Megjelent márciusi lapszámunk
2023/2

Fedezzük fel a környékünket!

A márciusi címlapfotónk - első ránézésre - akár a Magas-Tátrában vagy a Dolomitok egyik csúcsán is készülhetett volna, holott a főváros szomszédságában, az egyik legforgalmasabb helyen, Budaörsön lőttük, miközben alattunk zúgott a mindig forgalmas M1–M7-bevezető. Ebből is látszik, hogy fővárosból sem kell feltétlenül messzire mennünk egy jó kis túráért, amire jó példákat adunk a Jelvényvadász rovatunkban, a Budai-hegység Turistáját bemutatva. Egy kicsit távolabb mozdulva a Dunakanyarba is elviszünk benneteket, és megpróbáljuk úgy megmutatni ezt a sokak által kedvelt helyet, hogy egy teljesen más arcát mutassa legközelebbi látogatásotok alkalmával. Konfár Tibor kollégánk nem kevés időt töltött a helyszínen és különféle könyvtárakban, hogy bemutassa nekünk Visegrád legnagyobb lokálpatriótáját, aki nélkül jóval szegényebb lenne a hazai természetjárás. És az a legszebb, hogy ez még csak a kezdet a remek cikkeink sorában, mert egyebek mellett lemerészkedtünk a Miskolctapolcai Barlangfürdő legrejtettebb zugaiba, megtudtuk, miként segítenek a lovak a börzsönyi favágóknak, bejártuk Nyíregyházát, megnéztük a javában szépülő tihanyi apátságot, és mindezek mellett még olyan helyeket is összeszedtünk, ahol (szerintünk) óriási élmény egy éjszakát eltölteni a szabadban.

HISTÓRIA

A Balaton koronája és az ország kincse – A tihanyi apátság

Ha arra a kérdésre keressük a választ, vajon miben rejlik a tihanyi apátság varázsa, mindenképpen számba kell vennünk a magyar tenger közelségét és a festővászonra kívánkozó kilátást, de legfőképp azt a barátságos atmoszférát, amit az itt élő szerzetesek teremtenek a látogatóknak. I. András király, a bencés rend és persze a Pogány Madonna nyomába eredtünk.

VÁROSI SÉTA

Nyíregyháza – A homokból és hitből emelt város

Tél derekán látogattunk el Nyíregyházára, ahol a főszezonon kívül is jó program lehet egy városi séta. Bejártuk a belvárost, és barangoltunk a hangulatos Sóstón, ami azon túl, hogy ilyenkor is gyönyörű, tele van érdekes történetekkel.

TÁJ ÉS EMBER

Élmények és történetek a Magas-Mátrából

Miközben a Magas-Mátra településeit érintő túránkon gyönyörű tájakat jártunk be, a környék múltjának néhány érdekes epizódja is feltárult. A tavaszra készülő téli Mátra szépségei és egy századokon átívelő időutazás az üveghutáktól a „magyar Semmeringen” át a wellness-szállókig.

JELVÉNYVADÁSZ

Budai-hegység Turistája

Ez a jelvényszerző túramozgalom jó apropót adhat megismerni a műemlékekben, természeti és történelmi kincsekben gazdag Budai-hegységet, amely még a főváros és környékén lakó természetjárók számára is mutathat újat.

TUDÁSTÁR

Növények a még műanyagmentes háztartásokban

A takarítás, a mosás, a mosogatás, az illatosítás, a kártevők riasztása és sok egyéb más is mind megoldható volt egykor növényi anyagok segítségével. Nagyjából százötven növényfajt használtak régen a háztartási munkákban, jó párat még déd- vagy nagymamáink idejében is. Némelyik használata persze ma már csak érdekesség, ám nem árt inspirálódnunk a múltbeli tudásból és megismerkednünk az egykor bevált növényfajokkal, melyek ma is mind itt vannak körülöttünk.

BARLANGI SÉTA

„Száraz lábas” túra a természet fedett fürdőjében

A szokásos éves karbantartáskor néhány nap erejéig be lehet járni a Miskolctapolcai Barlangfürdő legrejtettebb zugait is. Bár a fürdő vonzereje egyértelműen az, hogy a meleg karsztvíz gyógyító erejét élvezve – Európában egyedülálló módon – egy valódi barlangban lubickoljunk, a meghirdetett „száraz lábas” túra is hihetetlenül népszerű. A helyek hamar betelnek, de most időben kapcsoltunk, így idén mi is bejutottunk.

REJTETT KINCSEINK

Zsitvay Tibor visegrádi emlékei

Zsitvay Tibor igazságügyi miniszter, politikus, házelnök és egyben lelkes turista a két világháború közti magyar történetírás egyik méltatlanul elfeledett alakja. Bár munkája a fővároshoz kötötte, szabadidejét legszívesebben visegrádi nyaralójában és a környékbeli hegyekben töltötte, ahol számos műemlék őrzi emlékét. A Görgey-bérc, a Zsitvay-kilátó, a Mátyás-emlékmű vagy akár a királyi palota felkeresésével bepillantást nyerhetünk egy nemes lelkű lokálpatrióta tevékeny életének visegrádi fejezetébe.

ALTERNATÍV ERDŐGAZDÁLKODÁS

Időutazás a Börzsönyben, avagy fakitermelés lóval

Ahogy az orrlyukukon a csikorgó fagyban sűrű párát lehelő, megtermett lovak a kivágott fákat az útra húzzák, egyszerűen megérint az ősiség. Az erdei munkalovak használata legalább annyira szól szenvedélyről és a hagyomány szeretetéről, mint természetközeli erdőgazdálkodásról vagy gazdaságosságról.

TÚRAPRAKTIKA

Magyarország legjobb erdei menedékhelyei

Erdőben aludni nemcsak szükség esetén lehet, hanem elsősorban az élményért érdemes. Hazánk kis kiterjedésű hegységeiben is találhatók a komfortos erdei éjszaka ígéretét hordozó, az év minden napján bárki számára hozzáférhető menedékhelyek. Összeállításunkban néhány ilyen „egzotikus”, akár a téli hidegben is használható erdei hajlékot mutatunk be a Soproni-hegységtől a Bükkig.