MAGYAR TERMÉSZETJÁRÓ SZÖVETSÉG weboldalaiTermészetjáróGerecse 50KéktúraGalyacentrumTuristashopTermészetjáró kártya
2013.12.19. 10:33,   Szöveg: Berki Zoltán és Horváth Béla,   Fotó: Horváth Béla, Dabis Balázs Silvius, Gulyás Attila

Útvonalváltozások és csatlakozó módosítások az Országos Kéktúrán

A Magyar Természetjáró Szövetség Kéktúra Szakbizottsága több hónapos munka végső állomásaként döntött az Országos Kéktúra útvonalán végrehajtandó, illetve hozzá kapcsolódó változtatások ügyében.

A Magyar Természetjáró Szövetség egyik legfontosabb célkitűzése a kéktúrázás megreformálása, adaptálása a XXI. század igényeihez. A folyamat első eredményei még csak most kezdenek körvonalazódni: új turistaházak nyílnak az útvonal mentén, kilátók épülnek, vagy öreg kilátótornyok születnek újjá, az eddiginél jobb jelzettséget kap a három nagy kéktúra útvonal: az Országos Kéktúra, a Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra és az Alföldi Kéktúra. Ennek az átalakulásnak része a jelenlegi kéktúra útvonalak felülvizsgálata és a szükséges korrekciók végrehajtása is. A Magyar Természetjáró Szövetség Kéktúra Szakbizottsága több hónapos munka végső állomásaként december 4-én, szerdán döntött az Országos Kéktúra útvonalán végrehajtandó, ill. hozzá kapcsolódó változtatások ügyében.

 

 

A felmérés résztvevői:

Chorendzsák György

id. Győri Attila
ifj. Győri Attila

Kovács “Gekko” Attila

Kovács László

Laskai Tamás

Németh Csaba

Németh Dávid
Szabó Zoltán
Szlatki Gabriella
Tóvizi Csaba

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Az útvonal felülvizsgálatának koncepciója az volt, hogy ahol csak arra mód és lehetőség van a hosszú aszfaltos szakaszok mennyiségét számottevően csökkentsük. Ezen kívül fontosnak gondolta a bizottság minél több, az útvonal mentén fekvő látnivaló bekötését, vagy a hozzáférésének biztosítását a kéktúra útvonalakról anélkül, hogy a bejárandó K- jelzés hosszát túlságosan megnövelnénk. Itt kapnak fontos szerepet az alternatív útvonalak, mert magát a K- jelzést nem lehet minden látnivalóhoz elvinni, adott esetben egyszerre két-három felé vezetni, ezért kihasználtuk, sőt gyarapítottuk a magyar turistajelzés-rendszerben rejlő lehetőségeket – ésszerűen élve a kereszt (+), négyzet (), háromszög (Δ), rom (L), forrás (O) és barlang (Ω) jelzésekkel!

 

Ezekkel- mint társasutazáson a fakultatív programokkal – tovább színesedett, változatosabbá vált a Kéktúra útvonala. Így úgy fejlesztettünk, hogy nem került sor negatív megítélést generáló olyan mértékű változtatásokra, amelyek egy-egy hegység megszokott jelzéshálózatának teljes – a kevésbé rutinos kirándulók számára bizonytalanságot okozó – összezavarásával járt volna. Fontos megjegyezni, hogy az egységesség érdekében a kéktúra közelében lévő országos jelentőségű, unikális látnivalókhoz (pl. Baradla-bg., Bálvány, Szalajka-völgy, Ilona-völgyi-vízesés, Százhalom, Tavasbarlang stb.) akkor is terveztünk a kéktúrához kapcsolódó, leágazó jelzést, ha az egy jelenlegi jelzéssel fonódással jár. Így az, aki csak a kéktúra jelzésrendszerét figyeli (pl. külföldi turista) az sem hagyhat ki egyetlen útvonal közeli látnivalót sem.

 

 

Hosszú előkészítő munka eredményeképpen született kiinduló anyag 59 útvonal módosítási javaslatot, illetve 41 olyan helyszínt tartalmazott, ahol a kék sávval jelzett „főútvonalhoz” egy vagy több kiegészítő, alternatív út csatlakozna kék kereszt, háromszög, négyzet, forrás, illetve barlang jelzésekkel. Ez a javaslattömeg több forrásból származott: Peták István és Berki Zoltán írásban benyújtott javaslatai tették ki az anyag körülbelül kétharmadát, ehhez lett hozzákapcsolva az MTSZ honlapján idén nyáron meghirdetett ötletelés, illetve az Index kéktúra fórumán a tavalyi évben lezajlott „ötletbörze” eredménye. Természetesen a három, nagyjából egyforma terjedelmű javaslatcsomag összevonásakor sok volt az átfedés, azonos vagy nagyon hasonló javaslat, ezek össze lettek vonva. Ezek alapján pontosan 100 elképzelés feküdt november 18.-án a szakbizottság előtt!

