
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Egy komolyabb fényképezőgép, amelyen minden a nevén van nevezve: a nagyszámú kezelőszerv a valóságban a legegyszerűbb kezelhetőséget jelenti
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

A fénykép világosságának változása a záridő függvényében
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Holdfény fentről, közvilágítás lentről: a maximum, amire egy belépő szintű fényképezőgép képes lehet. ISO 800 érzékenység, f/2.8 rekesz, valamint a szoftver által engedélyezett leghosszabb, 30 másodperces záridő egy 2006-ös évjáratú Fuji S6500 géppel
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Teliholdas éjszakán a nappalinál ezerszer kevesebb fény, 250-szer hosszabb ideig gyűjtve, négyszer magasabb érzékenységgel rögzítve. Az eredmény: nappali színek, csillagokkal
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Hold nélküli éjszaka a bükki Mályinka alatt. A Tejút megörökítéséhez a közhiedelemmel ellentétben elsősorban nem milliós fényképezőgépre, hanem fényszennyezéstől mentes vidékre és páramentes, tiszta időre van szükség. (ISO 3200, f/2, 30 másodperc. Az autó végig egy helyben állt.)
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Többperces megvilágítási időknél már láthatóvá válik a föld forgása, bár itt már kicsit sok volt a jóból (ISO 1600, f/3.5, 3 perc 45 másodperc záridő)
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Ez sajnos bemozdult. Az éjszakai tájkép születésének másodpercei alatt a fényképezőnek tökéletesen mozdulatlannak kell lennie. A bekapcsolva hagyott, önmagát gerjesztő képstabilizátor is hasonló hibát okozhat.
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Az igazán látványos éjszakai képek kulcsa egy olcsó távkioldó
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Fényfestés kézzel: egy gyenge lámpával és sok gyakorlattal bonyolultabb alakzatok és szavak is a képre festhetők (ISO 200, f/2, 30 s)
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Fényt festhet a kisvasút is: a képen a Gyermekvasút tűzijátéknéző vonatának mozdonya jobbról érkezett, elhaladt a fotóhely előtt, majd közvetlenül utána megállt. A mögötte érkező kocsi belső fényei a kép távolabbi részén még csíkot húztak, de a fénygyűjtés utolsó másodperceire megállt, így viszonylag élesen láthatóvá váltak az ablakok, valamint a benne álló emberek is (ISO 640, f/10, 1 perc).
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

A hajnal első fényei Kőszeg alatt. Az ég alja még éppen csak annyira világos, mint a felhők alja, amelyeket a települések fényei világítanak meg. Az egyperces záridő még elég rövid ahhoz, hogy a csillagos égbolt ne forduljon a föld fölött, de elég hosszú a felhők mozgásának láthatóvá tételéhez (ISO 400, f/4).
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Az esti szürkületben a földön is könnyebben nyomot hagynak a mozgások: 1-2 másodperces fénygyűjtéssel a patakok fodrozódó vízesései is kisimulnak (ISO 100, f/11).
Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

A modern, magasabb kategóriájú fényképezőgépek extrém magas érzékenységen már szinte éjjellátóként működnek, és kézből fotózva is értékelhető képet adnak. Ezért azonban a képminőség terén kell nagy árat fizetni (ISO 12800, f/5, 1/3 s).

Az éjszaka, ahogy még sosem mutattad

Egy komolyabb fényképezőgép, amelyen minden a nevén van nevezve: a nagyszámú kezelőszerv a valóságban a legegyszerűbb kezelhetőséget jelenti

A fénykép világosságának változása a záridő függvényében

Holdfény fentről, közvilágítás lentről: a maximum, amire egy belépő szintű fényképezőgép képes lehet. ISO 800 érzékenység, f/2.8 rekesz, valamint a szoftver által engedélyezett leghosszabb, 30 másodperces záridő egy 2006-ös évjáratú Fuji S6500 géppel

Teliholdas éjszakán a nappalinál ezerszer kevesebb fény, 250-szer hosszabb ideig gyűjtve, négyszer magasabb érzékenységgel rögzítve. Az eredmény: nappali színek, csillagokkal

Hold nélküli éjszaka a bükki Mályinka alatt. A Tejút megörökítéséhez a közhiedelemmel ellentétben elsősorban nem milliós fényképezőgépre, hanem fényszennyezéstől mentes vidékre és páramentes, tiszta időre van szükség. (ISO 3200, f/2, 30 másodperc. Az autó végig egy helyben állt.)

Többperces megvilágítási időknél már láthatóvá válik a föld forgása, bár itt már kicsit sok volt a jóból (ISO 1600, f/3.5, 3 perc 45 másodperc záridő)

Ez sajnos bemozdult. Az éjszakai tájkép születésének másodpercei alatt a fényképezőnek tökéletesen mozdulatlannak kell lennie. A bekapcsolva hagyott, önmagát gerjesztő képstabilizátor is hasonló hibát okozhat.

Az igazán látványos éjszakai képek kulcsa egy olcsó távkioldó

Fényfestés kézzel: egy gyenge lámpával és sok gyakorlattal bonyolultabb alakzatok és szavak is a képre festhetők (ISO 200, f/2, 30 s)

Fényt festhet a kisvasút is: a képen a Gyermekvasút tűzijátéknéző vonatának mozdonya jobbról érkezett, elhaladt a fotóhely előtt, majd közvetlenül utána megállt. A mögötte érkező kocsi belső fényei a kép távolabbi részén még csíkot húztak, de a fénygyűjtés utolsó másodperceire megállt, így viszonylag élesen láthatóvá váltak az ablakok, valamint a benne álló emberek is (ISO 640, f/10, 1 perc).

A hajnal első fényei Kőszeg alatt. Az ég alja még éppen csak annyira világos, mint a felhők alja, amelyeket a települések fényei világítanak meg. Az egyperces záridő még elég rövid ahhoz, hogy a csillagos égbolt ne forduljon a föld fölött, de elég hosszú a felhők mozgásának láthatóvá tételéhez (ISO 400, f/4).

Az esti szürkületben a földön is könnyebben nyomot hagynak a mozgások: 1-2 másodperces fénygyűjtéssel a patakok fodrozódó vízesései is kisimulnak (ISO 100, f/11).

A modern, magasabb kategóriájú fényképezőgépek extrém magas érzékenységen már szinte éjjellátóként működnek, és kézből fotózva is értékelhető képet adnak. Ezért azonban a képminőség terén kell nagy árat fizetni (ISO 12800, f/5, 1/3 s).