2019. augusztus 31.

Koloska-völgyi kirándulás vadregényes sziklákkal és festői kilátásokkal

Balatonfüredről induló izgalmas körtúra két kilátóval, csodaszép panorámapontokkal és a Balaton-felvidék egyik legváltozatosabb erdei útvonalával. A Koloska-völgy pedig sokkal érdekesebb, mint amilyet kisebb ismertsége miatt elfoglal a túrázók körében.

Balatonfüred látképe a Tamás-hegyi kereszt mellől

Füred északi része felett, a Tamás-hegy oldalában magasodó óriás keresztre már tavaly felfigyeltem, amikor a piacra menet a kocsit a vásárcsarnok parkolójában hagytuk. Akkor nem volt időnk nekivágni a túrának, amely a kereszthez, majd azon túl a Jókai-kilátóhoz vezetett volna. Most viszont volt, sőt, mivel egy egész napot szántunk a Füred környéki erdős vidék felfedezésére, megtoldottuk a túrát a Koloska-völggyel és a Recsek-hegyi kilátóval is.

A Balatonfüred felett található óriás kereszthez meredek, de rövid lépcsősor vezet

Füred házai, a távolban a Tihanyi-félsziget sziluettje

A piac mögötti parkolóból indultunk, majd a Déryné utcán észak felé vettük az irányt, itt jobbra befordultunk a Damjanich utcába, ahol ráleltünk a kék sáv jelzésre, amit addig követtünk, amíg el nem érkeztünk a Kilátó utcáig, amelynek végétől már csak egy rövid, de meredek lépcsősort kellett leküzdenünk, hogy felérjünk a hatalmas kereszthez. Itt szép, rendezett környezet, pihenőpadok és remek kilátás fogadott: szinte a lábunk előtt hevertek Füred piros tetős házai, mögötte a Balaton, ami valljuk be, nagyot dob a panorámán, sőt a távolban még Tihany is beköszönt.

A gigantikus Tamás-hegyi kereszttől a Balaton-felvidéki Kéktúra és az Aranyember útja tanösvény együtt vezet fel a Jókai-kilátóig. A 600 méter hosszú tanösvényen 6 állomáson fújhatjuk ki magunkat, és gyönyörködhetünk a tóra nyíló panorámákban. Az állomásokon lévő információs táblák megismertetnek a hegy és a környék természeti adottságaival, élővilágával. A hegyre vezető úton több helyen találunk pihenőpadokat, melyeket az Aranyember című Jókai-regény hőseiről neveztek el. Ahogy a kilátóhoz közeledtünk egyre sűrűbbé vált a molyhos tölgyes-cserszömörcés karsztbokorerdő, a nap foltokban tört át a leveleken, ahogy a szellő meg-megrezzentette az árnyékot adó lombsátrat. Végül a hegy tetején, a fák sűrűjéből elénk bukkant a háromemeletes torony.

A Tamás-hegyen álló Jókai-kilátó

A 315 méter magasan álló Jókai-kilátón külsejét tekintve semmi különös nincs, a szokásos fából készült fatorony. Lépcsőfokai inkább emlékeztetnek létrára, mint lépcsőre, de még ez is belefér, mert látszik, hogy van gazdája, rendszeresen karbantartják. Viszont a kilátás tényleg pazar az alattunk elterülő Balatonfüredre, a Tihanyi-félszigetre és a Balaton keleti medencéjére. Nagyszerű lehet innen nézni a naplementét, de hajnali túracélpontnak is kiváló.

Parádés panorámák a Jókai-kilátó legfelső kilátószintjéről

A kilátótól a Tamás-hegy tetején a kék sáv jelzésen mentünk tovább, aztán a kék kereszten egy újabb kereszteződésig baktattunk, ahol jobbra fordulva a zöld kereszten leereszkedtünk a Koloska csárdáig. A csárda előtt, a nyílt mezőn találunk egy csapást, mely keresztezi a tisztást, és a piros sáv jelzésbe torkollik, ami már egyenesen végigvezet a Koloska völgyén. Ahogy beértünk az erdőbe, mintegy varázsütésre megváltozott a flóravilág: a fák hatalmasra nyúltak, az ösvény beszűkült, moha lepte kövek, sziklák között a csörgedező Koloska-patak mentén jutottunk el egy alig 20 perces séta után a Koloska-forrás kis tavához, ahol kiépített piknikezőhely padokkal, asztalokkal várja a megfáradt túrázókat.

A Koloska-forrás tava egy hangulatos kirándulóerdő közepén

Az erdei tó partján található, egyik fűzfáktól árnyékolt padon mi is szusszantunk kicsit, majd úgy döntöttünk, hogy a szűkülő völgyből letérünk a zöld háromszög jelzésre, és egy meredek, lépcsős kaptatón felmászunk a Koloska-sziklák tetejére. A dolomitsziklák feletti kilátóterasz nem is okozott csalódást, gyönyörű volt innen a látvány a völgyszoros zöld rengetegére. Ezután vagy visszatérünk a lépcsőkön a völgyi útra, vagy továbbmegyünk a dolomitplatón a zöld háromszögön. Mi az utóbbit választottuk, és nem bántuk meg. Hangulatos kis tisztások váltották egymást keskeny ösvényekkel, amelyek helyenként annyira beszűkültek, hogy a dús aljnövényzettől és a bokroktól alig tudtunk egy-egy részen túljutni. A zöld háromszög jelzés egyszer csak piros háromszögbe ment át, és egy derékszögű kanyarban rábukkanunk egy jelöletlen, lépcsőkkel is ellátott ösvényre, amely visszavezetett bennünket a völgybe, a piros sáv jelzésre.