 

Első körben az anyag meg lett rostálva, törlésre kerültek az objektív okok miatt nem megvalósítható javaslatok, illetve azok, amelyek nem illettek a fentebb már említett alapkoncepcióba. A megszűrt, mennyiségében kissé lecsökkentett javaslatcsomag észak-magyarországi részéről november 25.-én, dunántúli részéről pedig december 4.-én döntött a Kéktúra Szakbizottság. Időközben felmerült még néhány helyszín, ahol objektív okok miatt (elzárás, elkerítés, beszántás, stb.) miatt vált szükségessé az útvonal módosítása, ezek hozzá lettek sorolva a már meglévő javaslatokhoz. Külön köszönet a B.A.Z. megyei Természetjáró Szövetségnek, Balkányi Ferenc úrnak, hogy a legproblémásabbként ismert csereháti szakaszon gyors helyszíneléssel, útvonal-javaslatokkal oldották fel az egyes útvonalrészek járhatósági gondjait.

 

Munkában a kéktúra bizottság 

 

Az alábbiakban részletesen ismertetésre kerülnek azok a helyszínek, ahol meg fog változni az Országos Kéktúra útvonala. Természetesen azokon a szakaszokon, ahol ez új, ezidáig jelzetlen nyomvonalat jelent, fel kell venni a kapcsolatot az adott területeken érintett vagyonkezelő szervekkel, magántulajdonosokkal, önkormányzatokkal, erdőgazdaságokkal, nemzeti parkokkal stb. az egyeztetések és esetleges engedélyek beszerzése végett, így ezeken a szakaszokon a felsorolt módosítások egyenlőre tervként kezelendők. A kéktúra áthelyezése és a leágazó egyéb kék jelzések felfestése több esetben módosítja más, jelenleg már meglévő jelzések útvonalát is. Ezek a módosítások is ki vannak már dolgozva! A cél az, hogy jövő tavaszra az adminisztrációs és engedélyezési feladatokkal végezve, azok birtokában megkezdődhessenek a helyszíni munkák: a jelzések felfestése! Az érintett turistatérképeken, turistakalauzokban az aktualizált új kiadások alkalmával átvezetésre kerülnek a változások.

 

Magyarkút és a Naszály között azonban már lezárultak ezek a folyamatok, módosulhatott az útvonal és a módosított szakaszra már fel is festették a jezéseket. Így a forgalmas 2-es út a továbbiakban nem része Kéktúra útvonalának. Katalinpuszta határa helyett ezentúl Szendehely belterületi zebráján keresztezzük a főutat.

 

 

Útvonal módosítások az Országos Kéktúra útvonalán, kelet-nyugati irányban:


Ismételjük: az idáig jelzetlen szakaszokra csak engedély birtokában kerülhet át a jelzés, addig az érintett szakaszokon csak tervként szabad a változtatásokat értelmezni!

 

Füzér – Bisó-patak völgye
Az OKT elterelésre kerül a falu főutcájáról, a Petőfi Sándor utcáról, új útvonalán a P- jelzéssel fonódva hagyja el déli irányban a falut, majd a Bisó-patakot egy földúton követve csatlakozik bele a jelenlegi útvonalba.

 

A Bisó-patak völgye Füzér alatt


Sátoros-hegyek
Az OKT útvonala elterelésre kerül a Vöröskő vendégház és a Bányi-nyereg közötti erdei aszfaltútról, bemegy majd a Sátor-hegyek közé, a jelenlegi Z+ és P- jelzések útvonalán a Vörös-nyeregnél és a Nagy-nyugodónál kerül legközelebb Sátoraljaújhelyhez. Sokan emlékezhetnek rá: ez az OKT korábbi útvonala. A jelenlegi kéktúra útvonal K+ jelzésű lesz. Csatlakozó változások:
Vörös-nyereg (OKT) – Zempléni Kalandpark – Ungvári Pincerendszer – Sátoraljaújhely belváros P- jelzés K-re változik, kapcsolódva a vasútállomásra vezető K jelzéshez
Vörös-nyereg (OKT) – Magas-hegy, kilátó – Zemplén Kalandpark útvonal PΔ helyett KΔ jelzésű lesz.
Nagy-Nyugodó (OKT) – Magyar Kálvária – Zsólyomka-völgy – Sátoraljaújhely belváros útvonalra fonódva a jelenlegi jelzésekkel KΔ jelzés kerül (ill. a ZΔ KΔ-re változik). Ezzel 3 (K, KΔ, ill. a jelenlegi K+) kék jelzésű turistaút fogja összekötni az OKT-t és az Alföldi Kéktúrát.

