Tóni a kéken

2016. június 17.

Toronyiránt és busszal az Alföldön - Furtától Körösnagyharsányig

Furtán elköszöntünk Olgától, aki kikísért minket a falu határába, és bízva abban, hogy profi túrázókkal van dolga, útnak eresztett minket. Addig nem is volt baj, amíg az országúton gyalogoltunk, viszont amikor letértünk a földútra, elvesztettük a jelet, aztán az utat, mert mindent nyakig érő gaz borított.

Észrevettünk egy templomtornyot, és becéloztuk. Azt hittük, Körösszakál házait látjuk a távolban. Őzikék ugrándoztak előttünk, mi pedig nádasban, mezőkön és hatalmas fűben megkezdtük túlélőtúránkat a kánikulában.

A gazt felváltotta a bokáig érő sár és víz. Mi pedig haladtunk toronyiránt kitartóan. Falu még nem volt ilyen messze. Két órát gyalogoltunk a hatalmas pocsolyákkal borított, borzalmas minőségű úton. Nagyon nehéz Tónit kísérni ilyen vacak terepen. A következő instrukciókat hallottuk folyamatosan Ricsitől: „Tóni, gyere balra, jobbra víz, balra víz, mindenhol víz, körülötted mindenhol sár.” Azt hittük, hogy soha nem fogunk megérkezni.

Aztán beértünk a faluba. Gyanús volt, hogy egy bevezető útnál sem láttunk kék jelet. Csoda lett volna, ha találunk, mert nem Körösszakálra, hanem a tőle 15 km-re lévő Mezősasra érkeztünk. Nem tudtuk, hogy sírjunk-e vagy röhögjünk. Az utóbbi mellett döntöttünk, és a falu kocsmájában, ahol éppen meccset néztek, tartottunk egy rögtönzött falugyűlést. Mindenkinek el kellett mesélni, kik vagyunk, illetve hogy gyalog jöttünk Sátoraljaújhelytől, de azért normálisak vagyunk. Nagyon kedvesek voltak, és az is kiderült, hogy még el tudjuk csípni az utolsó buszt Körösszakálra.

Onnan egy hat kilométeres túra következett még Körösnagyharsányig. A Sebes-Körös partján, csodálatos környezetben, hatalmas kaporföldek mellett érkeztünk meg a célba. Az alkotóházban szálltunk meg. Elképesztően jól felszerelt a ház. A kemencétől a medencéig minden a vendégek kényelmét szolgálja. Elhatároztunk, hogy itt rendezünk még Tónival egy nagy túrazáró bulit. Győriné Mokrán Ilona és férje, Győri Zoltán működteti a házat. Rengeteg alkotótábort és rendezvényt szerveznek. Nagyon szép rajzok és gyerekek apró műalkotásai díszítik a helyiségeket. A hatalmas kertben lehet sátrazni, és szívesen látják a bringásokat is. Nagyon kedvesen fogadtak minket, köszönjük, hogy náluk lakhattunk, és az ajándék eperlekvárnak és pálinkának is nagyon örültünk.

Reggel még visszatértünk a folyópartra, aztán elindultunk Biharugra irányába, ahol a Körös-Maros Nemzeti Park Igazgatóság vendégei leszünk.

Írta: Friesz Móni

Furta-Körösnagyharsány

Pecsételőhelyek: Furta, Körösszakál, Körösnagyharsány
Bolt, kocsma, vízvételi lehetőség: Furta, Körösszakál, Körösnagyharsány
Kísérők: Giczei Krisztina, Gál Richárd, Friesz Móni

<style>.embed-container {position: relative; padding-bottom: 59%; height: 0; max-width: 100%;} .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container iframe{position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%;} small{position: absolute; z-index: 40; bottom: 0; margin-bottom: -15px;}</style><div class="embed-container">

</div>

Legyél te is Tóni túratársa! A következő ímélcímre várjuk a jelentkezéseket időpont-megjelöléssel és elérhetőséggel együtt: turatars@termeszetjaro.hu

A túranaptárat ide kattintva tudjátok megnézni.