2016. október 11.

Így működik a szívbarát tanösvény

Egy szívbeteg, egy gyógytornász, egy újságíró és egy kutya… Hogy mi lesz ennek a vége? Egy 4,2 km-es túra pulzusméréssel, kutyafuttatással és nordic walkinggal.

A Farkas-erdőben pár hónapja létezik egy olyan túraút, amit főként szív- és cukorbetegeknek ajánlanak. Groteszkül hangzik, de kerestem valakit, akire illik e személyleírás, hogy megnézhessem, miként is működik ez a „metabolikus hely”. Vezetett túra lévén jött velünk egy gyógytornász, és vittünk magunkkal egy menhelyi kutyát is sétálni, hogy a négylábúnak is rendben legyen a szíve.

Szívbarát tanösvény szív alakú túrajelzéssel

Szerencsések az újpestiek, illetve a környéken élők, mert minden hétvégén erdei környezetben tornáztathatják meg magukat úgy, hogy akár egészségügyi szakember kíséri minden léptüket. A Szent Ferenc Kórház képviselétben gyógytornászok nem csak tanácsokkal látják el a szív- és cukorbetegeket, de folyamatos pulzusméréssel vigyáznak a szívükre, és kiszűrik a rendetlenkedő ketyegővel rendelkezőket. Ide jár minden hétvégén aktuális túratársunk Darvas Gyula, 71 éves sporttárs is, aki állandó résztvevője a szívbarát tanösvény túráinak.

Hasznos információk
Kép
Menhelyi kutya mint túratárs
Ha kedvünk tartja, a túránkhoz egy ebet is magunkkal vihetünk, csak időben jelezzük ebbéli szándékunkat a tanösvény kiindulópontjaként szolgáló Rex Kutyaotthon Alapítvány recepcióján. Így biztosan egy nyugodt, barátságos és megbízható társat kapjunk arra a fél-, egy órára. Ugyanitt kérhetünk neki jutalomfalatot, illetve nejlonzacskót is, ugyanis az „Az erdőben is ajánlatos felszedni a kutyakakit, mert veszélyes hulladéknak számít” - mondja dr. Koleszár István, az állatsziget igazgatója.

Az Út az Egészséghez program újpesti tanösvénye két hosszúságú körből áll, a rövidebbet (2,4 km) a kezdőknek és a gyengélkedőbbeknek, a hosszabbat (4,2 km) a haladóknak ajánlják, a dupla túrát (2 x 4,2 km) pedig azoknak, akiket - ahogyan Gyula urat - alig lehet utolérni. A gyógytornász hölgy és én kissé elmaradva követtük, hogy Mandarin, a közeli menhelyről kihozott kutya, kedvére szaglászhasson.

Gyógytornász vagy a műszer méri a terhelhetőségünket mutató pulzust

Minden résztvevő induláskor a túrák bázisaként szolgáló Rex Kutyaotthon Alapítvány recepcióján kap egy űrlapot, amelyen rögzítheti a kezdeti és a pihenőhelyeken mért szívfrekvencia-adatokat. A rendszeres pulzusellenőrzések mutatják, hogy elértük-e azt a kívánt tréningzónát, amin belül maradva edzésünk igénybe veszi a szívünket, tüdőnket, és növeli az állóképességünket, de még szívbarát módon, ami a szív- és cukorbetegeknél alapfeltétel.

Gyula urat csak a pulzusmérő állomáson érjük utol

Gyula bá’ 2010-ben kezdett el rendszeresen nordic walkingozni, de 2013-ban szívműtétje volt. Ez sajnos sokat visszavett fizikumának fejlődéséből, de segítette az eredményes rehabilitációjában. Láthatóan az életkorához képest sokkal jobb az állóképessége, szerencsére nem betegeskedik. Nagy meglepetésére - és sajnálatára - az is kiderült, hogy 2-es típusú cukorbeteg, de rámozog erre a problémára is. Minden túra előtt megméri a cukrát, és bemondja a gyógytornásznak. Ez azért fontos, mert mozgás során több cukrot bont le a szervezet, és vigyázni kell, nehogy hirtelen leessen a vércukorszint.

A négylábú túratársat már kétszer örökbe fogadták, most megint gazdira vár

Ha egyedül indulunk útnak, kölcsönözhetünk pulzusmérő készüléket, hogy elküldött, a recepción leadott adatlapjainkat a Szent Ferenc Kórházban később kiértékeljék (és probléma esetén értesítsenek). „Előfordult már, hogy így derült fény olyasvalaki szívproblémájára, aki nem is tudott róla” - mondja Sáfrány Zoi Petra, a kórházat képviselő gyógytornász, aki társaival együtt felváltva tart szíverősítő tréningeket itt és az első szívbarát tanösvényen, a Hárs-hegyen, majd hozzáteszi: „Igyekszünk úgy megtervezni a túráinkat, hogy ha szombaton, az egyik helyszínen a hosszabb távot tesszük meg, akkor másnap a másik helyen a rövidebb útvonal lesz a program.”

Nordic walking bot használata
Kép

Annak érdemes nordic walking bottal túráznia, aki már elsajátította használatát, ugyanis azt előbb meg kell tanulni. A teleszkópos túrabotokkal túrázva nemcsak a kar, de a hát izmai is bekapcsolódnak a mozgásba, a tüdőt így jobban erősítjük, és még több kalóriát elégetünk. Nordic walking túrára kutyát már ne vigyünk magunkkal, hisz nem lesz szabad kezünk, amivel a pórázt tarthatnánk (menhelyes kutyát ne engedjünk szabadon)! Hátizsákkal vagy a nélkül induljunk útnak, mert az oldaltáska zavarja a botok használatát.

További infók a túráról ITT.

A tanösvény térképéért kattints IDE.

Szívbarát tanösvényt adtak át Budapesten.

Szöveg és fotó: Balla Réka

Budapest egyik legszebb Duna-parti sétánya

2024.04.23.

Egy hely a városban, ahol azonnal körülvesz a természet, méghozzá ott, ahol a legkevésbé számítanál rá. Ártéri fák árnyas lombsátra kilométereken keresztül, hihetetlen folyóparti kilátásokkal. Ligetek, parkok, nádasok, hattyúk, vadkacsák, csend és lustán hömpölygő Duna. Bringával és gyalogosan is végigjártuk a csepeli Kolonics György sétányt, és minden méterét imádtuk.