 

Magos-hegy a Bányi-nyereg felől


Baktakék – Kalmi-tető között
Jelenleg a települést nyugati irányban elhagyva az OKT a megművelt földek között kapaszkodik fel a Kalmi-tető oldalába egy gyakran beszántott úton. Az új útvonal északnyugat felé rátér a Szanticska felé vezető országútra, majd onnan az erdőszélen délnyugat felé térve szekérúton kapaszkodik fel a Kalmi-tető oldalába így kikerüli az említett területet.

 

Érkezés Baktakékre a Kalmi-tetőről, balra lent a szanticskai műút


Nyésta és Felsővadász között
A két falu között egy bozótos dombtetőn kell jelenleg átvágni, ahol sokszor nincs kitaposott ösvény. Az új útvonal déli irányban tesz egy kitérőt a Nyésta – Pap-tag – 243 m magassági pont – Bodó szőlő sarka – Mocsolya-völgy – Felsővadász, Rákóczi kastély útvonalon, hogy egy jól járható földúton lehessen haladni a települések között. A jelenlegi útvonal megszűnik.

 

Nyésta fölött


Felsővadász nyugati oldalán
A faluból Irota felé továbbindulva a legszélső házakat elhagyva egy benőtt, bozótos domboldalban kellett felkapaszkodni a Csicsiri-dombra, ahol az OKT útvonala keréknyomokra térve északnak fordult. Az új nyomvonal rátér a Gadnára vezető országútra, azon hagyja el Felsővadászt és az út „S” kanyarjában egyenesen indul tovább. Az első leágazó úton nyugat felé indulva éri el az erdőt, majd ott tovább kapaszkodva a jelenlegi OKT útvonalat.

 

Felsővadász a megszűnő Csicsiri-dombi útvonalról


Mile-hegy nyerge és Bódvarákó között
Az OKT útvonala egy kitérővel útba ejti majd a Martonyi kolostorromot. A Mile-hegy nyergéből az Északi Zöld jelzést követve éri el a kolostorromot, aztán a hegyről leereszkedve belefut a Bódvarákóba tartó földútba. A jelenlegi útvonal K+ jelzésre változik.

 


Bódvarákó és Bódvaszilas között
A kéktúra elterelésre kerül Bódvarákó aszfaltos bekötőútjáról, illetve a forgalmas 27-es főútról és kitérőt tesz majd az Esztamos-hegy tövében található Rákóczi barlanghoz a régi bányavasút töltésén haladva a P+ jelzés helyett. A jelenlegi útvonal megszűnik. A mostani Rákóczi-barlang – Tornaszentandrás P+ jelzés K+ jelzésre változik. Bódvaszilas központjából a P- jelzéssel fonódó K jelzés vezet majd a vasútállomásra. Alapvető kérdés a Bódva hídjának járhatóvá tétele.

 

A jelenlegi Bódvaszilas előtti nyomvonal a kép bal oldalán, az új jobbra, az Esztramos tetejéről


Bódvaszilas északnyugati határában
Az OKT új útvonala kikerüli a falu Aggteleki-karszt felőli oldalán létesült záportározó medrét. A régi, a völgy aljában haladó útvonal megszűnik.

 

Bódvaszilas az Aggteleki-karszt széléről


Aggtelek és a Hármashatár (sorompó) között
Az OKT jelenleg Aggteleket az országúton hagyja el, azon halad több kilométeren keresztül. Az új útvonal a barlang bejáratától indulva kimegy a volt a határátkelőig, majd az Északi Zöld jelzés útvonalát követi a Hármashatár sorompójáig. A régi útvonal megszűnik, de a barlangbejárattól az aggteleki távolsági buszmegállóig K kerül felfestésre.

 

Visszatekintés Aggtelekre a jelenlegi útvonalról


Szilas-tető és Uppony között
A kéktúra eddig egy jellegtelen úton ereszkedett le a dombgerincről a faluba, az új útvonal egy kitérőt tesz a Köbölic-tetőre, a Három-kő-bércre és a Kalica-tető nyergén keresztül ereszkedik majd le Upponyba. A jelenlegi útvonal K jelzésre változna.

 

Kilátás a Szilas-tetőről Uppony felé


Vár-forrás és az Ördög-oldal között
Az OKT új útvonala nem a Vár-völgy, Torma-völgy útvonalon fog haladni, hanem a jelenlegi S- jelzés útvonalán felkapaszkodik a Kisvár nyergébe (így rövidebb KL kitérővel válik elérhetővé a Dédes-vár) és a gerincen haladva a KL jelzés útján, a Verebec-vár sáncai érintésével éri el a jelenlegi útvonalat az Ördög-oldalban. Az (Alsó-)Vár-völgy – Dédes-vár nyerge között a rendkívül meredek KL jelzés megszűnik, a Torma-völgyi kéktúra-szakasz K+-re változik.

