Megjelent júniusi lapszámunk
2023/5

Az Alföld ezer arca

Jó eséllyel nincs olyan ember ebben az országban, aki ne kötődne, kapcsolódna valamilyen módon az Alföldhöz, amely mindezek ellenére méltatlanul kevés figyelmet kap a hazai természetjáróktól. Pedig a mostani lapszámunk is remek bizonyíték arra, hogy rengeteg túraútvonalat, gazdag élővilágot és izgalmas épületeket fedezhetünk fel a korántsem egyhangú síkságon. Aki alaposabban is meg szeretné ismerni a hely hangulatát, lakóit, annak elsősorban az Alföldi Kéktúra (AK) lejárását javasoljuk Szekszárdtól egészen Sátoraljaújhelyig közel 870 km-en keresztül. Az Alföld sokszínűségére jellemző, hogy még az AK teljesítésével is csak ízelítőt kaphatunk belőle, ezért a mostani számunkba meg sem próbáltunk mindent bezsúfolni, sokkal inkább kedvenc helyeinket igyekeztünk összeszedni. Remélem, sikerrel.

Nógrádi Attila
főszerkesztő

Petőfi nyomában

Különleges helyszínek, amelyek megihlették a költőt
Petőfi Sándor két dolgot bizonyosan szenvedélyesen szeretett: verseket írni és utazni, bejárta szinte az egész országot. Ezúttal olyan emlékhelyeket gyűjtöttünk össze, ahol a forradalom lánglelkű poétája nem csupán megfordult, hanem élt, alkotott, vagy éppen szerelembe esett. Szubjektív válogatás következik.

Meteo

Optikai illúziók a légkörben
Verőfényes napsütéses időben a szántóföldek felett vagy a meleg aszfalton sokszor olyan tükröződések jelennek meg, mintha hatalmas pocsolyák hevernének a földön előttünk. Azonban hiába közeledünk feléjük, mégsem tudjuk őket utolérni, hirtelen „felszáradnak”, avagy elillannak a semmibe, mintha ott sem lettek volna. Néha igen nehéz elhinni, hogy tényleg nem voltak ott, és csak a szemünk káprázott, pedig hihetetlenül élethűnek láttuk őket.

Interjú

Az Alföldi Kéktúra úttörői
Az 1996-ban felavatott Alföldi Kéktúra teljesítése sokat fejlődött az elmúlt közel három évtizedben. Az első évben még katonai térképekkel kellett rajta tájékozódni, mert a felfestés nem volt teljes, és négy igazolófüzet is kellett hozzá. Erről a „hőskorról” kérdeztük az avatótúra két főszervezőjét, Matolcsi Györgyöt és Kovács Sándort, az Eötvös Loránd Természetbarát Egyesület akkori vezetőit.

Túrapraktika

Éjjel a pusztában – menedékek az Alföldi Kéktúra mentén
Havi válogatásunkban az Alföldi Kéktúra néhány éjszakázóhelyét mutatjuk be. És bár az Országos Kékkör turisztikai felszereltsége éppen itt a legszegényebb, kint alvásra ideális kilátókat, erdőligeteket és pihenőhelyeket errefelé is találunk.

Rejtett kincseink

Ahol a kakukk ébreszt, a fülemüle altat – A Kis-Sárrét
Kevesen ismerik, még kevesebben jártak itt, pedig a magyar–román határnál található Kis-Sárrét nemcsak a Körös–Maros Nemzeti Park egyik legváltozatosabb részterülete, de az ország egyik legszebb és természeti értékekben leggazdagabb vidéke is.

Tudástár

Évezredek emlékeit őrzik az alföldi kurgánok
Az Alföld jellegzetes tájképi elemei a kunhalmok, amelyekből hajdan több tízezer lehetett a Kárpát-medencében. Mára azonban – az emberi tevékenység miatt – ezeknek egy része eltűnt, pedig a halmok azon túl, hogy korai történelmünk fontos emlékei, természetvédelmi szempontból is értékesek.