MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalaiTermészetjáróGerecse 50KéktúraGalyacentrumTuristashopTermészetjáró kártya

2018.08.11. 09:00,   Szöveg: Joó Annamária,   Fotó: Gulyás Attila

Egy hely, ahol pilótának érezheted magad

Még csak két éves lesz szeptemberben, de már több mint százezren voltak rá kíváncsiak. Mi is. A szolnoki repülőmúzeumban jártunk. 

Nem vagyok egy technikarajongó, és bevallom, a katonai repülőgépek, helikopterek és egyéb harcászati „kütyük” sem hoznak túlságosan lázba. Ha múzeumról van szó, inkább – amolyan klasszik bölcsészként – a képzőművészeti vagy irodalmi kiállításokat preferálom. De amikor az egyik keményen intellektuális vonalat képviselő barátnőm és annak 12 éves fia, Barnus is – aki viszont mindenért oda van, ami katonai, pláne, ha az a levegőben közlekedik – egymás szavába vágva, csillogó szemekkel adták elő a RepTár-beli repülős élményeiket, kíváncsivá tettek, és felvettem a bakancslistámra a szolnoki repülőmúzeumot.

 

Fotó: Gulyás Attila

A RepTár udvarán 29 szépen felújított katonai helikopter és repülőgép sorakozik

 

Egy forró nyári napon pedig alkalom is adódott a látogatásra. Fotós kollégámmal, Attilával – aki velem ellentétben a vasutak, kisvasutak nagy barátja és nem mellesleg a repülőgépek szerelmese is – felkerekedtünk, hogy megnézzük, mit tartogat számunkra az ország egyetlen katonai repüléstörténeti kiállítása a szolnoki indóházban. Nem spoilerezem le nagyon, ha megsúgom, hogy igen sok mindent, és azt kulturált környezetben, látványosan, európai színvonalon, szórakoztató és 21. századi módon teszi.

 

A múzeum látnivalóin és élményelemein Acsay Orsolya múzeumpedagógus vezet végig bennünket, aki 2016-tól, a RepTár nyitása óta munkatársa az intézménynek, és rengeteg érdekességet mesél a kiállított gépcsodákról. Miközben a tágas udvaron, a szépen felújított vadászgépek és helikopterek között sétálunk, megtudjuk, hogy nemcsak az itt látható hadrendből kivont és hatástalanított 29 gép képvisel különleges értéket, de az épületek is. Az idén 171-ik születésnapját ünneplő klasszicista stílusú indóház Magyarország egyik legrégebbi vasúti indítóháza, és a másik két épülettel, a vízházzal és a raktárházzal együtt műemlékvédelem alatt áll.

 

Fotó: Gulyás Attila

Az L–29 „Delfin” sugárhajtású oktató repülőgép a múzeum udvarán, háttérben az Indóház, amely 1847-ben épült, és ma már műemléki védettséget élvez

 

Miután végignéztük a kültéri MiG-sort (a magyarországi jet-korszak kezdetét jelentő MiG–15-ös kezdi és a hazánkban már nem, de sok helyütt még rendszerben lévő MiG–29–es zárja), érdemes egy kicsit elidőzni a sasmadár díszfestésű „Csőrikénél”, és alaposabban körbejárni. Ez a 117-es oldalszámú Mi–24-es típus ugyanis nemcsak feltűnő festésének köszönheti különlegességét, hanem annak is, hogy van egy 8 fő szállítására alkalmas deszanttere. A nyolc ablak közül 6-nál a tervezők egy-egy fegyverbölcsőt helyeztek el, ahol a katonák félig ülő, illetve térdelő pozícióban várhattak a bevetésre. Két pilótafülkéje van, a felsőben ül a helikopter pilótája, az alsóban a fegyverzet kezelője, az operátor. Az összes többi itt látható helikoptertípussal ellentétben a Mi–24-es behúzható futóművel rendelkezik, illetve páncélozás borítja. Sajnos a belsejébe nem mehetünk be, ahogy a szabadtéren kiállított többi gépbe sem, viszont nincs kordonnal elzárva, így testközelből a legapróbb részleteit is megnézhetjük, akár meg is érinthetjük, és jól körbe is fotózhatjuk. Én még sosem láttam ilyen közelről egy helikopter rakétáját, gépágyúját és négycsövű géppuskáját.