 

A Bálvny a Dédesi várból


Kis-Sár-völgy és Keskeny-rét között
Eddig a műúttól a Keskeny-rétre egyenesen átvágó kéktúra kitérőt tesz a Zsidó-réten át az Olasz-kapui tanösvényre, és azon éri el a Keskeny-rétet. A jelenlegi útvonal K+ jelzésre módosul.

 

 

Őserdőnél
A jelenlegi kéktúra útvonal az Őserdőt megkerülve halad, az új K- jelzés a Z- jelzéssel együtt reményeink szerint újra áthalad majd a területén.
 

 Őserdő

 

Siroknál
A települést a Mátra felé indulva a 24-es úton hagyja el az OKT, majd dél felé fordul a Kőkútpuszta felé induló aszfaltútra, ezen éri el a volt siroki vasúti megállót. Az új útvonal Sirokot a Tarna déli oldalán hagyná el, elhaladva a Kis-várhegy alatt, majd a Tarnát egy hídon keresztezve és a mezőkön átvágva érné el a volt vasútállomást.

 

A Tarna hídja a volt siroki vasútállomás mellett


Remete-tisztás és a Jóidő-nyak között
Az OKT jelenleg a Remete-tisztáson rátér a gerinc alatt vezető szekérútra és a Remete-hegy megkerülésével jut el a Jóidő-nyak útelágazásába. Az új útvonal a gerinctúra jelleget erősítve felkapaszkodik majd a Remete-hegyre.

 

A Remete-hegy északi oldala


Nagy Zúgó-hegy
Az OKT jelenleg a Nagy Zúgó-hegy déli oldalán átvág egy régi irtásfolt bekerített területén növekvő bokros, nehezen járható területen, az új útvonalon az irtásfoltot kikerülve felkapaszkodik majd a Nagy Zúgó-hegyre, a gerinctúra jelleget erősítve.

 

Kilátás a Zúgó-hegyről


Mátra-nyereg és Galyatető között
Az eddigi útvonal a Csór-hegy oldalából leereszkedett a Nyírjesi erdészházhoz, majd a Nyírjes-bérc gerincén kapaszkodott vissza Galyatetőre. Az új felfestés végig a gerincen halad majd a Mátra-nyereg – Csór-hegy – Nagy-Lipót – Galyatető útvonalon a Mária Úttal fonódva, a jelenlegi K+, P+ útvonalán. A jelenlegi nyírjesi útvonal lesz ezután K+. Galyatetőn új jelzéscsomópont kerül kialakításra az új turistaház előtt, ezért ide fog felérkezni a mátramindszenti P jelzés is (jelenlegi felső szakasza PΔ lesz).

 

Kilátás a Nagy-Lipótról Parádsasvár felé


Mátraverebély és a Szálláska-völgy között

A jelenlegi útvonal Mátraverebélyről indulva felkapaszkodik a Csapás-tetőre, majd leereszkedik a Szálláska-völgybe. Az új útvonal útba ejti Mátraverebély gótikus templomát, majd a Csapás-tetőre a Mária Úton felkapaszkodva leereszkedik a Szentkúthoz, onnan Szent László-hasadékot érintve kerül vissza a Szálláska-völgybe a Forró-kút mellett. A Szentkút – Remete-barlang ZΩ jelzés KΩ jelzésre változik, a jelenlegi K és K- jelzés megszűnik.

 

 

Érkzés Mátraverebélyre Sámsonháza felől


Barát-hegy (Tepke-gerinc) és Felsőtold között
Az OKT egy hosszú aszfaltos szakaszon jut el a Tepke tövéből a Bableves csárda és Alsótold érintésével Felsőtoldra. Ezt váltaná ki az új útvonal: a Barát-hegytől a Bableves csárdáig a mezőkön keresztül, onnan le Alsótoldra a K+ jelzésen és egy rövidebb, ezidáig jelzetlen, ill. aszfaltos szakasszal, Alsótold és Felsőtold között pedig az országúttól nyugatra lévő mezei keréknyomokon halad majd. Alsótoldon és Felsőtoldon szükség szerint K jelzések kerülnek felfestésre, mivel így a kéktúra elkerüli a faluközpontokat, buszmegállókat.

 

Kilátás az Alsótold feletti országútról


Cserhátsurány és Terény között
A két falu között jelenleg kerülővel, egy hosszú aszfaltos útszakaszon halad az OKT. Ezt az útvonalat váltaná ki az új útvonal a Cserhátsurány – Bodóvölgy bejárata – 250 m magassági pont – 289 m magassági pont – Hársas-hegy délkeleti gerince – Hideg-hegy nyerge – Terény irányban haladva.

 

Mezők Terény fölött, a távoli Szanda házaival


Romhányi-hegy és Alsópetény között
A jelenlegi, sokszor sáros, alig járható mélyútról egy attól délnyugatra haladó földútra lesz terelve a kékesi vadászház és Alsópetény széle között.

