A hónap turistaháza
Kisinóci turistaház – Menedék a Pokol-völgy kapujában
(Írta: Nagy Loránd István)
Idén immáron harmadjára futottunk neki szállásválogatónknak, szívünk pedig visszahúzott a Börzsönybe. Kóspallagtól másfél kilométerre, a hegység legrégebbi, több mint 85 éves múltra visszatekintő, kempingként és erdei iskolaként is funkcionáló turistalétesítményében töltöttünk egy remek éjszakát. Még egy kis környékbeli barangolásra is futotta az időnkből.

A hónap turistamozgalma
Portyázások Magyarországon
(Írta: Dabis Balázs Silvius)
Nem a merseburgi vagy az augsburgi csatáról fogunk cikkezni, hanem egy 1985-ben indult túramozgalomról, amelynek teljesítésével nemcsak egy gyönyörű, zománcozott jelvényt szerzel meg, hanem eljuthatsz Magyarország négy égtáj szerinti sarkába, legmagasabb és legalacsonyabb pontjára, valamint hazánk kellős közepébe is.

Élet a kéken
Alföldi Kéktúra – 1. rész – A Gemenci-erdő
(Írta: Horváth Béla)
Utunkat a mintegy 845 km hosszan kanyargó Alföldi Kéktúra délnyugati végpontján kezdjük, Szekszárdról indulva átvágunk a Gemenci-erdőn, majd a Türr István hídon keresztezzük a Dunát. Túránkat Baján fejezzük be, ahonnan távolsági busszal vagy vonattal is hazajuthatunk. A Szekszárdi-dombság keleti pereméről a Tolnai-Sárközbe vezet az utunk, majd a Duna keleti partján érkezünk meg a Kalocsai-Sárköz határára. A túraszakasz hossza az MTSZ 2011-ben közzétett adatai szerint 40,65 km hosszú, a szintemelkedés elhanyagolható. Ezt a távot két nap alatt kényelmesen bejárhatjuk.

História
A Taródi-vár
(Írta: Lantos Gábor)
Sportriporterként az elmúlt huszonöt évben legalább száz alkalommal jártam a leghűségesebb magyar városban, Sopronban. Szégyen, vagy sem, ez alatt a negyed század alatt egyszer sem hallottam a Lövérekben megbúvó Taródi-várról. 2016-ban is csupán egy, az interneten pár pillanatra felvillanó hirdetés sorai között láttam meg a különleges építmény nevét. Ennyi azonban bőségesen elegendő volt ahhoz, hogy felkerekedjek, és bepótoljam a mulasztást. Riport Magyarország egyik legkülönlegesebb magánváráról, amelyet kevesen ismernek, pedig megérdemelné a nagyobb figyelmet.

Két keréken
Tavaszi Tisza-tó-kerülés
(Írta: Varga Zsóka, Abelovszky Tamás)
A Tisza-tó télen-nyáron egyaránt kiváló célpont a kerékpárral túrázóknak – családdal, barátokkal, párban vagy akár egyedül. Tavaly június után idén februárban is felkerekedtünk egy tókerülő bringatúrára. Egyik alkalommal sem csalódtunk.

Szpeleo
Barlangoló – Föld alatti univerzum
(Írta: Gedeon Bogi)
A barlangok titokzatos világa évezredek óta megmozgatja az emberek fantáziáját. Mitikus alakok, félelmetes szörnyek otthona, vallási szertartások helyszíne, védelmet és biztonságot nyújtó rejtek. Számos szerepben felbukkannak az emberiség története során. Napjainkban tudományos kutatások, vizsgálatok, oktatás, sport és rekreációs időtöltés színterei. Nincs olyan ember a földön, akiben ne váltana ki érzelmeket a barlangok említése – az égető kíváncsiságtól a pánikszerű félelemig terjed a paletta.

Fókuszban a természet
A természetfotózás megkerülhetetlen művésze
(Írta: Dabis Balázs Silvius)
Bár a Kiskunságon élő, többszörösen fődíjas, középkorú úrnak régi szenvedélye a természetfotózás, az egész őrületet csak egy izgalmas játéknak tekinti. Sosem görcsöl azon, hogy nyernek-e képei a pályázatokon, inkább az érdekli, hogy valami egészen meglepőt, meghökkentően újat alkosson. Képei elvontak, sokatmondóan különösek, felismerhetően „daróczicsabásak”. A stílusteremtő mestertől nemcsak a korábbi számunkban bemutatott ifjú tehetség, Szekeres Levente tanul, hanem Máté Bence is mentorának nevezheti a szikes puszták és homokbuckák világának kiváló fotósát.

Zöldhullám
Sarkantyús földmunkás – A barna ásóbéka
(Írta: Nagy Loránd István)
Hazánk kétéltűfaunájának egyik legkülönlegesebb képviselője a sík és dombvidékeken egyaránt gyakori, laza, homokos talajú területekhez kötődő, éjszakai életmódú barna ásóbéka. A tömzsi testalkatú, vészhelyzetben jellegzetes fokhagymaszagot árasztó állat március és október között aktív. Lárvái hatalmasra fejlődnek, óriási termetű ebihalai a legnagyobbak a magyarországi békák táborában.

Zöldhullám
Vihetem, vagy sem? – Találós kérdések megfejtéssel
(Írta: Nagy Loránd István)
A természetet járva rengeteg vonzó dologgal találkozhatunk. Avartakaró alól kikandikáló szarvasagancsok, csillogó ásványok, pettyes madártojások, végeláthatatlan virágmezők, mesebeli gombák csábítanak, hogy lehajoljunk értük, de egy kis szerencsével még középkori kincsekre vagy kihalt fajok maradványaira is bukkanhatunk. Utánajártunk, miket gyűjthetünk össze, mit és honnan vihetünk haza. Ne legyünk túlzottan bizakodók!