Kilátás a Koloska-sziklák tetejéről a füredi erdőségek zöld rengetegére

Miután ismét a Koloska szurdokában gyalogoltunk, újra megjelentek a méretes, mohával borított sziklák az út mellett. Alig 300 méterrel később a bal oldalon egy különös, sziklába nőtt hatalmas hársra lettünk figyelmesek. Az évtizedek alatt a fa szinte eggyé vált az őt körülölelő sziklacsoporttal. Mellette pad és egy emléktábla, amelyen Hamvas Béla szavaival emlékeznek meg a koloskai „heroikus” hársfáról. „Nem szép. De az élet erejének nagyszerűsége: nincs ilyen sem Homérosznál, sem szoborban, sem beethoveni zenében, sem nietzschei filozófiában, sem caesari sorsban. Ez a néma küzdelem, amit egyedül küzdött százötven évig itt, kedvezőtlen hegyoldalon, rohamos esők, marcangoló szél, lezuhanó kövek között, óriási tömbök alatt egy szűk völgytorokban. Meg kellett magát feszítenie, elvesztette minden formáját, meg kellett alkudnia, nem volt szabad könyörületet ismernie, pillanatra sem, kegyetlen nyugalommal, előrelátással, kitartással és kitartással tudott csak szüntelenül nőni, s ma, mikor már győzött, harcán már túl van, ráncosan, megviselve, megnyomorítva tud ilyen egészséggel nevetni, nevetni.

A több mint százéves „Hamvas-hárs" a Koloska-völgyben

A koloskai hárstól kb. 1,5 kilométerre kiértünk a völgyből, és a piros sáv jelzéshez csatlakozott a zöld sáv. Itt érdemes egy kisebb kitérőt tenni - mielőtt visszatérnék Füredre - a Recsek-hegyi Noszlopy Gáspár-kilátóhoz, hogy innen is élvezhessük a szép balatoni kilátást. A felfele út az utolsó 200 méteren valóban meredek, a járást ráadásul görgetegkövek is nehezítik, de megéri felkaptatni ide. Jutalmunk a panoráma: óriási tér, szelíd nyugodtság, füredi zöld erdőségek, amíg a szem ellát, no meg persze a Balaton megcsillanó víztükre a horizont peremén. A háromszintes fatorony mellett tűzrakó hely, padok és asztalok szolgálják a kellemes időtöltést.

A Recsek-hegyi Noszlopy Gáspár-kilátó

Különlegessége, hogy nem pontosan a Recsek-hegy 431 méter magas csúcsán áll, hanem kicsit arrébb, mert anno katonai rádióállomást telepítettek oda, de mára ebből csupán romok maradtak. A fatornyot a Balaton-felvidéki Erdőgazdaság létesítette 1983-ban, amit a Balaton-felvidéki Nemzeti Park Igazgatóság 2002-ben felújított, 2009-ben pedig a Bakonyerdő Zrt. az MNV Zrt. támogatásával újjáépített. Nevét Noszlopy Gáspár honvédőrnagyról kapta, aki az 1848-49-es szabadságharc bukása után szabadcsapatokat szervezett a környéken. Akcióival korának leghíresebb gerillaparancsnokává nőtte ki magát, akit 1853-ban a császári csapatok elfogtak, és két társával együtt kivégeztek.

A kilátótól a visszaút már egyszerűbb. Az együttes zöld és piros sáv jelzésen megindulunk lefelé, egészed addig, amíg a zöld jelzés le nem válik a pirosról Balatonfüred felé. A Kéki-völgy vonalát követő útvonal végig zöld sáv jelzéssel fut a Tamás-hegy oldalában található Lóczy-barlangig, majd onnét, a füredi házak között, egészen a „Vörös-templomig” (római katolikus plébániatemplom), illetve a túra kiindulópontjáig, a piac mögötti parkolóig vezet. A 17 kilométeres körtúra 4-5 óra alatt kényelmesen teljesíthető, de kitérőkkel, nézelődéssel, pihenőkkel akár egész napos, tartalmas kirándulássá is bővíthető.

Szöveg: Joó Annamária

Fotó: Joó Annamária, Somogyvári D. György

A cikk először 2017 májusában jelent meg.

Öt látnivaló, amivel a gyerekeket is ki lehet csalogatni a Balatonból

Azok a régi, füredi nyarak - Séta Balatonfüred reformkori városrészében

Budapest egyik legszebb Duna-parti sétánya

2024.04.23.

Egy hely a városban, ahol azonnal körülvesz a természet, méghozzá ott, ahol a legkevésbé számítanál rá. Ártéri fák árnyas lombsátra kilométereken keresztül, hihetetlen folyóparti kilátásokkal. Ligetek, parkok, nádasok, hattyúk, vadkacsák, csend és lustán hömpölygő Duna. Bringával és gyalogosan is végigjártuk a csepeli Kolonics György sétányt, és minden méterét imádtuk.