 

Kékesi vadászház


Naszály, Bik-kút és a Szendehely melletti kápolna között
A jelenlegi útvonal a Naszály oldalában halad, majd Katalinpusztától sokáig megy a forgalmas 2-es főút mellett. Az új útvonal a Bik-kút után rátér a Gyadai tanösvényre, a Látogatóközpont után földúton felkapaszkodik Szendehelyre, gyalogátkelőhelyen keresztezi a 2-es főutat, majd a település utcáin végighaladva csatlakozik be a kis kápolna mellett a jelenlegi útvonalba. A jelenlegi kéktúra szakasz megszűnik. A Gyadai tanösvényről a Rockenbauer kopjafa érintésével Katalinpuszta buszmegállóba K+ jelzés kerül felfestésre.

 

Katalinpuszta a megszűnő nyomvonalról


Vizes-árok és a Köves mező között
A Vizes-árokból kikapaszkodó benőtt ösvény helyett a jelenlegi útvonal közelében haladó tanösvényen halad már az OKT.

 

 
Pilisszentkereszt – Szurdok északi bejárata között
A kéktúra jelenleg Pilisszentkereszt főutcáján, a forgalmas Pomázi úton halad, ez az útvonal lesz kiváltva a község mellékutcáira. A régi útvonal megszűnik.

 

Dera-szurdok


Sziklák alatti dűlő – Kesztölc, Hársfa söröző
A földút, ahol az OKT leereszkedik a Kétágú-hegy sziklái tövében lévő mezőről a Kesztölcre vezető keskeny aszfaltútra, a tulajdonos által elkerítésre kerül, az új útvonal ettől délebbre halad majd pár száz lépéssel. Ehhez kapcsolódóan a jelenleg a Sziklák alatti dűlőn végződő Z- jelzés fel lesz festve Kesztölcig. A térségben még további, kisebb korrekciók várhatók a Kétágú-hegy jelzéscsomópontja tekintetében – tekintettel a fekete-hegyi th. felújítására is.

 

Sziklák alatti dűlő


Gánt és a Hajdúvári elágazás között
Az OKT jelenleg a Kápolnapusztára vezető földútról az Antal-árkon keresztül a Hajdúvári vadászház érintésével ér fel a Hajdúvári elágazáshoz, az új útvonal a Géza pihenő érintésével halad majd a jelenlegi K+ és Z- jelzéseken. A mostani kéktúra útvonal K+ jelzéssel alternatív útvonal lesz.

 


Antal-Árok, félúton Gánt és a Hajdúvári vadászház között 

 

Tés, Csőszpuszta
Helyszínelni kell a csőszpusztai országúti elágazást, átvágható-e az aszfalton futó „V” elterelés a régi útvonal használatával, a pecsételőhelyre vezető út jelölésével, esetleg a pecsételőhely Tésre helyezésével (pl. Erdei büfé).

 


Alba Regila barlangkutató állomás Csőszpusztán, jelenlegi kéktúra pecsételőhely 

 

Jásd
Jelenleg az OKT a Tési-fennsíkról leereszkedve a Gaja-patak keresztezése után nyugat felé indul egy gyakran beszántott területen keresztül, amíg el nem éri a Jásdról a Szentkúthoz vezető földutat. Az új nyomvonal a gyalogoshíd után felmegy a faluba a Patak utca – Kossuth Lajos utca útvonalon, a pecsételőhelyként is működő Bisztró előtti terecskén rátér a Dózsa György utcára, onnan pedig balra a Szentkúthoz induló utcára. A Gaja-patak mellett érkezik vissza az OKT jelenlegi nyomvonalára.

 

 

A Gaja-patak völgye Jásd fölött

 

Nagyesztergár és Zirc között
Jelenleg az OKT a két település között az országúton halad, az új útvonal a mezőkön keresztül jutna át Nagyesztergárról Zircre a Horgásztó érintésével. A fonódó Z- a K- mellé helyezhető. A régi útvonal megszűnik.

 

Érkezés Zircre a jelenlegi nyomvonalon


Úrkút és Kab-hegy között
Mielőtt Úrkút felől az OKT kiérne a Kab-hegy oldalában futó aszfaltútra, egy csemetekert mellett halad el, annak a nyugati oldalában. Az új útvonal a csemetekertet kelet felől kerüli majd meg.

 


Balatonhenye, Vaskapu – Eötvös kilátó
A jelenlegi, a szőlők és erdőfoltok között haladó útvonal át lesz helyezve a Fekete-hegyre, ahová a Vaskapun keresztül kapaszkodik majd fel a kéktúra és tér rá az SΔ jelzés útjára. Az útvonal fenn érinti majd a Barkás-tavat is. A Kis-csere-kúttól KΔ jelzés vezet fel az Eötvös kilátóhoz, csatlakozva a kéktúrához. A K+ jelzést a Vaskapuig meg kell hosszabbítani.