 

Fotó: Gulyás Attila

A „Cápeti” I. és II. látványos cápás díszfestésének köszönhetően a látogatók nagy kedvencei

 

Ha a szintén egyedi festésű, cápát mintázó „Cápetiken” is túljutottunk, akkor egy kis változatosságot víve a látogatásba, bevethetjük magunkat az egykori rámpás rakodó, azaz raktár épületébe, ahol kalandpálya vár drótkötélpályával, An–2-es repülőgéppel, sötét labirintussal, billegő híddal és kúszófolyósóval. Az akadálypálya drótköteles része ugyan kredites, azaz a belépőn felül fizetni kell érte, de ha nem használjuk fel, az ajándékboltban vissza lehet váltani. A földszinti rész pedig ingyenes.

 

Fotó: Gulyás Attila

SZ–75 rakéta és P–15 radar a RepTár udvarának nyugati részén

 

A raktárépület északi részében légvédelmi kiállítás található, ami jól kiegészíti a kültéri lokátorokat. A gyerekek nagy valószínűséggel örömmel tapogatják majd az ütegeket, nyomkodják a lokátorokat irányító műszerek gombjait. Amennyiben rászánjuk az időt, és elolvassuk az táblákat, pontos képet alkothatunk a hazai légvédelmi rendszerekről és alakulatokról. Ha gyerekkel vagyok, akkor most tartunk kb. másfél óránál, és akkor a kinti repülős tematikus játszóteret még ki se próbáltuk, ami ránézésre minimum fél órára odatapasztja a kölyköket.

 

Fotó: Gulyás Attila

A Hangár földszintjén csak kapkodjuk a tekintetünket a sok repülős csoda láttán 

 

És csak ezután jött a legizgalmasabb rész: a Hangár, ahol 18 gyönyörű, precízen megmunkált repülőeszköz, 4D mozi és a MiG–29-es szimulátorok sorakoznak. Itt tényleg még a plafonon is repülőgépek lógnak, méghozzá vitorlázók: Rubik-modellek, köztük a kecses Góbé, a leghíresebb oktató vitorlázógépünk. A fémépítésű gépcsalád tervezője idősebb Rubik Ernő gépészmérnök, a Rubik-kocka feltalálójának édesapja.

 

Fotó: Gulyás Attila

A MiG–29-es szimulátornál te is lehetsz vadászpilóta

 

Az emeleten rögtön a MiG-szimulátorparkhoz megyünk. Peszeki Zoltán nyugállományú alezredes, aki maga is MiG–29-es vadászpilóta volt, segít nekünk eligazodni a szimulátorban, amely tökéletes másolata az eredeti pilótafülkének. A szakember tömören, pörgősen elmondja és megmutatja a lényeget: gázkar, botkormány, műszerek. Atyaég, rengeteg a műszer, és mindez a képernyőn is látható! Sebegességünk, magasságunk, horizont – mutatja a monitoron a rutinos expilóta. Kiengedjük a futót és a két fékszárnyat. Aha, tényleg, kicsit sok az infó meg amire figyelni kell, és a gázkar is, mintha messzebb lenne nekem az ideálisnál, de hurrá, repülünk! Mondjuk, az még kérdés számomra, hol a pálya. De némi segítséggel, az is megvan. Úgy tűnik, a szomszédos szimulátorban Attilának ez azért flottabbul megy, nem hiába, műszaki ember.

 

500 méterre emelkedünk, aztán magasabbra. Hasítok a felhők között, alattam mozaikszerűen szántóföldek, apró házak és folyók szabdalta táj suhan el, baromi jó pilótának lenni, viszont nem egyszerű. Kétszer zuhanok le, egyszer azért, mert a „dugóhúzós manővert” próbálom ki, egyszer meg csak úgy, mert elbénázok valamit. De no para, mert a játék gombnyomásra folytatódik. Amikor aztán harci üzemmódba váltunk, a kedvem is harciasabb lesz, és több földi egységet kilövök. Leszállni ugyan csak segítséggel sikerül, de az élmény így is teljes. A szimulátor szintén kredites, de szerintem nincs az az ember, aki ezt a játékot kihagyná vagy visszaváltaná.

