálvölgyi Krisztina
Ljasuk Dimitry
2020. február 18.

Korábban már nálunk is láthattátok Ljasuk Dimitry nagy érdeklődést kiváltó drónfotósorozatát a Tisza torkolatáról, és ahogy ígérte, most elkészült a kisfilm is erről a szép helyről és az itt található faluról, Zalánkeménről. Tavaly novemberben háromszor látogatott ide a forgatás miatt, és korábbi filmjeihez hasonlóan saját szemszögből mutatja be ezt a helyet is, így az ő szemén keresztül barangolhatjuk be a környéket, ismerhetjük meg a környék látnivalót. És persze ezúttal se hagyta ki a fürdést, ha vizet lát, már csobban is, még ha az nagyon hideg is. Nem furcsa ez egy Tisza mellett felnövő embertől, aki számára nagyon fontos az élő vizekkel való kapcsolata.

Sok hasznos információt tudhattok meg már a filmből is, amit most itt ti is megnézhettek. A videó után pedig még megosztunk veletek pár érdekességet, ami a filmből kimaradt, és tippeket is kapunk Dimitől, ha szeretnénk mi is ellátogatni erre a békés környékre.

A Tisza a vajdasági Zalánkemén, szerbül Stari Slankamen falunál folyik a Dunába, viszont több helyen helytelenül Titel kisvárosát adják meg a Tisza torkolatának. Valójában Titel a torkolattól feljebb, 8 kilométerre található a Tisza partján, és Zalánkemén az, amely a valódi összefolyásnál található.

Tehát, ha a Tisza 0. folyókilométeréhez szeretnénk ellátogatni, azt Zalánkeménből csónakkal tehetjük meg, hiszen a torkolat a faluhoz képest a Duna másik oldalán van. És ez a legegyszerűbb is, mert Titelből csak a gáton át juthatunk el oda biciklivel, vagy esetleg autóval, ha épp nyitva van a sorompó. Bár a két település között csupán 8 kilométer a távolság légvonalban, csak a Dunát megkerülve, 50 perces kerülővel juthatunk el a faluból a kisvárosba.

Mit lehet még csinálni Zalánkeménen és környékén?

Például biciklire pattanhatunk, amellyel jól körbejárható a falu és a környék is. Feltekerhetünk a zalánkeméni várromhoz, ahonnan pazar kilátás nyílik a falura, a környékre és természetesen a Tisza és a Duna összefolyásának látványán is órákig elmerenghetünk. A parton csónakot is bérelhetünk.

A falunak két kikötője is van, ahonnan túravezetőkkel, vagy helyi bácsikákkal juthatunk ki a két folyó találkozásához, és megnézhetjük a Duna szigeteit.

Ha hamisítatlan falusi kikapcsolódást szeretnénk, akkor mindenképpen Zalánkeménen szálljunk meg, bár Dimi novemberben járt itt, így is talált szállást, 15-20 euróba került egy éjszaka a kikötőben lévő kis hotelekben. A faluban rengeteg nyári szálláslehetőség van, panorámás apartmanoktól a kiadó szobákig, mindenféle minőségben és árszínvonalban.

Ha valaki mégsem tud elszakadni a városi pezsgéstől, akkor az innen félórányi autóútra lévő Újvidéken (Novi Sad) is megszállhat.

Újvidék meglepően szép és hangulatos város, gyönyörű óvárossal, rengeteg étteremmel, színvonalas szállásokkal, kulturális látnivalókkal. Igazi színes, európai nagyváros a maga 300 000 lakosával, akiknek 6%-a magyar ajkú. A szállások és éttermek 20-30%-kal olcsóbbak, mint a magyar vidéki városokban.

A Vajdaságban közel 300 000 magyar él, viszont Zalánkemén környékén már csak elvétve hallhatunk magyar szót. A vendéglátóhelyeken általában beszélnek angolul, vagy németül, a falvakban nem.

A filmben szereplő Srdjannal angolul beszéltem, míg Andríjával szerbül. A szerb tudásom nagyon gyenge, de az orosz és ukrán tudásomnak köszönhetően egész jól tudtunk kommunikálni, amit meg nem tudtunk kifejezni, azt kézzel-lábbal elmutogattuk.

Szeretem, mikor az élet ilyen véletlen helyzeteket és történeteket teremt. Miután elkészültem a kisfilmmel, izgatottan küldtem el jóváhagyásra Srdjannak és Andríjának. Nem tudhattam, hogy mit fognak szólni hozzá, hisz számukra én csak úgy jöttem a semmiből, nem ismerhetik a filmjeimet. Nagyon boldoggá és büszkévé tette őket a kisfilm, ami a lakhelyükről és egy kicsit az életükről is szól.

Egy kis gasztronómia

Természetesen Dimi kipróbálta a helyi éttermeket is, Zalánkeménben holtszezonban csak kettő volt nyitva a parton, de nyáron többet is találhatunk.

Kipróbáltam a dunai vegyes halászlevet, a grillezett tarját, ami mellé legurítottam egy Sljivovicát (szilvapálinkát) és egy szerb sört. Mindezért 2500 forintnak megfelelő dinárt fizettem. Újvidéken ettem az utóbbi évek legfinomabb és legjobb minőségű steak-jét, itallal, desszerttel 5 000 forintnak megfelelő dinárért.

Dimi szerint hazafelé érdemes lehet beugrani Zentára és Szabadkára is, vagy fürödni egyet Palicsfürdőn, ahol a szépséges Palics-tó is található.

Sajnos a sok szép dolog mellett szeméttel is találkozott. Dimi elkötelezett környezetvédő is, több szemétszedésen is részt vett már, és maga is szervezett. Természetesen arról is készült kisfilm, amit szintén bemutattunk nektek.

Sajnos én mindig megtalálom a szemetet, bárhol is járok. Titel alatt a Tisza-parton és Zalánkemén alatti dunai részen rontja a látványt a folyók által hozott és a helyiek által eldobált szemét. Ami külön elszomorított, hogy sajnos magyar palackokat is találtam.

Szerencsére azért Dimi főként szép dolgokat látott vajdasági látogatása során, a kisfilmet és a képeket megnézve pedig lehet, mi is ellátogatunk erre a helyre, ahol két nagy folyónk egyesül.