Túracipellő

Gyerekekkel a szabadban

2018. október 11.

Meglepetéshinták a Basina oldalában

A Pilisi kilátások túramozgalom egyik kifejezetten családbarát célpontjának tűnt a Piliscsév feletti, 378 m magas Basina meghódítása. A turistaúton csak pár éve megközelíthető hegyen egy rövid kaptatóért cserébe pazar panoráma, vadregényes erdő és egy forrás melletti szép pihenőhely várt ránk jutalmul. Na meg két erdei hinta, ami igazán megkoronázta a kirándulást.

Gyereklábas koreográfia

Pincefalutól, a Piliscsév melletti pincéktől az egész kaland első ránézésre sem több 3-4 km-nél, kevés szinttel, de jó pár látványossággal. Annyira családbarátnak tűnt a táv, hogy le sem mértem a túra előtt. Pincefalunál, a piros jelzés elágazásától indultunk neki a csúcsnak a piros háromszögön. Utólag lemérve 150 m szintet kellett leküzdenie az erős gyermeklábaknak, míg 1,3 km alatt felértünk a csúcsra.

Gyermeknyelven a valóságban ez úgy nézett ki, hogy kb. a szint felénél hangzott csak el először a „messze van még?” örök kérdés, de szerencsére innentől nagyon gyorsan elértük a csúcs előtti két kilátópont közül az elsőt, ahol röviden megpihenhettünk. Innentől pedig már a sasbérc peremén, kevésbé meredeken és igen látványos erdőben fut az ösvény, úgyhogy itt már az „ez nem is volt nehéz, Papa” hangzott el többnyire, ráadásul a következő kilátópont ígérete energiával töltötte fel a gyerekeket, a sok új és látványos jelzés pedig játékkal színesítette a programot. Úgyhogy nemsokára a csúcsról (pontosabban a csúcs melletti sziklás kilátópontról) élveztük a bágyadt őszi táj minden szépségét, eszegettünk, serényen sepregettük magunkról a katicabogarakat, hallgattuk a csendet, és persze pecsételtünk.

Lefele mindig nehezebb

A csúcsmászás tehát könnyen ment, de még le is kellett valahogy jutni, s ahogy a hegymászásban, gyerekekkel kirándulva is többnyire itt érik meglepetések az embert. Ráadásul a „hosszabb” úton, a sárga háromszög, majd piros kör jelzésen mentünk vissza Pincefaluba, igaz, ez így is csak 2,4 km volt. A folyamatosan lejtő út első fele önfeledt szaladással telt, itt még tombolt az energia, amely részben a csúcson elfogyasztott kekszből származott.

A Basina-völgy közelében az erdő szépsége, a mellettünk lévő árok vadregényessége újabb pihenőre késztetett. Itt már jócskán felhangzott a „mikor érünk már oda” örökzöld kérdése, amelyet a „mindjárt a forrásnál leszünk” válasza tompított valamelyest. A forrás a különleges nevű Eszperantó-forrást jelentette, de kérdés, érdekes-e ez a gyerekeknek… Legnagyobb meglepetésünkre két helyben tákolt, de biztonságos és nagyon vagány kilengésű hintát találtunk itt, amely természetesen minden fáradalmat elfeledtetett az aprónépben.

Úgyhogy valóban, a forrás lett az egész túra legnagyobb látványossága. A 2010-ben felújított pihenőhelyen egyébként tűzrakó helyet, asztalokat és padokat találunk, a forrás fölé nyomókút került és még egy fedett bivak is található itt, ahol kiválóan lehetne sátrazni. Amíg a gyerekek hintáztak, kiderült a furcsa név eredete is: mintegy száz éve a környék bányászaiból alakult illegális kommunisták ezt a forrást választották gyülekezőhelyüknek, fedőfoglalkozásuknak pedig az akkori divatos eszperantó nyelv tanulását.

Miután testben és szellemben egyaránt felfrissültünk a forrásnál, innen valóban egy könnyű séta Pincefalu és a római határkőt magában foglaló látványos Szent Orbán szobor, amely az esztergomi káptalan egykor itt termett szőlőinek állít emléket. Egy szó, mint száz: a Piliscsabai Természetjáró Egyesület által nemrég kialakított, a Basina tetejére vezető turistaút kiváló családi program.

Szöveg és fotók: Szigeti-Böröcz Ferenc

A legjobb erdei móka: land art

2023.11.20.

Persze a land art egy komoly dolog, és üzenete, valamint a művek halandósága miatt általam nagyon is respektált művészeti ág, de az erdőben örökké „kincseket”, azaz faleveleket, ágakat, terméseket gyűjtögető gyerekek bármikor kaphatók egy kis alkotásra ezekkel a „kincsekkel”. Ráadásul korántsem csak a gyerekek élvezik a mókát! Miért ne szólhatna hát erről egy szép őszi kirándulás?

Szlovákia legváltozatosabb szurdoktúrája családoknak lett kitalálva

2023.08.22.

Két látványos szurdok: létrás mászás, vízesés, búvópatak az elsőben, virágpompában úszó havasi rét felhőbe vesző fenyvesekkel és játszóteres étterem a túra közepén, végül egy újabb vízesés, működő vízimalom és két kilátóból is élvezhető szédítő mélység a másodikban. Mindezt egyben, a Kócs-hegység látványos körtúrájában.

Meghódítottuk a gyerekekkel a Szlovák Paradicsomot

2023.07.22.

Én úgy nőttem fel, hogy a Szlovák Paradicsom minden természetjáró álma, gyerekkoromban mégsem jutottam el e különleges helyre. Bár felnőttként és a Kárpátok szerelmeseként jártam ott kétszer is, most egy barátomnak jutott eszébe, hogy mutassuk meg a gyerekeknek, elég nagyok és tapasztaltak hozzá.