 

Fotó: Gulyás Attila

A 4D moziban VR-szemüvegekben és mozgó székekben élhetjük át a repülés élményét

 

A galérián lévő 4D mozi pedig ezt a repülős élményfaktort is tovább tudta fokozni. Stilizált katapultülésekben, becsatolva, VR-szemüveggel a fejünkön élhettük át, milyen lehet vadászgépet vezetni vagy ejtőernyővel kiugrani egy helikopterből. Az élethű hatás kedvéért nemcsak térben láthattuk az eseményeket, de a szék is mozgott alattunk. Ha például turbulencia volt a gépen, mi is rázkódtunk, az ejtőernyős ugrás után pedig jelentősen előrebillent a székünk. És ha ez sem lenne elég a pilótaélményhez, a földszinten egy Jak–52-es kiképző repülőgépbe és egy MiG–21-es vadászrepülőbe is beülhetünk.

 

Fotó: Gulyás Attila

Az Il–2-es csatarepülőgép roncsa a Hangárban

 

Ezen kívül a Hangár földszintjén még olyan unikumokat láthatunk, mint az Il–2-es csatarepülőgép roncsa, amely minden idők legnagyobb példányszámban gyártott katonai repülőgépe, mára azonban kevesebb, mint egy tucat van belőle az egész világon, Magyarországon pedig ez az egy. A roncsot a Balatonból emelték ki 1999-ben. Vagy a Po–2-es kétfedelű „pacsirta”, amely nyitott pilótafülkével rendelkezik, és tervezési időszaka az 1920-as évek végére tehető. Érdekessége, hogy a II. világháborúban ezzel a típussal bombázták az ellenséget az „éjszakai boszorkányok”-ként elhíresült szovjet pilótahölgyek. Sok Po–2-esnek nem is volt bombavetője, a „boszorkányok” ölükben, fonott kosarakban tárolták a bombákat, kézigránátokat, és szó szerint kézzel dobálták ki azokat az ellenséges területekre. A szovjetek eredetileg kiképzőgépnek szánták, illetve 9000 példányt a mezőgazdaság is kapott belőle, ezért is becézik oroszul kukuruznyinak (kukoricásnak), magyarul pedig „Marika néninek” vagy „pacsirtának”.

 

Fotó: Gulyás Attila

A hazai légvédelmi rendszerekről kapunk pontos képet a raktárépület nyugati részében található kiállításon

 

Akiket pedig a hatóművek, hajtóműmetszetek, turbinák, csillagmotorok, sorosmotorok, rotorlapátok érdekelnek, azoknak a földszinti tárlatot ajánlom, mindegyik egy-egy gépészmérnök-csemege. Beismerem, ezen a részen én valamivel gyorsabban haladtam át, mint technikarajongó kollégám, Attila, aki nem győzte csattogtatni a fotómasináját. És az Indóház emeleti háromtermes kiállításterét még nem is említettem, ahol a gépágyúktól kezdve, a repülőmodelleken át a katonai ruházatokig és felszerelésekig mindent láthatunk, ami az I. világháborútól napjainkig a magyar repülés korszakához köthető. Külön piros pont a kiállítás összeállítóinak, hogy a múzeumban rengeteg VR-szemüveget találunk, melyekkel szétnézhetünk az adott gép belsejében, és a bemutatott tárgyak mellett több helyütt jókora fektetett érintőképernyőkön böngészhetjük az információkat.

 

Fotó: Gulyás Attila

A RepTár 60 000 négyzetméterén, amiből 4500 fedett kiállítótér, mindent megtudhatunk a magyar katonai repülés történetéről

 

Alapvetően nem vagyok egy militari beállítottságú, és nem szeretném tovább fényezni a múzeumot, de ennyi gyönyörűen felújított, rendben tartott repülőgépet, helikoptert, hajtóművet, motort, turbinát, légcsavart és légvédelmi eszközt egy helyen, kül- és beltéren, máshol még nem láttam az országban. Látszik, hogy nem kevés pénz, lelkesedés, átgondolás és hozzáértő munka van mögötte. És a múzeum anyaga folyamatosan bővül. A tervek szerint érkezik a „Csőrike” II-es és a szarvastehén festésű Mi–24-es. Szóval lesz miért visszajönni.

