2016. július 13.

Ahol 10 perc a különbség nyár és tél között

Kánikulában indultunk, amiből viharos havas eső lett, a csúcson aztán megint hét ágra sütött a nap. This is Tatraaa!

Vili után középső fiam is csúcsot döntött a hétvégén: a Nagyszalóki csúcs (2452 m) után a jóval combosabb, meredekebb, és a csúcsán mászósabb Kriván (2494 m) állt előtte.

Hárman mentünk ki szombaton délelőtt Amerika kollégával, és úgy terveztük, alszunk egyet Nová Lesnán (Alsóerdőfalva) a Magas-Tátra lábánál, majd másnap nekiszaladunk a hegynek. A meteo viszont aznapra még jó időt jósolt, másnapra 10 mm esőt. Ezért ahogy megérkeztünk, egyenesen a Tri Studnicky parkolóhoz hajtottam a Kriván alá, és hajrá, délután háromkor megindultunk felfelé.

Az úttal, részletekkel, érdekességekkel most nem untatom a blog olvasóit, két évvel ezelőtti utunkon alaposan leírtam mindent, ide kattintva elolvasható. Akkor is tikkasztó, szaunát idéző kánikulában indultunk el, most is. Akkor sem úsztuk meg gatyáig ázás nélkül, most sem. Akkor lefele, az út végén kapott el a monszun, most viszont felfelé, 1800 méternél jött a sztereó mennydörgés, majd a vihar és a jégeső.

A jégesőt egy szikla alá bújva vészeltük át, és én komolyan vissza akartam fordulni. A cipőmben cuppogott a zokni, és az esőkabát ellenére bőrig áztam. Amerika kolléga riadt sünszemekkel pislogott ki lebernyegének kapucnija alól, és elindult lefelé.

Leó viszont roppant eltökélt volt abban, hogy fel akar menni. Addig meresztettem a szemem a felhőkbe, amíg lassacskán oszladozni kezdtek, és elállt az eső. Azt mondtam, legyen, menjünk tovább, legfeljebb ha megint fordul az idő, akkor visszafordulunk mi is.

A nap viszont egyre jobban előbújt, a szél elállt, sőt a csúcson egyenesen jó időnk lett újra. Még meg is száradtunk közben. A csúcson mi voltunk aznap az utolsók. Csak mi ketten álltunk a csúcskereszt mellett.

Ahogy néztem, 4 óra alatt értünk fel, 3 óra alatt le. Leó a végére rettentően elfáradt. Küzdeni akarásból meg kell emelnem előtte a kalapom, 14 évesen 1350 méter szintkülönbség nem semmi.

Konklúzió: A Magas-Tátra rendkívül kiszámíthatatlan, pillanatok alatt jöhet a vihar. Esőkabát mindig kell, és nem árt az óvatosság. A Kriván nem könnyű hegy, az utolsó száz méter szinte igazi, kezet-lábat igénylő hegymászás a sziklalabirintusban el-eltünedező turistaúton. Az út oda-vissza egy tank benzin, a szállás 10 euró fejenként (Nová Lesnán lakik egy magyar panziós, Retteghy Imre, őt szoktuk előnyben részesíteni.) A helyi Koliba vendéglőben ketten 15-20 euróból bőségesen be lehet vacsorázni.