 

Balatonhenyei szőlőhegy, félúton az Eötvös kilátó felé, a távolban a Hegyestű


Csobánc
A kéktúra jelenleg nem kapaszkodik fel a Csobáncra, csak a derekáig. Az új kéktúra a hegyet észak felől kerülve rátérne a jelenlegi Z → ZL útvonalra, majd a csúcsról a jelenlegi KL jelzésen térne vissza a mostani útvonalra. A jelenlegi útvonal K+ jelzést kapna. A ZL, KL jelzés természetesen megszűnne.

 

Séta a Csobánc tetején


Tapolca, Malom-tó
Az OKT jelenleg nem érinti a Malom-tavat, a Szentgyörgy és Arany János utcákon keresztül éri el a Fő teret, az új útvonal a Martinovics Ignác utcán és a Malom-tó sétányain, végül az árkádos ház alatt áthaladva érkezne majd meg a Fő térre. A jelenlegi útvonal megszűnik.

 

Tapolca, Malom-tó


Tapolca, vasútállomás
Az OKT jelenleg nem érinti a vasútállomást, a Keszthelyi úton hagyja el Tapolcát, az új útvonal bekötné az állomást, majd a várost elkerülő úton térne vissza a Lesenceistvánd felé vezető nyomvonalra. A régi útvonal megszűnik.

 

Tapolca vasútállomás és a Szent-György-hegy


Hosszúszéna-rét – Gyenesdiás, körforgalom
A jelenlegi útvonal a Hosszúszéna-réttől a Lőtéri utcán és a Falud utcán (végig aszfaltúton) éri el a 71-es út körforgalmát, az új útvonal útba ejti a Nagy-mezőt (KΔ jelzés a Festetics kilátóhoz), majd az S+ jelzés jelenlegi útvonalán, a felhagyott murvabányák között ereszkedik majd le Gyenesdiásra. A régi útvonalon a K- jelzés megszűnik, a P- jelzés marad.


Hévízi-tó
A tóparton, a sétány déli vége közelében létesített elkerítések miatt az útvonalat helyszínelni kell, ennek eredményeképpen sor kerülhet a régi, a tó nyugati partján vezető útvonal visszaállítására, vagy a közelmúltbeli, keleti parti nyomvonal megerősítésére.

 

Hévízi tó


Rezi – Zalaszántó
Az OKT jelenleg Reziből egy földúton vezet át a Zalaszántóra vezető országútig, és azon haladva éri el a települést, az új útvonal a jelenlegi KL jelzés útján közelítené meg Rezi várát (rövid KL jelzéssel a romokhoz), majd a Meleg-hegyről a mostani KL jelzésen leereszkedve keresztezné a Nagy-sédet és az Újmajor mellett elhaladva érkezne meg Zalaszántóra. (Bízunk benne, a helyszínelés során sikerül ennél kedvezőbb, kellemesebb útvonalat is találni.) A régi K- jelzés és a KL jelzés „völgyi” szakasza az országútig megszűnik.

 

Rezi vár


Zalaszántó
A jelenlegi útvonal nem érinti Zalaszántón sem a Szent Vendel kápolnát, sem a Kotsy vízimalmot, az új útvonal a régitől kissé északabbra haladva ezeket a látnivalókat is felfűzi.

 

Kotsy malom 


Alginitbánya – Sitke, országút
Az OKT jelenleg a Gérce és Sike közötti alginitbányától egy benőtt erdőszéli keréknyomon elkerüli (!) a kálváriakápolnát. Az új útvonal a 2013 augusztusában felfestett K+ jelzésen haladva (a helyett) kinn marad a Hercseg-hegy tövében végighaladó földúton, majd a kápolnát érintve az országút-kereszteződésnél visszatér a kéktúra jelenlegi szakaszára.

 


Sitkei kápolna

 

Sárvár belváros
Az OKT jelenleg Sárváron átvágva elvezet a vasútállomásra, míg a K+ jelzés rövidítési lehetőséget kínál a belvároson keresztül a Nádasdy Ferenc utcán. A két jelzést megcserélődik, az OKT útvonaláról az alternatív K+ útvonalon lehet elmenni az állomásra pecsételni és a „V” másik szárán visszatérni az OKT-re.
 

Sárvár, Kossuth Tér

 

Csényeújmajor – Csénye
Az OKT jelenleg végighalad a két település közötti aszfaltos úton, az új útvonal a Gyöngyös-patak déli gátján vezet majd át egyik településről a másikra.

 

Út a Gyöngyös-patak partján 


Hörmann-forrás
Jelenleg az útvonal az erdei aszfaltút hajtűkanyarjában megkerüli a Hörmann-forrást, az új útvonal az erdőn keresztül a jelenlegi KO ösvényén rövidít, útba ejtve a forrást is.