 

Hasznos információk
Cím: Szolnok, Indóház út 4-6. A megközelítésről ide kattintva tájékozódhatsz.
Nyitvatartás: egész évben hétfő kivételével mindennap 10 és 18 óra között (pénztárzárás: 17.30-kor).
Jegyárak:
Főszezonban (06.15-től 08.31-ig)
- Teljes árú: 2500 Ft
- Diák és nyugdíjas: 1250 Ft
Főszezonon kívül (09.01-től 06.14-ig)
- Teljes árú: hétköznap 2000 Ft; hétvégén 2500 Ft
- Diák- és nyugdíjas: hétköznap 1000 Ft, hétvégén 1250 Ft
A belépőjegy tartalmazza az Indóházban elhelyezett magyar katonai repüléstörténeti kiállítás, fedett és kültéri területeken elhelyezett repülők, helikopterek, légvédelmi eszközök megtekintését és az interaktív eszközök használatát, valamint szabadtéri játszótér és a katonai kiképzőpálya használatát.
Lehetőség van RepTárs Klubkártya vásárlására, amellyel 1 évig hétköznapokon, hétvégéken, valamint a RepTár saját rendezésű eseményein a belépés díjmentes.
RepTárs Klub Kártya ára: 4900 Ft
6 éves kor alatt, seniorbelépővel és RepTárs Klubkártyával ingyenes a látogatás egész évben.
Élményelemek a belépőn felül:
- Katonai akadálypálya, csúszópálya-használattal (40 perc, 120 cm fölött): 800 Ft/fő
- Szimulátor: 800 Ft/fő (10 év és 120 cm fölött)
- 4 D mozi: 800 Ft/fő (120 cm fölött)
- pilótapont: beülés a MiG–21-es és a Jak–52-es repülőgépbe: 400 Ft/fő

A RepTár 60 000 négyzetméteres területét bejárni nem kevés idő, a látnivalók és az élménypontok akár félnapos programot is kitesznek. Ha megpihennél és felfrissülnél, akkor az Indóház földszintjén található étteremben (külön gyerekmenü is van) és kávézóban megteheted. Bővebb információ a repülőmúzeum honlapján.

 

 

Van már programod augusztus 20-ára vagy szeptember 1-jére?
Augusztus 20-án díjmentes belépéssel vár a RepTár, plusz ezen a napon lehetőséged lesz olyan repülőgépeket és helikoptereket kipróbálni kedvezményes áron, amelyekbe egyébként nem lehet beülni. Ezen a napon rendezik meg a 42. CISM Katonai Ejtőernyős Világbajnokság ünnepélyes zárórendezvényét és eredményhirdetését a RepTár udvarán.
Szeptember 1-jén 2 éves a RepTár
A Szolnok Napja programsorozat részeként a MÁV Nosztalgia Kft. különvonatot indít szeptember 1-jén Budapest Nyugati pályaudvarról Szolnokra, amelynek végállomása a RepTár. A „Gőzfelhős kirándulás Szolnokra” programról bővebben itt olvashatsz.
A szolnoki repülőmúzeum születésnapja alkalmából kedvezményes belépővel és sok meglepetéssel várja a látogatókat. Bővebb infó ide és ide kattintva.
 

 

Kapcsolódó cikkeink:

A fejünkre húzták a pilótasapkát a repülőskanzenben

Rejtélyes források és muzeális gőzhajók – Dunaalmás és Neszmély

Természet négy fal között 

Öt hazai múzeum, ahol feltárul a világ

 

 





HOZZÁSZÓLÁSOK

Hozzászóláshoz jelentkezz be!


Közösségi oldalak
A hónap fotója
2018. október
Nagy Patrícius:
Csillagkapu
36. GERECSE 50
Így látták az idei Gerecse teljesítménytúrák résztvevői ezt a borongós, kissé hűvös, húsvét...