 

 


Fontosabb, az Országos Kéktúra útvonalához csatlakozó kiegészítő jelzések kelet-nyugati irányban:

KL jelzés felfestése Füzérről Füzér várhegy nyergéig
KΔ jelzés felfestése a Mlaka-rétről a Sólyom-bérchez a SΔ jelzés helyett
A KΔ jelzés másik „szárának” felfestése a Nagy-Péter-mennykőre
KL jelzés felfestése a meglévő PL jelzéssel fonódva Regéc várához
Hernádcéce (OKT) – Hernád híd – Méra – Abaújdevecser északi határa (OKT) K+ jelzés felfestésével alternatív kéktúra útvonal kialakítása (az OKT hajdani nyomvonalán)
Mérán K jelzés felfestése a vasútállomáshoz a K+ jelzés útvonaláról
Hernád híd – Gibárt útvonalon K jelzés felfestése a Hernád gátján
Baktakéken alternatív, az OKT-ből induló és oda visszacsatlakozó K a falun keresztül a Baktakék kelet (OKT) – Baktakék, temető – Baktakék, Iskolamúzeum – Baktakék, görög kat. templom (OKT) útvonalon.

Szanticska bekötése az OKT-be „kétágú”, Abaújszolnokról induló és a Prasenka-tetőn keresztül Nyéstára visszavezető K+ jelzés felfestésével

Rakacaszend (OKT) – Rakaca-víztároló – Martonyi – Martonyi kolostorrom (OKT) útvonalon K+ jelzés felfestése, mint alternatív kéktúra útvonal
Vecsem-bükk – Vecsem-bükki-zsomboly elágazás – Szabó-pallag (OKT) K+ jelzés fonódó meghosszabbítása az S- jelzéshez
Vecsem-bükki-zsomboly elágazástól a zsombolyhoz KΩ jelzés fonódva az SΩ jelzéssel
Bába-völgy (OKT) – Szalamandra ház között K jelzés felfestése fonódva a P- jelzéssel
Jósvafő, barlangbejárat és a Vörös-tói barlangbejárat között KΩ jelzés felfestése a Z+, Z- és S- jelzésekkel fonódva, a jelenlegi ZΩ helyett
Mályinka (OKT) – Tardona között K jelzés felfestése
Bánkút (OKT) – Bálvány, Petőfi kilátó útvonal felfestése KΔ jelzéssel, fonódva a Z+ jelzéssel
Bánkút (OKT) – Nagy-mező – Kis-Kő-hát nyerge – Három-kő – Keskeny-rét (OKT) felfestése KΔ jelzéssel, részben fonódva ill. a jelenlegi ZΔ helyett

Zöld-rét, Kásás út elágazás (OKT) – Bélkő-nyak – Bél-kő (kilátópont) útvonal felfestése KΔ jelzéssel, fonódva az S- és Z- jelzésekkel. SΔ jelzés megszűnik.
Katonasírok (OKT) – Horotna-völgy – Szalajka-völgy, Fátyol-vízesés – Szilvásváradi kisvasút, Fátyolvízesés vá. felfestése K jelzéssel, jórészt fonódva az S- és Z- jelzésekkel
Cserepesi-nyereg (OKT) – Ilona-völgyi-vízesés – Nyugodalom – Markazi kapu (OKT) felfestése KO jelzéssel, részben fonódva Z- jelzéssel. ZO jelzés déli szakasza KO-re változna.
Galyatető alatti elágazás (OKT) – Galya-csurgó útvonalon KO jelzés felfestése a forrás emléktáblájához
Mátraszentlászló, sípálya (OKT) – Vörös-kő, kilátó – Kis-kő (OKT) útvonal felfestése KΔ jelzéssel a S+ jelzés helyett
Mátraszentlászló, buszmegálló (OKT) – erdészház – mátraalmási K+ éles kanyarja közötti útvonal felfestése K jelzéssel
Ágasvári th. (OKT) – Fenyvespuszta (bekötő, rövig K) – Tar – Tar vá. – régi országút – héricsmező – Csapás-tető (OKT) útvonal felfestése K+ jelzéssel az Ágasvár – Tar vá. S- jelzés helyett, a tari SL jelzés KL-re változik.
Remete-hegy nyerge (OKT) – Dobogó-tető között KΔ jelzés felfestése fonódva S- és SΔ jelzésekkel ha a geodéziai torony kilátóként fog funkcionálni
Romhány (OKT) – Törökmogyorófa K+ jelzés másik ágának felfestése a Bereczki M. és Wesselényi utcákon.
Cseresznyés-völgy (OKT) – kövesút – Szén-patak-völgye, kulcsosház K+ jelzés felfestése, részben a Z jelzéssel fonódóan (ha a ház turistaházként megnyílik)
Hegyes-tető és Szent Mihály-hegy közötti nyeregből a Remete-barlanghoz vezető SΔ jelzés KΩ jelzésre változik
Szurdok (OKT) – Somhegyi kulcsosház K jelzés felfestése (már megtörtént)
Kis-Kevély alja (OKT) – Mackó-barlang – Kevély-nyereg útvonal felfestése KΩ jelzéssel, a S- jelzéssel fonódóan
Kevély-nyereg – Nagy-Kevély útvonal KΔ jelzéssel felfestése a P- jelzéssel fonódóan
Hűvösvölgy/Nagyrét sétaút (OKT) – Fazekas-hegy – Nagyrét utca (OKT) szakasz felfestése KΔ jelzéssel, S körtúra jelzéssel fonódóan
Klastrompuszta – Vörös út – Leány-bg./Legény-bg. felfestése KΩ jelzéssel a P helyett és PΩ jelzéssel fonódva
Csolnok feletti Gete-gerinc (OKT) – Csolnok Bányamúzeum – Csolnok feletti Gete-gerinc (OKT) „V” felfestése K jelzéssel
Tés, Erdei büfé (OKT) – Tési szélmalmok – Tés, buszforduló K jelzés (P helyett), csatl. a jelenlegi K jelzéshez
Szépalmapusztai út (OKT) – grófi sírkert – Szépalmapuszta útvonal felfestése K+ jelzéssel, a Szépalmapuszta – szépalmapusztai elág. szakaszon K jelzéssel
Kisszépalmapuszta (OKT) – Barátok útja – Százhalom (kelta halomsírmező) – Lipka út (OKT) felfestése K+ jelzéssel, Z- jelzéssel fonódva, kapcsolódva az Ördög-lik – Kőris-hegy KΩ jelzéshez
Száraz Gerence (OKT) – Bakonybél széle – Bakonybél központ – Bakonybél, buszforduló (OKT) felfestése K jelzéssel Z helyett, ill. a S- jelzéssel fonódva
Bakonybél központ (K) – Szent-kút KO jelzés felfestése S-, P+ jelzésekkel és Mária Úttal fonódva
Városlőd (OKT) – Városlőd v.m. – kálvária – Iglauer Park – vasúti sorompó (OKT) útvonal felfestése K jelzéssel részben S- jelzéssel fonódva
Balatonhenye (OKT) – Monoszló útvonal felfestése az S- jelzéssel fonódó K jelzéssel, csatlakozva a Csicsói-erdő felé menő K jelzéshez, Monoszlóról fonódó ill. önálló KΔ fog vezetni a Hegyes-tűhöz, kapcsolatot teremtve a Balatoni Kéktúrával
Badacsony, Kisfaludy kilátó (OKT) – Rózsa-kő – Szegedi Róza ház – Badacsony há. útvonal felfestése KΔ jelzéssel PΔ és S- helyett. Így kapcsolat létesül a Balatoni Kéktúrával. A Δ logikája kivételesen a Balatoni Kéktúra felől érvényes, tekintetbe véve a jelenlegi PΔ jelzést is.
Tapolca, Főtér – Tavasbarlang KΩ jelzés felfestése
Birkásmajor elágazás (OKT) – Kalicsmajor – Lesencetomaj vá. útvonal felfestése K+ jelzéssel (amennyiben a vasútállomáson megállnak majd újra a személyvonatok)
Vállus (OKT) – Vadlány-lik – Láz-tető, tervezett kilátó – Cseresznyés-völgy (OKT) útvonal felfestése KΔ jelzéssel, a kilátó megépülése után
Gyenesdiás (OKT) – Alsógyenes vm. szakasz felfestése K+ jelzéssel
Zalaszántó (OKT) – Vaskori temetőhalmok – országút – Hidegkúti major (OKT) útvonal felfestése KL jelzéssel, egész pontosan a jelenlegi KL zalaszántói, K+ jelzéssel fonódó bevezetése
Zalaszántó (OKT) – Kovácsi-hegy (KΔ és KΩ letérésekkel) – Kovácsi elágazás (OKT) felfestése K+ jelzéssel, egészen pontosan a K+ és leágazásai teljes felújításával
Hörmann-forrás feletti parkoló (K+) – Szent Vid kápolna – Velem, buszforduló (K+) közötti útvonal felfestése K+ jelzéssel. A jelenlegi KL és KO jelzés helyett.

 

 

Kapcsolódó anyagaink:
Országos Kéttúra Szakbizottság tagjai
Az útvonalmódosításokhoz használt térképek

Körbeértünk a Kéken!
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cikksorozatunk első részében bemutattuk a Kéktúra Szakbizottságot. Következő cikkünkben az útvonalmódosításokhoz használt térképekről tudhattok meg hasznos információkat.

 

 




HOZZÁSZÓLÁSOK

Hozzászóláshoz jelentkezz be!


Közösségi oldalak
A hónap fotója
2019. október
Ángyán Krisztián:
Vintgar-szurdok
38. Gerecse 50
38. alkalommal rendezték meg a Gerecse 50 teljesítménytúrát 2019. április 27-én, közel 6500-an...